Sugemalle suger seg fast i øreål

Mitt først innlegg

Har hatt en Øreål i ca. 1 mnd, men siste uken har jeg oppdaget noe ekstremt fasinerende. Sugemalla mi har begynt å suge seg fast i Øreålen, og henger ofte på slep rundt i akvariet.

Andre som har opplevd dette?

Tror dere det er noen mulighet for at Øreålen kan bli så stresset at den rett og slett blir syk?
hei. Jeg har aldri hatt øreål men hadde noen frosker engang for mange år siden i et selskapsakvarium. Det var kamp om synketablettene, og noen få ganger så jeg at den store malla sugde seg fast i en frosk og svømte raskt i andre enden av akvariet og slapp den av der. Om det var taktisk for å enkelt å greit å flytte den vekk, eller om det var av redsel etter å ha sugd seg fast i noe levende. Det vet jeg ikke, men holder en knapp på den siste.

Annet enn det har jeg hørt om fisker som suger seg fast i andre fisker.
Det kan vist være skadelig om de suger av skjellene på fisken.

Kanskje du kan si noe mer om vilke type sugemalle du har og hvor stor den er? Virker det som øreålen prøver å få den av seg?
Den sugemalla di, kan det være denne eller denne?

I så fall ikke noe bra at den suger seg fast på øreålen din...
har 2 store øreål og en liten pleco og der suger plecoen seg fast og haiker seg en liten tur.ser ikke ut til at øreålen bryr seg.
osingen
har 2 store øreål og en liten pleco og der suger plecoen seg fast og haiker seg en liten tur.ser ikke ut til at øreålen bryr seg.

Jøss, høres jo egentlig litt morsomt ut hvis det er harmløse sugere som haiker på øreålen. Dere har ikke noen bilder å vise fram av dette fenomenet? Eller helst en filmsnutt?
jeg opplevde at plecoer har sugd seg fast til diskuser.
Moekki
hei. Jeg har aldri hatt øreål men hadde noen frosker engang for mange år siden i et selskapsakvarium. Det var kamp om synketablettene, og noen få ganger så jeg at den store malla sugde seg fast i en frosk og svømte raskt i andre enden av akvariet og slapp den av der. Om det var taktisk for å enkelt å greit å flytte den vekk, eller om det var av redsel etter å ha sugd seg fast i noe levende. Det vet jeg ikke, men holder en knapp på den siste. Annet enn det har jeg hørt om fisker som suger seg fast i andre fisker. Det kan vist være skadelig om de suger av skjellene på fisken. Kanskje du kan si noe mer om vilke type sugemalle du har og hvor stor den er? Virker det som øreålen prøver å få den av seg?

Sugemallen er en slik (lik arten som er på "profilbildet" til Gibbiceps). Den er ikke mer enn 4-5 cm, og Øreålen er rundt 25 cm.

Sugemallen er ikke stor nok til at den klarer å påvirke svømmingen til Øreålen noe særlig. Mallen har begynt å suge seg fast på kveldstid når den saumfarer akvariet etter alger og annet snadder, og det er da den finner Øreålen. Men Øreålen er av det aktive slaget om kvelden, så det er vanskelig å si om den reagerer noe særlig på det.

Skal se om jeg klarer å få tatt noen bilder, men av erfaring er det ikke lett å ta bilde av en så aktiv fisk som Øreålen er til tider om kvelden. Har ikke videokamera, så tror det blir håpløst å filme med den elendige videofunksjonen på fotokameraet:/

Gøy at andre har opplevd at fisk suger seg til Øreål. Det er mulig at den slangelignende overflaten på ålen har likhetstrekk til når mallen suger seg fast til akvarieglasset?
Det kan vel også være et uttrykk for sult, selv om mallen egentlig er alge og grønnsakspiser? Gir du den agurk, squash, eller rosenkål? Hvis ikke så kan du prøve dette i kveld, så ser du hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap