60 liters artsakvarium?

Hei. jeg hadde et akvarium med mye blanda drops. Hadde noe litt uforklarlig massedød i akvariet, som gjorde at bare 2 ancistrus, 3 corydoras og kampfisken overlevde. Nå har jeg begynt å planlegge nytt oppsett. Er det noen morsome fisk som passer i et 60-liters kar? Det blir sansynligvis ikke noe rent artskar, siden mallene kan bli en del år, men kampfisken begynner å dra litt på årene nå.
Du sier ikke noe om størrelsen på ancistrusene, men om de er voksne så begynner karet allerede å bli ganske fullt synes jeg. Du kan eventuelt øke antall pansermaller siden de trives best i en større gruppe. De bør minst være en 5-6 stykker ihvertfall. Er ancistrusene små så kan du muligens i tillegg ha en liten stim (8-10 stk) med små stimfisk (maks størrelse 4 cm). Unngå barber, tetra og killi siden de kan være finnenappere. Det innebærer at du bør omplassere minst en av ancistrusene når det begynner å bli litt størrelse på den.

Synes også du bør skaffe deg dråpetester for ihvertfall nitritt og muligens også nitrat. Å ha såpass mye fisk i et lite akvarium er på grensen til det anbefalte slik at det er viktig å følge med verdiene slik at man har mulighet til å bytte litt ekstra vann når det er behov for det.

Om du er nybegynner så anbefaler jeg også at du leser litt i akvarieskolen som du finner under artikler her øverst på siden. Spesielt om oppstart og den om vannverdier gir nyttig kunnskap.

Ble litt nysgjerrig på alderen på kampfisken din siden du skriver at den drar på årene. Hvor gammel er den?
ancistrusene er rundt 5 cm nå. Kampfisken var to år i høst en gang.
Som du kan se her så er det noen på forumet som har hatt en kampfisk i 4 år, så er du heldig kan din leve til den blir dobbelt så gammel. Bare så vidt middelaldrende din enda altså
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap