Har tenkt å protestere litt mot hai malle

Jeg har som sagt i tidligere tråd fått med et lite knippe av hai maller i mitt stue akvarium. Før jeg gikk ut og handlet til akvariet hadde jeg lest her inne om vann kvalitet, planter, røtter, bunn substrat. Det jeg visste minst om var fiskenes sammensetning.
Det eneste jeg spurte om på forretningen var om det gikk an å ha sølv hai sammen med et utvalg av stimfisk av ulike slag. Fikk ja for det og bad dem sette sammen noen fisk som kunne gå sammen. Fikk da også med i ”følget” haimalle, leste da senere at de ikke er veldig kompatible i slike ”stue avarier” dette har jeg nå sett med mine egne øyne, der holder seg helt i kanten av akvariet og stresser verre. Så derfor har jeg tenkt å ta de med meg i morgen og ”levere” de tilbake og forklare hvorfor. Jeg trenger på ingen måte å få tilbake pengene mine tilbake, jeg vil bare statuere et eksempel på at de ikke egner seg i 230 liters akvarium sammen med annen fisk.
La det være sagt, jeg er kjempefornøyd med servicen der, kjempe fornøyd med fiskene jeg har kjøpt, de er friske og jeg har fått god veiledning. Men som sagt tidligere i innlegg her så tror jeg at noen må begynne ”å si ifra” eller så tror jeg dette bare blir et tiltagende problem, for når du kommer for å kjøpe fisk med ”et knippe” unger på slep så selger det godt med ”hai malle” men jeg er interessert i å ha et velfungerende akvarium, der alle fiskene mine kan ha det godt. Men igjen, jeg er super fornøyd med servicen på stedet, tror det handler mer om uvitenhet.
Inaktiv bruker
Så bra at du sier ifra.
De færreste har store nok akvarier til en haimalle, og de som har det kunne heller spesialbestilt enn å selge en fisk for 1000 liters akvarier til alle og hver mann.
haimaller bør nok egentlig ha mer enn 1000 liter også, men jeg ville satt det som et minimum ja, har sett større haimaller i 1000 liter, det var et pent akvarium, men tydelig at tilogmed det ble i minste laget da disse fiskene er aktive av seg. I asia så er haimaller forrestn en damfisk.

edit: haimaller har en atferd som endrer seg litt med alder også, fra å være nervøse stimfisk så blir de agressive enstøinger når de blir eldre.
jeg prøvde ta denne opp med mattilsynet her for ei tid tilbake, ei lang avhandling, og de svarte ikke engang...

Haimaller burde egentlig vere en bestillingsfisk for spesielt intriserte med store nok kar. Spesielt med tanke på at minstemann Hexanematichthys seemanni ( ), som blir 35 cm og er stimfisk. Blir minst anbefalte kar på 1500L vel lite. Og så opp til storebror Pangasius sanitwongsei ( ) med sine 300 cm. Selv om den ikke er stimfisk, er jeg ganske sikker på at det ikke er så mange som har store nok kar til å huse dem i voksen størrelse. Så hvis de i butikken som solgte haimaller, viste at det skulle i et akvarie på 230L. Har du meget god grunn til å klage. Burde nesten kreve dobbelt tilbake av butikken, som tort og svie pga at de ikke er besittelse av et minstemål av adekvat kunnskap til slike kjempefisker. Eller benytter seg av akvarister med manglende kunnskap om den type fisk. Du har krav til å heve kjøpet, i henhold til kjøpsloven. Må for all del ikke levere dem tilbake uten å få pengene tilbake. Nekter de, så vis til kjøpsloven.

Jeg må si til butikkens forsvar at hun som jeg handlet med faktisk sa at de kan bli store, men blir de for store kan du gi dem til dyreparken. Men det var stappet fullt med folk i butikken, og ikke den helt store roen til å spørre om alt, eller reflektere over det hun sa.

En ting er at de blir store, og jeg kunne ha gjort som hun foreslo gitt dem til dyreparken, men det jeg reagerer aller mest på er fiskenes oppførsel i akvariet, jeg får helt vondt når jeg ser på dem.
De andre fiskene jeg har virker fornøyde, jeg har masse planter og masse gjemmeplasser, det er flott å sitte og studere fiskene, helt til øynene mine hviler på de stakkars mallene. Det er rett og slett dyreplageri å ha slike fisker i så små kar. Jeg vet faktisk ikke om jeg ville hatt dem i en stor dam en gang. (Om jeg bodde der det var lov å ha slike i dam selvsagt, Tenyrafar nevnte Asia her.)
Hakke, ja jeg har den minste sorten, og som du sier, spesielt med tanke på dem, som er stimfisk.

Synes egentlig at det er rart de får lov å selge slik fisk som så inderlig viser at den ikke trives i akvarier. Jeg synes det er ordentlige tøffe fisk, flotte å se på, jeg liker mangfold, men jeg kunne aldri klart å glede meg over å ha noe i mitt akvarium som så utrolig tydelig mistrives/stresser/stanger mot glasset.

Men nå har jeg lært leksen min, og skal være enda tydeligere når jeg handler fisk. Jeg trodde at det var tydelig nok å si at jeg skal ha fisk til et akvarie på 230 liter i første omgang, jeg vil at alle fiskene skal kunne gå sammen, trives sammen. Selv om jeg synes en fisk er ”kul” fin så ikke selg den til meg om den ikke vil få det bra sammen med de andre fiskene.
Riktignok skal jeg flytte noen av fiskene til et litt større akvarium senere (Sølv hai og pictusmallene, men intet akvarium i privat format tror jeg kunne få hai mallene til å trives.)

Godt å få oppbakking av dere på dette, jeg liker egentlig ikke å gå å klage på ting, men tenker som så at jo flere som er tydelig på dette med haimaller, jo større er sjansen for at færre butikker tar de inn.
Å selge haimaller er muligens en god investering for butikkene. En liten andel av kundene vil pga. f.eks. dårlig samvittighet og/eller uvitenhet prøve å følge mallens vekst ved å kjøpe stadig større akvarier. En andel av resten vil kjøpe medisiner når haimallene blir syke, og nye fisk etter hvert som haimallene dør.

= Profitt.
sist en dyrebutikk skulle selge meg sånne, foreslo de den som stimfisk, kunne jo kjøpe 10 av dem.

Uansett, fisk som vokser så fort og blir så store at de kommer til å mistrives i 99% av alle akvarier, burde ikke være så enkel å få tak i.
For såvidt tror jeg ikke fiskeentusiastene som har noen tusen liter vann heller bruker plassen på denne type fisk.

Så alt i alt er dette en art som på sett og vis bidrar til å sette et negativt fokus på akvariehobbyen. Og det trenger vi absolutt ikke.
Meningsløst å klage til de ansatte. De bryr seg ikke. Skriv epost til direktøren av butikken/kjeden, og mas på Mattilsynet og klag over at de overså eposten. Og hvis flere skriver til Mattilsynet vil de kanskje bry seg.

Kontakt Dyrebeskyttelsen og gi beskjed om hva som foregår av mishandling av fisk.
Mvjnz
Meningsløst å klage til de ansatte. De bryr seg ikke. Skriv epost til direktøren av butikken/kjeden, og mas på Mattilsynet og klag over at de overså eposten. Og hvis flere skriver til Mattilsynet vil de kanskje bry seg. Kontakt Dyrebeskyttelsen og gi beskjed om hva som foregår av mishandling av fisk.

Da benytter jeg sjansen til å dra fram denne tråden igjen

Send lenka til artikkelen i tråden til butikksjefen/direktøren

Forresten, jeg syns det er litt vanskelig sånn alene å si i fra til mattilsynet osv. Hadde det ikke vært fint om man kunne gå sammen på forumet, sende en felles mening til alle dyrebutikker og mattilsynet feks? Legge ved noen lenker som gir gode eksempler på hvor ille det går for fiskene.

Til trådstarter: de som solgte deg fisken sier så fint at du kan levere fisken til dyreparken når den blir for stor. Ville ikke tatt det for "god fisk" Tror ikke de har et umettet behov for svære haimaller
Inaktiv bruker
jeg kan bare si at kristiansand dyrepark vil helst ikke ta inn fisk fra privatpersoner vis di ikke vet at fisken er frisk og sun og den må mest sansyneli å vere i et lite akvarium i en månes karantene å.så di har strenge regler der =;-D
Hei igjen og nok en gang takk for fine innlegg, flott link til annen tråd med link til innformativ artikkel. Først av alt, jeg fikk levert fisken og jeg kan ikke få sagt det nok, at spesielt denne ene jenten jeg handler med vet masse om fisk, men jeg tenker som så at de har sikkert krav fra sin ledelse til å selge.
Informasjonen jeg fikk når jeg leverte fisken var at de ble ikke så store i akvarier. Nei greit nok sa jeg, det stemmer sikkert men jeg klarer ikke å se på en fisk som stresser slik. Får vondt inn i meg. Fikk da beskjed om at dette var naturen til denne fisken. Men jeg tenkte da som så at jeg går ikke mer inn på dette her, det er en butikk full av kunder og dette er ikke greit for noen. Leverte fisken og det var greit for alle parter. Så tenker jeg at heretter skal jeg ikke gå å kjøpe fisk jeg ”ser” jeg skal bruke lang tid på å sette meg inn i hvilke fisk jeg ønsker å ha og om den fisken kan få et godt liv hos meg. Kan den ikke det, nei så velger jeg og ikke skaffe meg denne fisken. Men jeg må si meg enig at en slik artikkel om ”fallgruver” man lett kan komme i som ny akvarium eier når det gjelder fisk man kanskje bør unngå, ikke hadde vært dumt. Spesielt når man på en måte vet at her er det virkelig det kommersielle som snakker, som nevnt, stor fisk, større akvarium eller svin dyre medisiner.

En fin måte å unnga div. fallgruver er å feks late som om du ikke har råd til å kjøpe fisken akkurat nå, som du har lyst på. Kan du reservere fisken noen dager - til en ukes tid, slik du kan sjekke fisken på fiskebasen. Da kan du finne ut krav den har til vann, hvor stor den blir, om den passer til annen fisk du har, hvor stort kar den trenger som min., og temperatur den trives best i. For noen fisker er kaldtvannsarter og vil misstrives i den temp. som normalt er i kar med tropisk fisk. Samme er det når de nettopp har fått inn fisk. Da kan en unngå å kjøpe fisk som er/blir syk pga. frakt o.l. Hvis du finner ut at den ikke passer karet ditt er det bare å oppheve reservasjonen på fisken, med begrunnelse i at du ikke kan ha den i karet ditt. Jeg bruker å gjøre dette med jevne mellomrom hvis det er fisk jeg har lyst på, men jeg er usikker på og vil skjekke ut mere info om fisken. Før jeg kjøper den. Har ikke vert noen problem å få butikken med på det..

Hvorfor late som? Bare si at du skal undersøke mer om hva fisken trenger, folk forteller nok hvite løgner som det er i bagatell-situasjoner.

Haimalle tror jeg må ha blitt valget mitt om jeg hadde hatt f.eks et veggakvarium på flere tusen liter, da hadde de vært pene å se på. Haimalle i vanlige akvarium = stressa stakkar som klikker hver gang du slår på lyset.
Syntes dise skule våre ulåvelig
retog slet har sit inpå finn.no mange ganger folk så selger akvarie på 60 l og oppover med paroonhai og haimaller som knapt nok klarer å snu :/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap