Gode tips om fisk til å fylle toppsjiktet litt?

Jeg har etterhvert kommet godt igang med min nye hobby, akvariet har fått en passe mengde fisk, vannverdiene er stabile og den første "jeg vil stappe akvariet fult av fisk" galskapen er over. Men, jeg klarer ikke å finne ut av hva jeg skal ha i toppsjiktet. Det er ikke noe som haster å få tak i, men jeg vil gjerne bruke litt tid på å finne den perfekte fisken å sette inn.

Mine 160l er fylt med følgende fisk:
-8 kuhlii-åler
-2 kinesiske algespisere
-9 sebrafisk
-noen posthornsnegler

Vannverdier:
pH: 7,5
GH: 7-8dH
KH: litt lav tror jeg for pH svinger endel. Dråpetest kommer i posten straks, så da for jeg vel ordnet det.

Drømmefisken er en fargerik fisk med litt størrelse på som holder til hovedsaklig i øvre vannlag, bunnen begynner å få nok innbyggere. Gjerne noe jeg en dag jeg føler meg litt mer erfaren kan prøve å få oppdrett på, men det er ikke det aller viktigste (jeg prøver meg vel først med sebrafiskene). Jeg har bladd rundt i akvaforum sine lister, søkt på vannverdier, men jeg klarer bare ikke bestemme meg eller velge ut noen få alternativer.
Jeg har vært innom tanken på guramier, men etter å ha lest skrekkhistorier om hvordan kineserne suger på sidene til guramier så er de strøket ettertrykkelig av listen. Sebrafiskene jager litt på hverandre nå og da, så jeg er redd de kan finne på å jage annen fisk også.

Har dere noen gode forslag til fiskearter som kan passe inn? Alle forslag tas imot med åpne armer!

Er dette forøvrig en grei mengde fisk i et kar på denne størrelsen?
siande
Drømmefisken er en fargerik fisk med litt størrelse på som holder til hovedsaklig i øvre vannlag, Er dette forøvrig en grei mengde fisk i et kar på denne størrelsen?

Kan ikke se at du har skrevet hvor stort akvariet ditt er?

Etter endret: sorry så det nå!
Lisbeth
[QUOTE=siande] Drømmefisken er en fargerik fisk med litt størrelse på som holder til hovedsaklig i øvre vannlag, Er dette forøvrig en grei mengde fisk i et kar på denne størrelsen?

Kan ikke se at du har skrevet hvor stort akvariet ditt er?

Etter endret: sorry så det nå!

Beklager, jeg var litt brå på sendeknappen og måtte redigere både det ene og det andre.
Fisk i øvre vannlag
heisan,. leser her med stor entusiasme,.

fisk som fyller de øvre vannlagene ville jeg vel kansje valgt

tetra fisk,.

feks blodfinne tetra eller keiser tetra, dette er fiske med flotte farger, ellers kansje noen øksefisk, og noen små ciklider
filathor
heisan,. leser her med stor entusiasme,. fisk som fyller de øvre vannlagene ville jeg vel kansje valgt tetra fisk,. feks blodfinne tetra eller keiser tetra, dette er fiske med flotte farger, ellers kansje noen øksefisk, og noen små ciklider

Men er ikke tetra'er hovedsaklig stimfisk? Jeg har allerede en stim med de sebrafiskene, det tror jeg holder. Og med stor tenker jeg noe som er større enn sebraene, de blir maks 6 cm.

Ciklider ja Men det er mange ciklider har jeg sett, og flere av de kan passe inn hos meg når det kommer til vannverdier. Men da ender jeg opp på samme sted som før, det er MANGE å velge mellom, og jeg aner ikke hvilke som er greie å få tak i, trives med hva etc.etc.
Afrikansk sommerfuglfisk er en morsom skapning som holder seg i øvre vannlag. Jeg er ikke helt enig i fiskebasens forslag på min. 200 l. Dette er rolige, stasjonære fisker. Dessuen kan du engasjere familie og venner på fluejakt som det er en fornøyelse å se på når de blir spist.

Jon
Jon Bruce
[URLBLOCK1] er en morsom skapning som holder seg i øvre vannlag. Jeg er ikke helt enig i fiskebasens forslag på min. 200 l. Dette er rolige, stasjonære fisker. Dessuen kan du engasjere familie og venner på fluejakt som det er en fornøyelse å se på når de blir spist. Jon

Oo, den var tøff! Men samboen protesterer vilt og synes den er kjempestygg... Vi får se hva det blir til Er de vanskelige å få tak i?

Noen som har flere forslag?

Jeg ser forøvrig at tilfeldigvis er alle fiskene mine fra asia, kanskje jeg burde satse på å finne en fisk som passer inn slik? Så får jeg over tid vri innredningen i retning asia med plantevelg etc. *tenke*
Sommerfuglfisk
den er ikke spes vanskelig å få tak i nei,. ser den ganske ofte inne i butikkene,.
husk på at de eter alt som kan passe inn i låvedøra,.
den eter hovedsaklig insekter og småfisk,. og er i samme slekt som arrowana. men blir betydlig mye mindre,.
syns de er kjempeflotte og spennende fisker,. men husk å ha dekkglass,. disse hopper/flyr,.
Jeg ville valgt pygmegurami. Di er fine, rolige og fasinerende. Passer godt til
160 liter. Åsså er di asiatiske da, og det er jo mitt i blinken.

Med tanke på kinesisk algespiser så tror jeg du har kommet litt skjevt ut. Du burde ikke ha den i dette karet. Di er ikke snille og di blir store. Jeg mener det vil vanskeliggjøre dine valg av fisker senere.
Da ville jeg heller valgt siamesisk algespiser (SAE) De blir også for store etter hvert, men det er greie fisker som gjør en bra jobb.

Sebrafiskene ville jeg kvittet meg med og heller erstatet med en stim kileflekkrasbora. Di stimer fint og er mye roligere å se på i forhold til sebrafisk.

Mvh. steinar
filathor
den er ikke spes vanskelig å få tak i nei,. ser den ganske ofte inne i butikkene,. husk på at de eter alt som kan passe inn i låvedøra,. den eter hovedsaklig insekter og småfisk,. og er i samme slekt som arrowana. men blir betydlig mye mindre,. syns de er kjempeflotte og spennende fisker,. men husk å ha dekkglass,. disse hopper/flyr,.

Akvariet mitt har fast topp som ikke er mulig å ta av, så det burde gå fint. Og siden sebrafiskene er det minste jeg har så tror jeg ikke det burde være noe fisk som får plass i gapet Men jeg ser for meg at det kan bli vrient å altid styre med insekter som mat, særlig når jeg tydeligvis er allergisk mot røde mygglarver (noen(TM) klødde seg ihjel etter å ha sluppet ned noen få mygglarver med pinsett...). Men det finnes da annen mat. Om bare samboeren ikke slår seg helt vrang...

Men den har ikke de mest fantastiske fargene, "bare" et tøft og anderledes utseende. Er det noen fisk som vil passe inn i karet mitt som er litt fargesterke og litt størrelse på? Jeg føler det er greit å se på flere alternativer, det haster ikke å finne en fisk og kjøpe. Jeg skal heller bruke litt tid og finne den perfekte fisken.
Steinar B
Jeg ville valgt pygmegurami. Di er fine, rolige og fasinerende. Passer godt til 160 liter. Åsså er di asiatiske da, og det er jo mitt i blinken. Sebrafiskene ville jeg kvittet meg med og heller erstatet med en stim kileflekkrasbora. Di stimer fint og er mye roligere å se på i forhold til sebrafisk. Mvh. steinar

Jeg så på de tidligere, men jeg er redd de to kinesiske algespiserne kommer til å skade dem. Det er jo side opp og side ned med skrekkhistorier om kineser vs. gurami.

Kileflekk rasbora... hm, kanskje det men det er nå synd å kaste ut sebrafiskene som jeg fikk for bare noen uker siden. Kanskje på sikt? Også er det noe veldig eget å ha samme fisk i hjemmeakvariet som de bruker som forsøksfisk på skolen. Tar hjem etiske problemer, noe jeg synes er sunt.
EDIT:
Pokker.. Jeg så ikke at det var to sider og det er vel ikke første gangen. Foreslo gurami, men ser nå hva du skrev!
Dobbeltinnlegg...
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap