Passer sammen? gh/dh veldig viktig?

Inaktiv bruker
Hei!
jeg har et akvarium med en gullfisk og en gul molly

Gullfisk: 5 - 20dh
Molly: 10 - 50dh

da ender jeg opp på ca 15dh i vannet, men har veldig lyst å kjøpe en sommerfugl ciklide

Sommerfugl ciklide: 0 - 5dh

kan jeg da bruke 7dh i vannet eller vil ikke dette gå?

Takkk for alle svar... )
Hva skal du med én av hver? Vil det ikke være bedre å hive ut gullfisken (som forøvrig blir altfor stort til akvariet ditt og bøsser så mye at den belaster filteret ditt max helt alene), droppe tilsetning av dh-salt etc og kjøpe feks et par sommerfuglciklider og en stim tetra - som passer sammen vannverdi- og adferdsmessig?
Jeg tror ikke sommerfuglciklider ville trives i lag med to såpass store og "brautende" fisk som slørhaler/gullfisk og molly er. Det er etter min mening ikke plass til flere fisk i et så lite akvarium som du har. Plassen er brukt opp fordi de to fiskene du allerede har, vil trenge både den plassen og mere til etterhvert som de vokser.
Inaktiv bruker
jaja... dere har vel rett... men å kvitte seg med noen av de fiskene jeg allerede har er ikke noe alternativ.. hatt de i to år nå. jeg tror ikke noen av dem ville klart seg uten den andre, de holder seg tett intil hverandre ALLTID =P

bare noen spørsmål til =P:

Vil de trives eller må jeg ha enda større akvarie da??
Hvor lenge lever gullfisk og mollyer egentlig??

Takk for svar )
I dette innlegget (nummer 1000), er gullfisk oppgitt med en levealder på 9 år, og molly en levealder på 3 år. Og dette er kun de aldrene som medlemmer her på Akvaforum har oppnådd på sine fisk, så det er slett ikke usannsynlig at andre har hatt enda eldre fisk.
Inaktiv bruker
Takk for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap