Rekkefølge - innsett av fisk?!

Endelig, langt om lenge og 2 uker etter at Juwel Rio 125 ble nitrittfritt (4 uker og 2 dagers innkjøring), skal jeg begynne å sette inn fisk. Men jeg er usikker på hvem som skal inn først. Det jeg vet at skal inn, er corydoras (usikker hvilken), cherrybarbe og otocinclus. Jeg er iallfall rimelig sikker på at det er otocinclus som skal inn, etter lenge å ha tenkt L-144. Men fordi jeg er usikker på om L-144 kan bli corydoras-uvennlige når de blir større, blir det nok nå otocinclus. Jeg tror også at jeg skal ha et par perlegurami. Hva som skal inn i karet etter disse, hvis noen, må jeg se på etterhvert. Vurderer også å sette inn noen eplesnegler.

Så til spørsmålet mitt; hvilke fisker ville dere velge å sette inn først? Otocinclusen er kjent for å være litt skjøre, burde jeg vente litt med dem? Kan cory'ene være litt skjøre og bør vente? Er cherrybarben den som er mest hardfør og derfor kan komme først?

Og en liten ting til; er antall fisk som kan settes inn samtidig proporsjonal med størrelsen på karet? I 63-literen satte jeg inn 5 og 5 små fisker, og det gikk veldig fint. Kan jeg sette mer enn 5 små fisker samtidig inn i 125-literen? Tenker på at dersom jeg finner 8 cherrybarber i samme butikk, er det dumt å kjøpe 5 første uken for så å finne dem utsolgt uken etter...

Vannverdiene er forøvrig: ph 7,0, gh 3, kh ? (3 i det lille karet), 0-12,5 nitrat (tetratest, er mer enn 0 og mindre enn 12,5..) og 0 nitritt. Har planer om å justere opp Gh til 6 for å gjøre det litt mer vennlig for snegler.
Eller er det kanskje knekkende likegyldig hvilken rekkefølge jeg setter dem inn i?
Karet burde være godt innkjørt før Otto'ene flytter inn, vent gjerne en mnd eller to (eller mer). Har ikke noe kjennskap til Cherrybarbe, men ville nok satt inn disse før Corydoras. Så der har du vel egentlig rekkefølgen jeg ville valgt. Cherrybarbe -> Corydoras -> Otocinclus.

Husk at Eplesnegler trenger ganske høy GH, i motsetning til mange Sør-Amerikanske fisker.
Enig med rekkefølget Stine kom med *nikke*
Da må jeg lete etter cherrybarber, håper jeg finner dem på romerike et sted... Egentlig trenger jeg sårt algespisere, men sånn som det ser ut nå tror jeg at jeg trenger noe kjemisk!

Jeg tenker ikke å øke Gh til mer enn 6, Stine Sofie, og det ser ut som det er ok for fiskene jeg har valgt. Og akseptabelt for sneglene, tror jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Lillejord
Reklame for plussmedlemskap