Apistogramma og corydoras

Vet at det finnes veldig delte meninger angående disse fiskene i samme kar. Lager denne tråden i håp om å høre folks meninger om sammensetningen Corydoras og Apistogramma. Har selv blitt rådet til å ikke ha disse i samme kar, men ser stadig tråder på forumet om denne sammensetningen.

Så, hva er deres erfaringer og meninger? Hvor stort kar må evt. til? Eller hvorfor fungerer det ikke?
Som på mange områder i akvaristikken er det vanskelig å gi noen fasit. Apistoer blir aggressive når de passer egg/yngel. Da apistoer og coryer ikke lever sammen i naturen skjønner ikke coryene signalene til apistoene og spankulerer inn i territoriene uten videre. Det kan i et akvarium føre til skader på coryene.

Men selvsagt, man finner tilfeller hvor dette har gått bra også - fisker er jo forskjellige - men som hovedregel, av hensyn til coryene, bør de ikke gå sammen med apistoer.
Jeg har hatt disse fiskene sammen i ett 240 liters før. Hadde 10stk Paleatus pansermaller (eller hva dem heter) sammen med 1 par apisto agazzizi og 1 par sommerfugl ciklider. Det gikk helt fint.

Jeg skal prøve igjen i mitt nye 325l akvarium. Kan jo oppdatere om åssen det går men regner med at så lenge det blir nok plass til at apistoene kan få ha en liten del av akvariet som er "sitt" så går det greit. Corysene ble jaget vekk noen ganger men så aldri at de fikk noen skader.
Selv har jeg en leikstrio med apistoer sammen med 7 stk CW023 og 8-9 aspidoras. Akkurat nå har den ene apisto hua yngel og jeg har satt de 2 andre apistoene i et annet kar så lenge. Apisto hua jager som nevnt tidligere i tråden coryene og ser ut til at de ikke helt skjønner hvorfor. Aspidorasene holder seg unna. Dette er en 85L. Det er vel ikke å anbefale det du spør om selv om noen av oss likevel gjør det.
Kommer aldri til å teste denne kombinasjonen selv, da jeg har for mange argumenter i bakhodet som sier nei. Men det er likevel veldig interessant å høre andres synspunkter, meninger og erfaringer
Jeg hadde en trio med apisto og 15 C. habrosus i en 85L. De stakkars coryene valset inn i territoriet til apistoene støtt, ble jaget vekk men like snart var de på feil plass igjen. De skjønte bare ikke hvorfor de ble jaget og var frustrerte og stressa hele tiden. Jeg skilte dem fra hverandre etter en kort stund
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap