Scalare egg.

Hei, jeg har fått en del egg av scalare i mitt 200 liters akvarie.
Dette har skjedd flere ganger før, eggene blir bare spist opp av andre fisker vi har i akvariet. Så nå har jeg fylt opp et 15 liters akvarie og tatt bladet med eggene på oppi der. Nå er det ca. 30-40 døde egg. Er det normalt?
Jeg har kjøpt en Fluval 1 plus pompe til det lille akvariet.
Er det noen her som har tips til meg? :]

Mvh Fredrik.
Om oppdrett av Scalare
Før du setter i gang - har du tilstrekkelig tid, filtrering og plass til mange hundre scalarer til oppvekst?

At det er noen ubefrukta/døde egg på bladet er vanlig, normalt sett ville foreldrene plukket bort disse.
Jeg har plass, men er det sikkert at eggene overlever?
Men foreldrene er ikke sammen med eggene, eggene er bare i et 15 liters akvarie, foreldrene kan vell ikke være der?
Nei, det blir altfor lite til å ha foreldrene oppi.
De befruktede eggene overlever fint i en boks med luftestein (viktig!) oppi så det blir litt sirkulasjon over eggene - det hadde foreldrene fikset om de hadde passet på dem. De som er ubefruktet/hvite kan begynne å mygle, da kan muggen smitte over på alle eggene, ser du myglete egg kan det derfor være lurt å ta dem bort feks med en sprøyte/pipette/pinsett. Om de bare er hvite kan de bare sitte der.
Okei, men går det fint med en fluval 1 pumpe istedet for brusestein?
Jeg har det og, men det er sikkert bedre med litt kraft fra pumpen som står rettet mot bladet med eggene på?

Tusen takk for svar!
Les helst først den artikkelen som det er linket til ovenfor. Det står svar på mye av det du spør om nå...
En del av eggene har nå klekket.
Trenger de noe spesielt siden de ikke er sammen med foreldrene?
les denne artikkelen de prater om
Har sett mye på den, men det er mitt siste spørsmål.
I artikkelen står det bare om de er sammen med foreldrene , men det er ikke mine.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap