Pacu spiser ikke
har 2 forholdsvis små pacuer oppi et 160liters akvarium, og siden jeg la de oppi har de spist overraskende lite!
unntatt den ene gangen jeg kom hjem til en halvsspist papegøyefisk, men utenom det har de faktisk ikke spist noenting. (som jeg har fått med meg værtfall)
har putta oppi 10 neon tetra nå, men de spiser ikke disse heller.
driver å bytter på en god del av vannet forholdsvis ofte, sånn at det er klart og fint, og spurter oppi sånn aquasafe greie, har en grei pumpe tror jeg og har putta oppi en del planter og figurer de kan gjemme seg bak.
det eneste de gjør oppi der er å stå rolig sånn ca på midten av akvariumet og stirre på meg... uansett hva jeg gjør.
de er jo kjedeligere enn en gullfisk.
har prøvd å mate de med alt fra mygglarver og flakfor, til rå kyllingbiter og sticks..
men de spiser jo absolutt ingenting!
alt blir virrer bare rundt oppi der til jeg rydder opp!
hadde liksom forventa motsatt problem jeg:S
alt jeg vil er å ha en skikkelig sulten og aggresiv fisk.
som liksom bare sluker i seg alt og eier akvariumet sitt.
unntatt den ene gangen jeg kom hjem til en halvsspist papegøyefisk, men utenom det har de faktisk ikke spist noenting. (som jeg har fått med meg værtfall)
har putta oppi 10 neon tetra nå, men de spiser ikke disse heller.
driver å bytter på en god del av vannet forholdsvis ofte, sånn at det er klart og fint, og spurter oppi sånn aquasafe greie, har en grei pumpe tror jeg og har putta oppi en del planter og figurer de kan gjemme seg bak.
det eneste de gjør oppi der er å stå rolig sånn ca på midten av akvariumet og stirre på meg... uansett hva jeg gjør.
de er jo kjedeligere enn en gullfisk.
har prøvd å mate de med alt fra mygglarver og flakfor, til rå kyllingbiter og sticks..
men de spiser jo absolutt ingenting!
alt blir virrer bare rundt oppi der til jeg rydder opp!
hadde liksom forventa motsatt problem jeg:S
alt jeg vil er å ha en skikkelig sulten og aggresiv fisk.
som liksom bare sluker i seg alt og eier akvariumet sitt.
Postet 08.06.10 kl 22:43
Postet 08.06.10 kl 23:27
Thomas Østgaard....har prøvd å mate de med alt fra mygglarver og flakfor, til rå kyllingbiter og sticks.. men de spiser jo absolutt ingenting!... ...alt jeg vil er å ha en skikkelig sulten og aggresiv fisk. som liksom bare sluker i seg alt og eier akvariumet sitt.
Dette er et skoleeksempel på en som har kjøpt seg fisk uten å ane det minste om dem. Du driver og fôrer vegetarianere med kjøtt! Det er fullstendig feil, og fisken din sulter.
Du trodde kanskje de var piraya? Helt feil. De kalles riktignok "frukt-piraya", men grunnen til det er at de kan ligne littegrann av utseende. Men der stopper likheten, for pacu spiser kun vegetarisk mat. Jeg har sett film av disse i det fri fra Amazonas, de spiste til og med nøtter som falt ned fra trærne og landet i vannet.
Nå høres jeg kanskje slem ut, men dette er et skrekkeksempel på hva man ikke skal gjøre når man vil ha en fisk.... Men du har oversett Første Bud helt (ta det litt humoristisk )
Første bud er å skaffe seg mest mulig informasjon om fiskene man kjøper, slik at man kan gi dem best mulig stell (inkl fôr som de spiser).
Det beste hadde vært om alle hadde lest hjemmeleksen sin om fisken FØR de kjøpte den, men det er vel en utopi vi bare kan drømme om :p Det nest beste er da å lese så fort man kommer hjem med fiskene, og evt spørre her om man trenger googlehjelp hvis f.eks. fiskebasen på AF har lite opplysninger.
Postet 08.06.10 kl 23:33
Endret: 08.06.10 kl 23:34
Postet 09.06.10 kl 12:24
Postet 09.06.10 kl 13:46
Postet 09.06.10 kl 14:23
SvenneEStår at de er stimfisk, kan det virke inn på appetitten?
Stimfisk blir jo gjerne utrygge når de er for få og det kan resultere i at de ikke tør å spise og bare blir stående i en krok.
Vet ikke hvor lenge trådstarter har hatt fiskene, men er de nye og utrygge trenger de litt tid på seg å bli tøffe i sitt nye hjem.
160L er forresten veldig lite til fisk som dette, stim eller ikke...
Postet 09.06.10 kl 14:29
Endret: 09.06.10 kl 14:38
Postet 09.06.10 kl 14:34
Endret: 09.06.10 kl 14:35
Lisbeth[QUOTE=SvenneE]Står at de er stimfisk, kan det virke inn på appetitten?
Stimfisk blir jo gjerne utrygge når de er for få og det kan resultere i at de ikke tør å spise og bare blir stående i en krok.
Vet ikke hvor lenge trådstarter har hatt fiskene, men er de nye og utrygge trenger de litt tid på seg å bli tøffe i sitt nye hjem.
160L er forresten veldig lite til fisk som dette, stim eller ikke...
Det var det jeg syntes å ha hørt Fint å få det bekreftet og ikke bare bil oversett
Postet 09.06.10 kl 15:57