Det er ikke fullt før det renner over?

Det skjønner jeg jo at det er.

Men jeg lurer litt på hvor mange fisk jeg kan ha i akvariet mitt?
Jeg har 140 liter. Biltemasand i bunnen (kupert terreng med dypt sandlag enkelte steder, og bare en halv cm andre steder), Vasspest i et hjørne, Anubias rundt dekorsteinen i midten, og Cryptocoryne parva som skal bli et teppe i andre enden.
Filteret er et AM-TOP 1000 Pro (1000 l/h), og varmekolben er på 100 W.

Jeg planlegger å ha
*2-4 stk Båndgurami som hovedfisk, minimum 6 stk Pangio kuhlii
*minimum 6 stk Corydoras av et eller annet slag
*1 stk Ancistrus eller helst noen Sandsnegler til å holde sanden i god stand for coryene og kuhliiene.
Jeg kunne også tenkt meg noen gule kuleskjell etterhvert, men da tror jeg det begynner å være fullt i 140-litern.:S

Er dette mye fisk for 140 liter? Vil ikke ha et "overbefolket" kar heller, men ingen av disse fiskene blir særlig store hvis jeg passer på å kjøpe en liten type cory og en liten type ancistrus hvis jeg velger det.

Tips om cory som går fint sammen med ovennevnte fisker tas i mot med stor takknemlighet. Fint hvis de ikke koster skjorta også, siden jeg tross alt må ha 6 eller fler.:P
Plussmedlem
Jeg synes det høres ut som et helt greit og fornuftig oppsett jeg.
Cory'er burde gå fint med de nevnte artene da ingen av dem er spesielt aggressive og guramiene går i et annet vannskikt enn cory'ene gjør.

Er ikke sikker på at det finnes "små" typer ancistrus, da jeg mener de fleste av denne mallefamilien blir minimum rundt 10 cm. Helst litt større. I hvert fall de som er noenlunde vanlig i salg. Ancistrus sp. (den vanligste typen) blir opp i mot 15 cm som fullvoksne, men alene så er det ingen problemer å ha en slik fisk i 140 liter.
Husk bare at både kuhliier og ancistrus er glade i huler og gjemmesteder, og også cory'ene liker skyggefulle steder (under greiner o.l.) å gjemme seg under.

Jeg har begrenset erfaring med corydoras og har bare C. Atropersonatus. De er ikke vanskelig å holde og er flotte fisker å se på, livlige og morsomme, slik som kjennetegner cory'er generelt. Har dog ikke hatt lek på dem, men det er sikkert på grunn av litt aggressive karkamerater + at jeg ikke bevisst har gått inn for å trigge dette heller.
Men de blir ikke større enn 5 cm, og er vel slik sett en relativt liten cory-art.
Har ikke du en veldig lik tråd her?
Nei, jeg vil si at det slettes ikke er et overbefolket kar. Selv sammenlignet med det som "ekpsertene" her inne mener er akseptabelt. Tror de fleste her vil si at oppsettet ditt er "underbefolket"!
Jeg har ingen erfaring med gurami, så ha det i bakhodet når jeg anbefaler videre :
- Kjør på med sandsnegler, bra for alle
- hvorfor ikke 2 ancistrus'er? gjerne gutt+jente ....
- Når kuhlii'ene, cory'ene og ancistrus'ene hviler bortgjemt under planter og røtter, så vil karet ditt se ganske tomt ut ... så hvis gurami'ene tillater det, så ville jeg ha vurdert en stimfisk (til midt/øvre sjikt) til å holde liv i karet.
Takk for svar. Jeg har lyst på en stimfisk også ja, men klarer bare ikke bestemme meg for hvilken jeg vil ha.:P Og har heller ikke trodd at jeg har plass.
Men nå ser jeg jo at det heller er underbefolket, enn overbefolket.

Lisbeth: Mulig de oppfattes som lik disse to trådene, men i den andre tråden spør jeg spesifikt om båndgurami og hvilke fisk den passer sammen med. La den dit, siden tråder om labyrintfisk skal dit. Denne tråden handler om mengden fisk jeg kan ha i et 140 liters kar, egentlig teoretisk sett uavhengig av type fisk, men siden jeg allerede har noen ønsker, har jeg også ramset opp dem. Denne tråden er lagt hit, siden den handler om fisk generelt.

Beklager hvis dette ble feil, og at trådene oppfattes som like... Jeg fulgte det jeg trodde var reglementet.
Plussmedlem
Man kan vel aldri ha for lite fisk i et akvarium, Tvert i mot vil jeg si. Lite antall fisk vil bety mindre stress for fiskene, bedre plass for de alle og mer stabile vannverdier. Dermed er sjansene for at de skal leke også større.

Dessuten vil akvariet slettes ikke føles tomt ut hvis f.eks. kuhliiene føler seg trygge på omgivelsene. Med gode og mange nok skjulesteder, høyt nok antall fisk og gjerne også en solid bladhaug på bunnen, er disse fiskene aktive så det holder. De er rett og slett overalt! Utrolig morsomme fisker når de føler seg trygge.
Cory'er er det stort sett liv og røre i hele tiden. Hvis det ikke er det, er det vanligvis noe galt fatt.

Men nå skal det sies at jeg liker best akvarier der jeg liksom må "lete" litt for å se hvilke fisker som er der. Akvarier som er full av fisk og med få planter o.l. blir fort kjedelige syns jeg, da det liksom virker som fiskene kun er der for dekorasjonens skyld.

Jeg har alt i alt over 20 fisker i mitt akvarium, men jeg ser på langt nær alle til en hver tid.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap