Oscar fisk som ikke er helt frisk

Jeg kjøpte to oscsr fisk på onsdagen. de var ikke så store, har en ciklide oppi karet fra før av, som da er større enn oscarfisken foreløpig. Han har vært alene en stund så han er jo kongen over hele plassen. Begge de to nye fiskene holder seg litt for seg selv, men han ene ligger på samme plass hele tiden. Det ser ut som han er på vei til å ta kvelden og jeg vil gjøre det jeg kan for at det ikke skjer. På kroppen ser det ut som han mister litt hud, litt flekkete på en måte. Også henger det lissom litt hud fra munnviken hans. halen hans er heller ikke veldig fin å se på. Noen som har noen tips ?
Trenger litt mer info, les denne. Legg helst ut et bilde også
Hørtes ikke bra ut, har du bilder? Litt mer info.
Vannverdier har du?

Det er vanelig at oscar legger seg delvis på siden el.
Den kan også spille død. Ligger halvveis på siden og er helt blek.

Men de skinnfillene og/eller sårene du snakker om hørtes jo ikke bra ut.

har ikke bilder ennå men kan se om jeg får tatt i løpet av dagen.
vannverdiene er akkurat der hvor de skal være. han ligger enten bak pumpa, ellers har han ligget mellom to steiner litt på siden.
den andre fikk heldigvis i seg litt mat akkurat å tørte å svømme litt rundt nå. håper det ikke er noe som smitter.
Hvilke vannverdier er det du har målt?
Er det lenge siden du har skiftet vann?

Hvor stort er karet? (Så lenge du skriver at den ligger bak pumpa så antar jeg at det ikke er så stort.)
Jeg er rimelig sikker på at så lenge den andre Oscar`en oppfører seg og ser ok ut at dette har null sammenheng med vannverdiene.
Det eneste som kan ha skjedd på så kort tid er en evt bakteriell infeksjon men det har jeg liten tro på. Da tipper jeg du ville sett noe på de andre fiskene da det i såfall ville dreid seg om en meget hissig bakterie i kombinasjon med en eller annen sykdom. Bakterieangrep alene opptrer ikke så agressivt over så kort tid. Videre er bakterier nesten utelukkende en sekundær infeksjon som kommer når fisken er syk fra før.

Jeg er rimelig sikker på at den har fått bank av en an de andre fiskene i akvariet. Det er veldig sjelden at Oscar`er er så tøffe med hverandre så jeg mistenker cikliden du hadde i akvariet fra før.
Sårene i munnen stammer sannsynligvis fra at den enten har blitt tvunget til å forvare seg (munnkamp) fordi den ikke har hatt noe sted å gjemme seg på eller at karret er så lite at den ikke klarer å få gjemt seg og da ble tvunget til å kjempe.
Hannfisker kjemper svært sjelden så hardt at de blir skadet i naturen. Årsaken at dette skjer (ofte) i akvariet er at de blir tvunget til å kjempe fordi de ikke har noen annen mulighet dvs de kan ikke rømme langt nok vekk.
Det kan også være at den har blitt jaget rundt og skadet seg i munnen på innredningen - dette vil jeg også tro at sårene på kroppen kommer fra.
Vedrørende den flisete halen så er det helt normalt at kuet fisk som forsøker å flykte og som ikke kommer unna får halen bitt i stykker av forfølgeren.

Mine spørsmål er:
-Hvilken ciklide bodde i akvariet fra før?
-Hvor stort er akvariet?

Førstehjelp her og nå vil uansett være å fange opp den fisken du snakker om og la den få ro i et eget akvarie hvis du har mulighet til det.
hei
takk for svar av alle. men nå er den på bedringensvei
det kan godt å ha vært en slåsskamp, men nå virker det som alle tre har slått seg til ro med hverandre. nok av plasser å gjemme seg vekk på fra dag en de kom oppi der så det skulle ikke vært noe problem. Men nå svømmer de iallefall rundt her og han som er dårlig fikk i seg mat igår så jeg har trua på at dette går bra
Ciklider som blir store krever mye plass.
Det er derfor vi spør om størrelsen på karet.
Jeg er redd for at du kan få flere slosskamper i karet hvis det er for lite.

Hyppige vannbytter hjelper sårene å gro.
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap