Black ghost, nesten kjempekatastrofal tabbe :(
Grunnet det som trolig var en bakterieinfeksjon har jeg medisinert akvariet de siste dagene. Etter at medisineringen var over skulle så mye som mulig av vannet byttes ut.
Jeg sildret vann sakte over en varmekolbe samtidig som jeg fylte etter med varmt vann fra en vannkoker. Prøver å unngå vann direkte fra varmtvannstanken.
Uansett, det virket som ting gikk helt fint. Jeg tok meg god tid og prøvde å holde en minimumstemperatur på 22-23 grader. Fiskene svømte rundt som vanlig, og jeg så ikke noen problemer.
Plutselig ser jeg min BG rase rundt på andre endren av karet, spant rundt på ryggen og gikk i sjokk. Ble helt stiv og bukfinnen vibrerte raskt. Som om han gikk i sjokk.
Je slapp det jeg hadde i hendene, skrudde av vannet og grep tak i BG. Jeg dro han med meg til andre enden av karret, nær varmekolben, men det så ikke bra ut. Plukket ham opp tok en bolle og løp til nermeste spring der jeg tappet i varmere vann. Han så stein død ut, trodde det var over. Men så så jeg at han beveget munnen litt. Kanskje dødskramper? Uansett, jeg holdt ham nede i det varme vannet og maserte kroppen hans forsiktig i 15-20 minutter.
Så begynte han å bevege munnen mere, 5 minutter senere begynte han å vifte litt med finnene. Og etter ca 40 minutter virket det som han kom til å klare seg.
Trodde aldri jeg skulle stresse så mye for en fisk, men jeg liker min BG. Under veis fikk jeg sjekket tempen der han tok kvelden, og der lå den på 21 grader. Så jeg hadde en forskjell på 2 grader på høyre og venstre side av karet. Dette er tydeligvis nok til at en BG får store problemer. Men heldig vis ser det ut som at ting ender vell.
Phu.
Han heter nå Lucky Strike...
Jeg sildret vann sakte over en varmekolbe samtidig som jeg fylte etter med varmt vann fra en vannkoker. Prøver å unngå vann direkte fra varmtvannstanken.
Uansett, det virket som ting gikk helt fint. Jeg tok meg god tid og prøvde å holde en minimumstemperatur på 22-23 grader. Fiskene svømte rundt som vanlig, og jeg så ikke noen problemer.
Plutselig ser jeg min BG rase rundt på andre endren av karet, spant rundt på ryggen og gikk i sjokk. Ble helt stiv og bukfinnen vibrerte raskt. Som om han gikk i sjokk.
Je slapp det jeg hadde i hendene, skrudde av vannet og grep tak i BG. Jeg dro han med meg til andre enden av karret, nær varmekolben, men det så ikke bra ut. Plukket ham opp tok en bolle og løp til nermeste spring der jeg tappet i varmere vann. Han så stein død ut, trodde det var over. Men så så jeg at han beveget munnen litt. Kanskje dødskramper? Uansett, jeg holdt ham nede i det varme vannet og maserte kroppen hans forsiktig i 15-20 minutter.
Så begynte han å bevege munnen mere, 5 minutter senere begynte han å vifte litt med finnene. Og etter ca 40 minutter virket det som han kom til å klare seg.
Trodde aldri jeg skulle stresse så mye for en fisk, men jeg liker min BG. Under veis fikk jeg sjekket tempen der han tok kvelden, og der lå den på 21 grader. Så jeg hadde en forskjell på 2 grader på høyre og venstre side av karet. Dette er tydeligvis nok til at en BG får store problemer. Men heldig vis ser det ut som at ting ender vell.
Phu.
Han heter nå Lucky Strike...
Postet 21.10.10 kl 21:41
Inaktiv bruker

Jeg har aldri hatt Black ghost før( men ønsker det) . jeg har hørt de er aggresive mot andre fisker...
Smart tiltak med fisken. Jeg har hørt at man aldri skal ta varmt vann i akvariet, fordi det er bakterier, jeg er ikke helt sikker på om det forsvinner når det koker. men fisker skal jo ikke ha glo varmt vann heller.
Jeg kan ingen ting om Black ghost før, så kanskje alt jeg skriver her er bare tull, ivertfall fra hve mine fisker trenger men alle fisker har spessiele behov.
Ja du var veldig heldig der ja! Foresten er de aggrisive mot guppy, gullfisk platy og maller, bare hvis du vet det, fordi jeg ønsker meg en black ghost selv.
Smart tiltak med fisken. Jeg har hørt at man aldri skal ta varmt vann i akvariet, fordi det er bakterier, jeg er ikke helt sikker på om det forsvinner når det koker. men fisker skal jo ikke ha glo varmt vann heller.
Jeg kan ingen ting om Black ghost før, så kanskje alt jeg skriver her er bare tull, ivertfall fra hve mine fisker trenger men alle fisker har spessiele behov.
Ja du var veldig heldig der ja! Foresten er de aggrisive mot guppy, gullfisk platy og maller, bare hvis du vet det, fordi jeg ønsker meg en black ghost selv.
Postet 21.10.10 kl 21:56
Jeg har en slange som jeg fyller kaldt vann i fra, men jeg må spe på med varmt vann for å holde temperaturen oppe. Varmekolben klarer ikke dette alene. I stede for å ta varmt vann fra springen, koker jeg det (kaldt vann) i en vannkoker. Kanskje unødvendig, men jeg har også hørt at varmt springvann ikke er bra, så jeg tar ikke noen sjanser. Når det gjelder koking av fisken er ikke dette noe problem. Med så store mengder vann som jeg har fordeles varmen raskt. Jeg holdt hånden 6-7 cm nede i vannet og tømte på det kokende vannet. Jeg kjente ikke noe som tilsa at dette skulle være et problem for fiskene som svømte omkring. Normalt prøver jeg å holde tempen mellom 23 og 25 grader under hele prosessen, men det kan tydelig vis bli lommer der vannet ikke blandes ut helt slik at tempen i en periode var et par grader lavere.
Så var det BG. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen ekspert. Jeg kan ikke uttale meg mye om arten generelt, men jeg kan si litt om den jeg har. For det første er den litt "sky". Den holder seg for det meste inne i hula si, foruten en og annen runden bare for å se seg om. Oftest når jeg demper belysningen. Når jeg forer hender det også at han tar en ekstra runde for å se om det er noe godt. Han kan ta vanlig flakmat (ikke alle gjør det) hvis den synker ned til ham, men han foretrekker Nutron Biogran som er små harde biter som synker lett til bunnen. Innimellom senker jeg en bit kalkunhjerte, og da ser man hvor bra sansene til denne fisken er. Før biten treffer bunnen er han på vei, oftest blir det en liten runde som sirkler inn "byttet", før han kaster seg over det og drar det med seg inn i hula si.
Jeg har ikke noe problem med denne og annen fisk, men han er også bare 10 cm enda. Jeg hadde også litt yngel (guppy og molly). Av disse er det nå en som har overlevd lenge nok til å bli mer enn 1 cm. Men jeg har ikke sett BG jage disse. Det jeg imidlertid så var at de ble spist av sine artsfrender, samt at de svarte neontertraene jaget dem. Faktisk bodde yngelien i BG hula og den nermeste busken den første tiden, det var ikke før de begynte å svømme litt lenger bort at de ble spist. Kanskje er min BG ekstra "snill"
Så var det BG. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen ekspert. Jeg kan ikke uttale meg mye om arten generelt, men jeg kan si litt om den jeg har. For det første er den litt "sky". Den holder seg for det meste inne i hula si, foruten en og annen runden bare for å se seg om. Oftest når jeg demper belysningen. Når jeg forer hender det også at han tar en ekstra runde for å se om det er noe godt. Han kan ta vanlig flakmat (ikke alle gjør det) hvis den synker ned til ham, men han foretrekker Nutron Biogran som er små harde biter som synker lett til bunnen. Innimellom senker jeg en bit kalkunhjerte, og da ser man hvor bra sansene til denne fisken er. Før biten treffer bunnen er han på vei, oftest blir det en liten runde som sirkler inn "byttet", før han kaster seg over det og drar det med seg inn i hula si.
Jeg har ikke noe problem med denne og annen fisk, men han er også bare 10 cm enda. Jeg hadde også litt yngel (guppy og molly). Av disse er det nå en som har overlevd lenge nok til å bli mer enn 1 cm. Men jeg har ikke sett BG jage disse. Det jeg imidlertid så var at de ble spist av sine artsfrender, samt at de svarte neontertraene jaget dem. Faktisk bodde yngelien i BG hula og den nermeste busken den første tiden, det var ikke før de begynte å svømme litt lenger bort at de ble spist. Kanskje er min BG ekstra "snill"
Postet 21.10.10 kl 22:37
Snodig
Når jeg har vannbytte så har jeg alltid et tempraturfall på 2-4 grader alt ettersom hvor mye jeg bytter, og har aldri merket at mine Black Ghost har reagert noe på det.
Faktisk så er de ofte og svømmer i "strømmen" der jeg fyller på med kaldt vann... :/
Men kjempebra at den kom seg tilslutt da! =)
Til Charlotte: mine BG er aldri bortpå noen av mine fisker, hverken maller eller andre. Det eneste jeg ser av "jakt" er at den større kan jage litt på den mindre innimellom, uten at det virker noe særlig agressivt.
Faktisk så er de ofte og svømmer i "strømmen" der jeg fyller på med kaldt vann... :/
Men kjempebra at den kom seg tilslutt da! =)
Til Charlotte: mine BG er aldri bortpå noen av mine fisker, hverken maller eller andre. Det eneste jeg ser av "jakt" er at den større kan jage litt på den mindre innimellom, uten at det virker noe særlig agressivt.
Postet 21.10.10 kl 22:42
Jeg hadde en BG på 25 cm, fra den var 10 cm.
Når den nermet seg 20 cm begynte den og jage vekk mindre fisk som kom for nære plassen til BG`en.
Den jaktet aldrig noen fisk, samme og små de var, men når den jaget de vekk, så nappet den i finnene deres.
Jeg har en nydelig voksen ancistrus med stor bart.
Den dagen jeg ga vekk BG`en så forvillet ancistrusen seg inn på plassen til BG`en.
Da nappet BG`en av halve barten og litt av halefinnen på ancistrusen.
Da ga jeg den bort til min bror...
Samme gjore den med noen coryer, tokk store deler av ryggfinnen på disse mens de ble jaget bort.
Men er jo bare så enkelt som og ikke ha sånne fisker sammen med den. Eller lage bedre og flere gjemmeplasser. Det er vel den riktige løsningen
Når den nermet seg 20 cm begynte den og jage vekk mindre fisk som kom for nære plassen til BG`en.
Den jaktet aldrig noen fisk, samme og små de var, men når den jaget de vekk, så nappet den i finnene deres.
Jeg har en nydelig voksen ancistrus med stor bart.
Den dagen jeg ga vekk BG`en så forvillet ancistrusen seg inn på plassen til BG`en.
Da nappet BG`en av halve barten og litt av halefinnen på ancistrusen.
Da ga jeg den bort til min bror...
Samme gjore den med noen coryer, tokk store deler av ryggfinnen på disse mens de ble jaget bort.
Men er jo bare så enkelt som og ikke ha sånne fisker sammen med den. Eller lage bedre og flere gjemmeplasser. Det er vel den riktige løsningen
Postet 21.10.10 kl 23:23
Dette forstår jeg ikke helt, du heller kokende vann over det kalde vannet fra springen og over i akvariet? Hvis det da kommer en fisk svømmende under det kokte vannet så -ja så får den kokende vann over seg på en del av kroppen?
Tror folk blir litt skremt av dette med at man ikke skal bruke vann fra varmtvannberederen, men lufte vannet før bruk. Jeg har ikke plass til å mellomlagre (lufte) vann. jeg blander vann sånn passe lunka fra kranen, litt under tempen som er i karet fra før. Pga at noen fisk viste kløe etter hvert vannbytte har jeg begynt å bruke vannbehandlingsmiddel, og det har kuttet all kløe. Jeg har sarte fisk men ingen av de viser noe som helst tegn på ubehag ved vann fra varmtvannsberederen.
Å koke vann til vannbytte, hvor ofte gidder man å bytte vann da? Jeg ville uansett aldri helt kokende vann rett i karet, selv om det var over kaldtvann. Det blandes ikke 100% ut ved å stå å helle det over. Nei, likte ikke denne metoden jeg...
Tror folk blir litt skremt av dette med at man ikke skal bruke vann fra varmtvannberederen, men lufte vannet før bruk. Jeg har ikke plass til å mellomlagre (lufte) vann. jeg blander vann sånn passe lunka fra kranen, litt under tempen som er i karet fra før. Pga at noen fisk viste kløe etter hvert vannbytte har jeg begynt å bruke vannbehandlingsmiddel, og det har kuttet all kløe. Jeg har sarte fisk men ingen av de viser noe som helst tegn på ubehag ved vann fra varmtvannsberederen.
Å koke vann til vannbytte, hvor ofte gidder man å bytte vann da? Jeg ville uansett aldri helt kokende vann rett i karet, selv om det var over kaldtvann. Det blandes ikke 100% ut ved å stå å helle det over. Nei, likte ikke denne metoden jeg...
Postet 21.10.10 kl 23:31
Endret: 21.10.10 kl 23:39
LisbethDette forstår jeg ikke helt, du heller kokende vann over det kalde vannet fra springen og over i akvariet? Hvis det da kommer en fisk svømmende under det kokte vannet så -ja så får den kokende vann over seg på en del av kroppen?
Hei. Nå er ikke akvariet helt tomt når jeg gjør dette. Hvis jeg kun bruker slangen med kaldt vann kommer temperaturen i akvariet til å synke ned mot 4-5 grader.
Det høres kanskje litt skummelt ut, men det kokende vannet fordeler/blander seg faktisk svært raskt med vannet som er i akvariet fra før. Det blir som et varmeskjold. Som jeg skrev ovenfor holdt jeg min egen hånd 6-7 cm under vannoverflaten og helte så på det kokende vannet. Jeg kjente at vannet ble litt varmere, men det var på ingen måte ubehagelig. Sekunder etter at jeg sluttet å tømme var vannet kaldt. Varmeenergien fordeles veldig raskt mellom de to literene på vannkokeren og de flere hundre i karet.
Det kommer såklart ant på hvor mye du tømmer med en gang, men det skal mye vann til før dette blir et problem. Du kan prøve deg fram selv.
Postet 21.10.10 kl 23:39
Jeg må ærlig innrømme at jeg ser det som en aning hysteri, dette med vannet fra varmtvannsberederen. Dels fordi det er minimalt igjen av den gamle typen med den velkjente kobberspiralen i bunnen (såpass at mange rørleggere ikke lenger kan å reparere på teknologien). Dels også fordi at her hvor jeg bor er alt nytt, fra bereder til røropplegg så her er det ikke kobber i annet enn gamle telefonledninger o.l.
Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke forstår skepsisen. Reker er f.eks. meget ømtålige for selv den minste andel spor av metaller i vannet, og det må være dødskjipt å miste en hel hurv til noe som kunne vært unngått.
Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke forstår skepsisen. Reker er f.eks. meget ømtålige for selv den minste andel spor av metaller i vannet, og det må være dødskjipt å miste en hel hurv til noe som kunne vært unngått.
Postet 22.10.10 kl 00:48
Jeg har brukt temperert vann fra springen i 3 år nå.
Jeg har ikke hatt noe fiskedød. Hadde hvite prikker en gang for 2 år siden.
Men dette har ikke noe med det og gjøre.
Jeg har kun store reker, blå afrikans kjempeviftereke. Disse tåler kanskje mer enn andre. De overlever hverfall her
Koke vann? hehe, ser for meg å springe med 200 liter vann fra vannkokeren :P
Skulle tatt lang tid det, blir 117 turer med min koker på 1,7L.
pluss de 3 andre karene mine :P
Nei, her får de temperert vann fra springen uten problemer
Ynglene mine også
Jeg har ikke hatt noe fiskedød. Hadde hvite prikker en gang for 2 år siden.
Men dette har ikke noe med det og gjøre.
Jeg har kun store reker, blå afrikans kjempeviftereke. Disse tåler kanskje mer enn andre. De overlever hverfall her
Koke vann? hehe, ser for meg å springe med 200 liter vann fra vannkokeren :P
Skulle tatt lang tid det, blir 117 turer med min koker på 1,7L.
pluss de 3 andre karene mine :P
Nei, her får de temperert vann fra springen uten problemer
Ynglene mine også
Postet 22.10.10 kl 01:09
GeirenKoke vann? hehe, ser for meg å springe med 200 liter vann fra vannkokeren :P Skulle tatt lang tid det, blir 117 turer med min koker på 1,7L. pluss de 3 andre karene mine :P
Vannet i karet skal være bare ca 25 grader. Nesten 2l kokende vann har en stor oppvarmingseffekt samtidig som jeg også fyller på med kaldt vann. Når det kalde vannet som kommer inn er 5 grader, og det varme vannet er nesten 100 så skal det mye mindre varmt vann til enn kaldt vann for å ende opp på 25. Normalt bytter jeg jo heller ikke ut alt vannet på en gang, slik at det kalde vannet som kommer inn også skal kjøle ned vannet som er der fra før, derfor blir det enda mindre behov for det varme vannet fra vannkokeren.
I går var det imidlertid nesten komplett vannbytte, så det var ikke mye temperert vann igjenn i akvariet. Da ble det noen turer med vannkokeren, men på de over 400l jeg fylte opp brukte jeg bare vannkokeren mellom 10 og 20 ganger. Jeg tok meg riktig nok god tid og nytt kaldt vann sildret bare inn i karet.
Når det gjelder varmtvannstanken er dette den gode gamle gjennomrustede typen fra slutten av 70-tallet. Tror det kan være litt av hvert der. Kommer en ny tank neste år, men intil da blir det i alle fall vannkoker
Postet 22.10.10 kl 09:38
Endret: 22.10.10 kl 09:41
Postet 22.10.10 kl 12:05
Ja, jeg ser den, og vurderte risikoen. Men som sakt, hvis jeg tømmer glovarmt vann på min egen hånd 6-7 cm nede i vannet uten problemer, ser jeg ikke noe problem med fisk som er enda lenger unna. Det er ikke slik at jeg uten hensyn tømmer vannet akkurat der hvor fisken svømmer. Ei heller tømmer jeg 2l vann på en gang, jeg tømmer på samme måte som jeg fyller opp et passelig stort glass fra en mugge.
Skjønner at kokende vann høres veldig skummelt ut, men kaldt vann er også svært varmehemmende og fordeler varmen godt så lenge det finnes kaldere vann og fordele den i.
Nå er dette uansett et tungvindt system som jeg ikke gidder holde på med i lengden, så jeg skal sette i gang Reodor Felgen delen av hjernen etter hvert. Synd at skikkelige varmekolber for rørmontering koster så jævelig mye.
Lucky Strike har det forøvrig bra, og ser ikke ut til å ha tatt noen skade av opplevelsen. Fikk en ekstra bit kalkunhjerte som trøst.
Skjønner at kokende vann høres veldig skummelt ut, men kaldt vann er også svært varmehemmende og fordeler varmen godt så lenge det finnes kaldere vann og fordele den i.
Nå er dette uansett et tungvindt system som jeg ikke gidder holde på med i lengden, så jeg skal sette i gang Reodor Felgen delen av hjernen etter hvert. Synd at skikkelige varmekolber for rørmontering koster så jævelig mye.
Lucky Strike har det forøvrig bra, og ser ikke ut til å ha tatt noen skade av opplevelsen. Fikk en ekstra bit kalkunhjerte som trøst.
Postet 22.10.10 kl 12:58
Endret: 22.10.10 kl 13:07
Postet 22.10.10 kl 14:19
Synes også det høres keitet ut hvordan du fyller karet ditt Når det er nede i 21 grader så er det jo veldig kaldt...og det er det jo lenge før du får varmet det opp med en vannkoker. Dessuten så er de noen lurendreiere de smårakkerne....plutselig der og plutselig der...så jeg hadde ikke tort gjøre det sånn
Hva med å lage riktig temperatur i en bøtte og så helle oppi...?
Men du var utrolig godhjertet og flink når det først gikk galt, så godt å høre at du sto på i lange tider og da er det jo en fantastisk gave å få tilbake fisken i god skikk også....veldig moro å høre
Og flott at stakkaren finn en ekstra godbit til kvelds
Lykke til videre da Jeg vil og ha BG....de er kjempefine
Og Lucky Strike...heheheh..spanske sigaretter ..... hihi
Hva med å lage riktig temperatur i en bøtte og så helle oppi...?
Men du var utrolig godhjertet og flink når det først gikk galt, så godt å høre at du sto på i lange tider og da er det jo en fantastisk gave å få tilbake fisken i god skikk også....veldig moro å høre
Og flott at stakkaren finn en ekstra godbit til kvelds
Lykke til videre da Jeg vil og ha BG....de er kjempefine
Og Lucky Strike...heheheh..spanske sigaretter ..... hihi
Postet 22.10.10 kl 14:41
Ja, det var ingen idiell måte å gjøre dette på, det har jeg erfart. Ikke fordi det er direkte farlig for fisken med varmen, selv om ingen ser ut til å kjøpe den, men fordi det blir veldig tungvint når mye vann skal skiftes ut... Ok, jeg skal ikke gjøre det mer.
Tror grunnen til at det var så kaldt akkurat der var at det var lite vann i karret og jeg hadde latt det kalde vannet renne litt. Hadde tempmåleren på samme side som jeg tømte vann inn, og når jeg justerte vannet til 22-23 grader på denne siden var det for lav vannstand til at vannet fordelte seg skikkelig. Derfor var vannet kaldere på andre siden. Når jeg fikk litt mer vann i og fikk startet sirkulasjonspumpen var ikke dette lenger noe problem.
BG er en veldig flott fisk, og det er få fisker som er morsommere å se på svømme rundt. Ikke bare fordi den har en snedig fasong, men fordi den ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om hva som er standard svømmeretning. Her svømmes det like godt framover som bakover, opp ned, på siden og med halen i været. Plutselig kan han sette av gårde som en pil, en eller to runder rundt hele akvariet, før han smetter inn i hula si igjen.
Eneste problemet er denne hula. Han bruker utrolig mye tid der inne. Spesielt på dagen. Dermed får du lite timer fisk for pengene i forhold til mye annet, men når han først er ute er det jo også en liten bonus.
Ser sikkert mer til ham når han blir større.
Tror grunnen til at det var så kaldt akkurat der var at det var lite vann i karret og jeg hadde latt det kalde vannet renne litt. Hadde tempmåleren på samme side som jeg tømte vann inn, og når jeg justerte vannet til 22-23 grader på denne siden var det for lav vannstand til at vannet fordelte seg skikkelig. Derfor var vannet kaldere på andre siden. Når jeg fikk litt mer vann i og fikk startet sirkulasjonspumpen var ikke dette lenger noe problem.
BG er en veldig flott fisk, og det er få fisker som er morsommere å se på svømme rundt. Ikke bare fordi den har en snedig fasong, men fordi den ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om hva som er standard svømmeretning. Her svømmes det like godt framover som bakover, opp ned, på siden og med halen i været. Plutselig kan han sette av gårde som en pil, en eller to runder rundt hele akvariet, før han smetter inn i hula si igjen.
Eneste problemet er denne hula. Han bruker utrolig mye tid der inne. Spesielt på dagen. Dermed får du lite timer fisk for pengene i forhold til mye annet, men når han først er ute er det jo også en liten bonus.
Ser sikkert mer til ham når han blir større.
Postet 22.10.10 kl 15:49
Jeg har lyst på et BG kar jeg....et kar med god størrelse....kun innredd med tanke på dem og kun for dem alene...De ser så fantastisk flotte ut..og den flagrende svømminga er rålekker
Og jeg har ikke sett så mye på sånne til å nærme meg det du forteller om en gang
Me like! Vil ha en dag Veldig moro at du klarte å redde din
Og jeg har ikke sett så mye på sånne til å nærme meg det du forteller om en gang
Me like! Vil ha en dag Veldig moro at du klarte å redde din
Postet 22.10.10 kl 20:58
Postet 04.01.11 kl 13:08