Hva slags fisk bør vi kjøpe?

Vi har: 1 stor pleco, 1 pansermalle, 3 tetra(som ligner små skalarer), 15-20 neon- og kardinaltetra og 2 orange platy. Siden kampfisken og en platy nylig ble syke og ikke kunne leve mer har det blitt lite lek og liv i akvariet.
Vi har ofte litt høy ph i vannet da det har en ph på over 8 rett fra springen. Temperatur rundt 24-27. Hva kan være fint i tillegg til dette i vårt 60l akvarie?
Hei Janne.

Vi også er nye innen dette her med akvarie å gjøre. I går ble eg opplyst om Fiskebasen her inne som du finner under der som det står Kunnskap på. Der kan du fylle inn opplysniger og så kommer det forslag til hvilke fisker du kan ha
Skulle ønske eg viste om om dette før for no har vi ein del som ikkje trives i vannet vårt som også har ein ph på rundt 8..
Jeg ville ihvertfall kjøpt flere av de tetraene som ligner på små scalarer, da nesten alle tetraer er stimfisk. Du kan jo poste et bilde til identifikasjon av hvilken art det er? Og for å finne ut hva slags fisk du vil ha, så kan du, som brukeren over meg sier, skrive opp opplysningene om akvariumet ditt i fiskebasen? :p
Om du har fisk eller ønsker fisk som krever lavere ph enn 8, så er det vel bare å senke ph , det er da ikke så stort problem.
Du har kanskje skjørtetetra.

60-literen din kan synes noe full allerede.
Hva slags filter har du? Navn/nummer?
Hva slags bunnlag har du? Grus eller sand?
Loomis
Du har kanskje [URLBLOCK1]. 60-literen din kan synes noe full allerede. Hva slags filter har du? Navn/nummer? Hva slags bunnlag har du? Grus eller sand?

Ja den tetraen er det. Vi syns de er så kjedelige bare er der liksom. Ved nærmere ettersyn har vi nå 14 neon- og kardinaltetra
Tilsammen, de stimer fint sammen.
Vi har ett fluval plus filter tror det er 2.
Bunnlaget er små stener på ca 0,5 cm i diameter i lyse farger( beige og hvite og noen få mørke innimellom) og noen større blå stener opptil 1,5 cm i lengden(ovale),
Og en større dekorsten med små planter knytt fast.
Som Loomis sier: 60-literen kan være i overkant "befolket". litt avhengig av hvor store neon-tetraene dine er.

Pleco'en kan fort bli litt i største laget. Kanskje den er det allerede?
Pansermallen er nok ensom. De liker å være mange. Helst en 6-8 stykker eller fler. I tillegg liker de seg bedre på sandbunn enn på grus.
Skjørtetetraene er som tetraer flest: de liker seg godt i stim.

Platyene kan med fordel være en hann og to-tre hunner. Sammen med de øvrige fiskene dine vil de da kunne yngle, og noe yngel vil vokse opp. Det er alltid litt kjekt å få til.

Dersom pleco'en er stor ville jeg forsøkt å bytte den med noen otto'er. Bytt også bort pansermallen dersom du ikke bytter til sandbunn. Suppler med flere platy'er og kanskje noen fargerike rasbora'er?

Dette er jo en smakssak. Bruk fiskebasen til å sjekke både hvilke som går sammen, hvor stor plass de krever og hvilken type vann. En stor del av gleden ved hobbyen ligger i å drømme seg gjennom fiskebasen, og i tankene prøve hva som går gog ikke går.....

Kos deg!

Lykke til!
Hvis skjørttetra og pansermalle skal ha en stim å svømme med hvorfor solgte butikken det antallet av hver når vi startet akvariet da? Og stenene kjøpte vi samtidig som pansermallen.
Man bør vel ha fler forskjellige algespisere?
Jeg tror vi har en Otto i akvariet på jobben, og den spiser lite alger og bare gjemmer seg.

Pleco er ca 15 cm lang, og neontetra ca 2 cm. Vi har ca 7 av neon. Utenom mallen på ca 5, er resterende fisk ca 3 cm.

Kan man bytte fisk i en butikk?
I såfall vil nok skjørttetra være noe av de vi evt kvitter oss med. Mallen jobber ivrig på bunnen virker ikke som om den er ensom.
Hvordan kan man se forskjell på hann/ hunn platy?

Jeg syns den siden hvor man ser på fisk til div ant liter/ ph er litt dum. Får ikke til å skrive inn hva slags fisk vi har for å finne annen fisk som passer sammen.
Det er nok desverre slik at de som jobber på butikkene ikke alltid har greie på det de selger, eller så selger de for å selge.

Her er litt mer info om pansermaller. Slike arikler kan du finne mange av på forumet. Både pansermalle, pleco og platy gir treff. Litt mange treff. Ofte står det latinske navnet på akvariet i butikken eller på kvitteringen. Det kan være verdt å merke seg. Evt. registrer akvariet ditt her på forumet så kan du legge inn fiskene etter hvert så slipper du å huske de latinske navnene.

Pleco'en er nok i største laget, men neon'ene dine er ikke så store.

Ja, butikker tar ofte tilbake fisk man angrer på dersom det ikke er for lenge siden man kjøpte dem. Noen gir deg bare småpenger i bytte andre bytter likt.

Play-hanner har et kjønnsorgan under i stedet for gattfinner. Egentlig er det gattfinnene som har vokst sammen. Dette gir mulighet for å sprøyte melken direkte inn i hunnen slik at eggene klekkes i hunnen i stedet for utenfor. Platy hører til gruppen levendefødende tannkarper.

I fiskebasen står det "Akvarievenner". Her kan du se hvilke andre fisk folk holder den fisken sammen med. Nå holder folk fisk i mange rare kombinasjoner, så ikke la det styre deg for mye. Fiskebasen er best til å sjekke slike ting. Dersom du søker på platy eller corydoras (Pansermaller) finner du mange arter og også mange artikler. Det er mye nyttig å lese her.

Men ikke problematiser for mye. Du lærer av feil. Noen feil kan det være greit å unngå, andre må man bare gjennom. Dersom du synes fisk dør for fort; sjekk fiskebasen. Kanskje holder du dem enten i feil vann, feil størrelse akvarium eller med feil "venner". Eller steller eller forer feil. Finner du ikke ut av det, spør her inne.

Husk også på at Fluval 2+ er ikke et stort filter. Jo større filterkapasitet dess flere fisker kan du tillate deg å holde. Den grusen du har i bunn bidrar også til å bedre filtreringen i forhold til f.eks. sand fordi den gir en betydelig større overflate for nitrifikasjonsbakteriene å leve på. Og dette er de gode bakteriene. De vil vi ha.

Kos deg med hobbyen. Du finner ut av det etter hvert.

mvh
Roar
Det du kan gjøre er å søke opp den fisken du allerede har og notere deg verdiene de trives i. Deretter søker du på de verdiene etterpå..

Butikker selger ofte kun for å selge desverre. Og det varierer ofte hvor mye de enkelte kan om fisk..
Les denne. Sjekk alltid rådene du får. Det finnes alltid en "second opinion" her inne. Jeg er 50+ og sitter med gammel kunnskap. Mye nytt har skjedd. Unge ivrige akvarister vet mye om ny kunnskap.

Mange har holdt nettopp den fisken i en årrekke, mens erfarne akvarister ikke har vært borti den før.

Det kan også være nyttig for dem som gir råd å vite litt om hvem de gir råd til. Litt basis informasjon om deg selv og akvariet ditt kan du registrere så treffer rådene bedre. Men dette er opp til den enkelte.

Litt lengere ned på siden
I spalten på venstre side rett over Avstemning

der finner du ruten hvor det står søk.
Skriv inn navne på fisken der.

Om du ikke får opp noe så kan det være såpass enkelt som at du skriver navnet feil.

Hvilken fisker som går sammen finner du inne på hver enkelt av fiskene sine sider(Akvarievenner)
Akvarium er en utrolig gøy hobby

Som de andre her inne synes jeg kanskje det er litt mye fisk i karet,du har mer fisk enn jeg har i 280 literen min,men det kan du lett fikse

Plecoen kan du bytte i feks snegler eller mindre algespisere...Jeg jobber selv i dyrebutikk og jeg tar imot alt av fisk,så det burde ikke være noe problem
Ta med pansermallen samtidig...

Du kan jo feks ha dverg gurami,rubin gurami eller honning gurami,utrolig flotte og er veldig fredelig Trives gjerne med flyteplanter og et godt beplantet akvarium
Feks ha en dverg ciklide som trives i nedre del i akvariet...kurv ciklide er jo veldig flotte og fredelige!
Det er viktig at du velger fisk som går i øverste,midterste og nederste del i akvariet...
For å senke ph kan du jo gjøre det enkelt,ta oppi 1-2 mangrove røtter eller du kan ta litt torv i en filterpose (får det hos dyrebutikken) eller klippe av en strømpebukse ben og ta den inni pumpen (om det er plass da).
jeg filtrerer med torv i 100literen min for å holde ph nede + jeg har 3 røtter og der er det svært stabilt

Man må jo prøve og feile litt,sånn er det bare
Lykke til

Spiser cikildene alle alger osv fra bunnen?
Hva slags snegler er nyttige i akvariet. Vi har noen som har kommet av seg selv. Skal jeg fjerne dem eller la dem bli?

Gurami så ut til å like surere vann en tetraene.
Og platy liker vel at det er noe strøm i vannet? De leker i strømmen.

Dvergciklider spiser ikke alger,men de holder seg som regel i nederste del av akvariet
Ville anbefalt deg å lese litt om de forskjellige arts familiene...Ciklider,tetra,labyrintfisk osv

Du burde uansett få ned ph`en før du tar mer fisk i,du kan jo også kjøpe ph buffer...Da blir ph`en stående på feks 6,5,det er det enkleste middelet å bruke...
En ph på 8 er altfor høyt for de fiskene du har,untatt platyen da...
har du målt gh? (hardheten i vannet)
Kanskje de kan hjelpe deg litt i den lokale dyrebutikk?
Vise åssen deres kar er satt opp osv...Vi setter alltid sammen fisk etter vanntype og at de går i forskjellige sjakt i akvariene i butikken jeg jobber i
Det er i den dyrebitikken vi har nærmest som har solgt oss de fleste fiskene, samt sten i ett kar hvor det skal være malle. Med unntak av platy og kardinaltetra har resten vært der siden vi kjøpte akvariet for ett år siden.
Jeg måler kun ph og nitrit. På den butikken som er her mener de det ikke er vits i å
Måle noen andre ting. Mulig gh er feil.... Stadig råtner planter til tross for plantegjødsel.

Hvis jeg skal bytte ut pleco og pansermalle trenger jeg jo andre algespisere. Kjøpe ny mindre pleco? Eller er det andre som gjør like god jobb som ikke blir så store.
Du kan se på en Ancistrus. Et par mindre slike kan kanskje være en ide?

Når det gjelder planteveksten tipper jeg det ha rmed lys og temperatur å gjøre. Dersom vannverdiene er OK for fiskene er de nok OK for de fleste robuste akvarieplanter.

Vet du hvilke planter du har kan du sjekke med plantebasen. Eller legg ut bilder her på forumet. Det er helt sikkert noen som kan si hvilke planter det er med en gang.
PS

pH er nok for høy for en del planter om den er over 8....
det er veldig viktig å måle gh...virker ikke som den butikken har så veldig mye kunnskap :/
Ville også kjøpt ancistrus,passer mye bedre til tank str
jeg har ancistrus i 100 literen min,pga det er for liten plass til en stor pleco
Det så ut som om den mallen blir like stor som den vi har nå.....

Ang plantene har vi nok plantet dem feil. ( så på en video om hvordan man skal plante dem......en av De som råtner er liksom lange strå som plutselig blir lange......... Etter at de er klippet råtner de gjerne. Den andre ser ut som en jokkapalmetopp grønn med hvite striper.

Ph er i kveld på ca 7,5, har tilsatt en skvett ph-.
Ikke nitrit så den er ihvertfall stabil for tiden.( har vært det noen måneder også)

Dario dario syns jeg så fine ut ....... Men platy burde kanskje få seg makker. Tror vi har to damer? Oransje med en bitteliten sort prikk ved halefinnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap