Skremt elefantfisk.

Jeg har falt pladask for elefantfisken- bare elsker dens sjarmerende utseende og morsomme adferd! Har fått 3 nye (har 4 totalt) som jeg puttet i karet for ca 3 uker siden. Men i går opplevde vi noe spesielt! Skulle ta reingjøringen og vannskifte- hadde holdt på i ca 3 min så ser vi at den ene er blitt helt grå, på kanten til gjennomsiktig og raste rundt i karet. Gjorde meg fortere ferdig enn tenkt, for jeg har lest at de blir fort stresset, men det rare er at alle de andre var helt rolig og fin i fargen.
Fulgte nøye med karet, og etter 3 timer var den så svart og fin igjen at det ikke gikk an å se hvilken som hadde vært grå... Spesiell opplevelse må jeg si!

Lurer på om dette er vanlig og hva kan jeg gjøre for å ikke stresse fisken ved reingjøring og vannskifte? Syns jo synd på den stakkar!=)
Er det kanskje mindre stressende og flytte de over i en bøtte med vann som skal byttes?

Håper noen kan gi meg noen nyttige tips!!!=))
De blir enda mere stresset hvis du jager, fanger dem, putter dem i et bøtte, for så tilbake igjen. Fortsett vannbytte som før.

Men er det et lite kar de går i? Hvis det er stort nok skal de ikke trenge å bli redd når du romstrerer i karet. Da kan de flytte seg unna der du holder på.
Inaktiv bruker
Er enig med Lisbeth - Bare fortsett vannbytte som vanlig. Om du begynner å fange dem og slikt blri dem bare mer stresset!

Grunnen til at den ene fisken ble så stresset kan ha vært så enkelt som at du har dunket borti den, eller noe lignende. At den fikk fargen tilbake så fort må jo bety at den føler seg trygg i akvariet og trives. Tror ikke du trenger å stresse noe mer med dette.

-Erik
Tusen takk for svar!=))
De går i et 300 l kar så tror ikke det er plassmangel.=)
Får bare fortsette å ta rolige bevegelser når jeg holder på- rent må jo det gjøres!
De virker ellers veldig harmonisk og ser sunn og frisk ut! Skal se om jeg får tatt bilder i en serie neste gang det skjer.
Anyway- takk for svar!=)
Hei
Har du sand bunn i kare ditt? Hvis ikke kan de ødelegge "snabelen" å dø av dette.
Har hatt elefant fisken før men de er en veldig ømfintlig art.
Når du skiftet vann fikk nok den en temp eller vannsjokk om tempen ikke stemte over ens med det han er vandt med eller ph sving når du skiftet!
Må være veldig nøye med dette når du har sånne ømfintlige søtaser=o) bare noen småtips ps også aldrig ha elefanten med black ghost for begge artene gir eletriske vibber som kan medføre død på en av dem eller begge
Kos deg masse med den de er fantastiske fisker

Koser meg masse med de ja=)
Har fin sand i bunn og ingen skarpe gjenstander oppi- skiferen røk ut når disse kom oppi. Tror nok ikke det var temperaturforskjell heller, for jeg holdt på å tømme vannet med slange på 1 cm dia. Får nok bare følge godt med neste gang og se om det er noe som trigger den.
Nå går de sammen med gurami, platy,corydoras, guppi og div tetra og noen maller (uviss hva) rolig og fin gjeng i grunn.
Fant et 750 kar jeg går å sikler på (les; må bare overtale min kjære mann først) så kommer nok en del spørsmål om sammensetning av fisk da!
Må ha bare må ha!!!=))
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap