Blir dette for mye?

Da var karet endelig innkjørt. Så i går tok jeg med de eldste ungene
og handlet fisk.
I natt har det da bodd 12 neontetra, 7 platyer og 5 guppyer (bare hanner)

Så i dag skulle jeg handle snegler for å rote i sandbunn. Vel, da vi stod og så
på et kar med snegler over alt kom temaet over på fisk som roter i bunnen.
(jeg hater snegler...) Så endte jeg opp med 8 coryer og.
Nå frykter jeg det blir vel fullt og hyppig vannbytte. Platyene formerer seg og.
Heldigvis ikke guppyene, godt jeg bare tok hanner.

Men hva sier dere med erfaring? Har et juwel 190 l.
Skulle tro det vil gå bra,190 liter er jo en del liter.
Men vær obs på at det kan bli fullt i øvre vannlag,da alle fiskene unntatt corryene lever øverst.Stimfiskene oppholder seg i midtre og øvre del av karret.Mest sannsynlig vil de fleste platy- ynglene bli mat,så tror ikke tilveksten vil være eksplosiv.
Corryene er ikke så flinke til å rote i bunnlaget kontra snegler,corryene skummer mest øvre laget mens snegler jobber seg mer nedover.
Om du har en liten pinne eller noe lignende,så kan du røre litt i sanden på egenhånd fra tid til annen.
Selv om karet er innkjørt må du bygge opp fiskebestanden gradvis. Men følg med på vannverdiene og bytt vann. Gi lite mat for å få minst mulig avføring fra fiskene
Lisbeth
Selv om karet er innkjørt må du bygge opp fiskebestanden gradvis. Men følg med på vannverdiene og bytt vann. Gi lite mat for å få minst mulig avføring fra fiskene

Jeg har kjørt det inn med salmiakk og fikk anbefalt å sette til all fisken med en gang
for å ikke miste bakteriekultur.

Men ja, jeg må innrømme at det ikke var helt tanken at det skulle bli så mange.
Nå er det stopp ihvertfall.
Helle
Jeg har kjørt det inn med salmiakk og fikk anbefalt å sette til all fisken med en gang for å ikke miste bakteriekultur. :)

Sier du det? Da tar nok jeg feil. Aldri brukt salmiakkmetoden selv, men den er kanskje noe annerledes enn annen innkjøring
Lisbeth
[QUOTE=Helle] Jeg har kjørt det inn med salmiakk og fikk anbefalt å sette til all fisken med en gang for å ikke miste bakteriekultur. :)

Sier du det? Da tar nok jeg feil. Aldri brukt salmiakkmetoden selv, men den er kanskje noe annerledes enn annen innkjøring

Den booster nok bakteriekulturen i langt høyere grad enn ved vanlig innkjøring
da en tilsetter ren amoniakk daglig. Har ihvertfall hatt knallrosa nitritt topp i
2-3 uker før den gav seg.
Noen ekspert er jeg ikke altså.
Skal sjekke amoniakk, nitritt jevnlig
Og som nevnt over,vannbytter regelmessig er viktig.
Takk for svar alle. Nitritt 0.025 i går. Ammoniakk gidder jeg ikke måle,
5ml salmi har blitt brutt ned på under et døgn siste 2 uker.

Har dog skiftet ut 50 l vann i dag og tenker gjøre det et par ganger i uka framover.

Ser ut som fiskene koser seg fælt ihvf.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap