Hva slags fisk kan trives i 54 l?

Vi har vært så heldige å få et flott akvarie på 54L.
Kirsebærrekene våre som har hatt hybel i et lite kar på 20 liter skal nå få flytte til villaen på 54l i stedet.
Da kribler det jo litt i fiskefingeren også...
Jeg er ikke ute etter hva jeg til nød kan stappe i et så lite akvarie, jeg er interessert i å vite om det er noen fisk som trives fint i et så lite akvarie.
Jeg har selvfølgelig sjekket fiskebasen, men mange vil helst ha minimum 60 liter står det.

Vi har en 102 liter der det blant annet går 10 sebrafisk som jeg lekte med tanken på å flytte (for å kunne ha noe annet i 102-litern) men så står det jo at disse liker god svømmeplass, og da har jeg ikke hjerte til å flytte dem.

Forslag til fisk? Gjerne en fargerik sort. De må selvsagt kunne bo med kirsebærrekene, men vi har vel ikke flere enn rundt 10 reker tenker jeg.
Karet vil få fin sandbunn og nye planter skal kjøpes inn.
Jeg tror nok at de fleste fisk som trives i 60 liter også vil trives i en 54 liter da de har samme bunnareal. Men siden du vil ha reker i karet ville jeg valgt noen små mikrorasbora ellernoe. De vil nok ta rekeyngler de også, men sikkert færre enn større tetra.
heidisen
Jeg tror nok at de fleste fisk som trives i 60 liter også vil trives i en 54 liter da de har samme bunnareal.

Åh, -blond. Det tenkte jeg ikke på engang!
Rekene kan jo få fortsette å bo i sitt lille kar, men tenkte at de sikkert vil trives bedre i et større?
Vi hadde tidligere reker i en 200 liter med blant annet neontetra, endlers guppy og platy, og rekene formerte seg i rekordfart. Vi så aldri noen bli spist.
Jeg liker egentlig den vanlige guppyen litt, de er jo fargerike og fine. Men mye sykdom/svake eksemplarer har jeg inntrykk av?
Får studere fiskebasen igjen, inkl de du foreslo.
Inaktiv bruker
kampfisken er fargerik og fine, men da blir rekene mest sansynlig mat

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap