Hvor mye mat skal discus ha?

Hvor mye skal jeg fore med Tetra Diskus til to voksne discus?

Mengde og hvor ofte?
Slike ting er det lurt å vite før man kjøper fisken.
Vi kan ikke vite alt med en gang, men tar det vel etter som tiden går.
For det fisken vil spise i løpet av et kvarter, er det mat igjen etter dette så forer du litt mindre neste gang.
Voksen discus holder lenge med foring to ganger om dagen, begynner de å bli feite så kutter du ned til en gang daglig. Dette ser du på de forfra om de er breie over pannen.
Når du nylig har fått de så skal du bare gi de litt om gangen og ta det ut igjen hvis fisken ikke spiser.
Det kan gå flere dager, ja uker også noen ganger hvis du har fått vanskelig fisk. Ingen discus er like, noen spiser noen timer etter at du har satt de i karet mens andre ikke vil ha mat i hele tatt.
Da er det ofte greit å ha ei plate med røde mygg og få de til å spise dette for da er det lettere å få de til og ta annet for også. Voksen fisk er oftest vanskeligst til å få til å spise etter en flytting mens småfisk kan begynne å lete etter mat så snart de er ute av posen.
Små discus under 7-8 cm bør helst ikke gå for mange dager uten mat før de vil ta skade av det, men større fisk har som oftest lagt på seg en reserve slik at de tåler dette mye bedre.
Har hatt discus som ikke har spist på seks uker og begynte så smått å ta til seg ørlite grann et par ganger om dagen. Etter to uker så var han i gang som normalt igjen, men sultestreiken syntes ikke på han da han under hele denne tiden sto helt stille og da forbrenner han jo ikke noe særlig heller.
Lykke til med discus.
Tusen hjertelig takk for en så forståelig og innholdsrik forklaring Kai Hansen! )
Jeg har nemlig litt problemer med å få dem til å spise. Men da forstår jeg jo at det er helt normalt i begynnelsen.

Ciklide
Slike ting er det lurt å vite før man kjøper fisken. :)

Jeg hadde ikke planlagt å få discus faktisk. Jeg mente det var en alt for vanskelig fisk å holde. Jeg hadde jo lest litt om den, men dette var mest fordi fisken virket veldig spennende og unik.
Og for et par dager siden, helt uten varsel, fikk jeg tilbud om å kjøpe et akvarium, veldig billig, av noen jeg kjenner. Det var et 300 liters akvarium, med et lekspar med discus. Og jeg som også var på utkikk etter et akvarium kunne jo nesten ikke si nei.

Så derfor er jeg ikke så veldig godt forberedt på å holde discus. Det kom liksom litt brått på. ) Jeg fikk jo selvfølgelig litt informasjon fra de som solgte meg karet også. Takket være dette og den gode forklaringen og tipsene fra Kai Hansen skal jeg nok få det til.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap