Hva skal jeg ha i akvariet mitt?

Heisann!
Jeg skal starte opp et 180 liters akvarium etter sommeren, og jeg vurderer å ha Dvergscalarer (evt. andre Scalaretyper) i akvariet, men hva slags fisk passer med denne arten? Vurderer Gurami, men disse har vel lange finner, da Scalarene napper. Er det noen fine fiskearter du anbefaler med Scalare?

Jeg tenkte at jeg skulle ha et par Maller og noen sneglespisere/bunnfisk. Hva slags bunnfisk (untatt Maller) passer med Scalarer?

Håper du kan svare meg!
Som nybegynner så valgte jeg bort scalarer til mitt 180 liters akvarie da jeg fant ut hvor store de blir. Er jo ikke noe morro med fisk som må omplasseres etter bare en kort stund. Til og med dvergscalarer krever god plass, ser basen her inne anbefaler minimum 200 liter til denne.
Takk for råd
Noen som vet hva slags fisker som passer med Scalare da?
Inaktiv bruker
Selv dvergscalare blir jo store, skiller vel bare noen få cm. De trenger stor plass.
Og scalare er en meget aggressiv fisk som gjerne jakter på og spiser andre fisker - selv fisk som er ganske store kan bli drept og spist av scalare.

Men, maller og slikt burde de gå godt sammen med. Problemet er vel at scalare skal ha temmelig stille vann mens maller helst skal ha sterk vanngjennomstrømming i akvariet. Det er noe å tenke på.

Men, har man noen flotte scalare i et akvarium trenger man strengt talt ikke andre fisk i det akvariet. Jeg synes det er best med et artskarr for scalare, både for deres egen skyld og for de andre fiskenes skyld.
Hva med en stor stim rødmunntetra? Dette er flott stimfisk som jeg har sett mange ganger sammen med både Scalare og Discus og det hos folk jeg anser har greie på hva de driver med. Tror dette kan være en fin match.

Ellers er det greit å passe på at når Scalarene blir store så må man ikke ha for små fisk sammen med dem. Har selv prøvd å plassere en stim med neon og kardinalneon sammen med ganske voiksne Scalarer og det varte ikke lenge før småfisken var søkk vekk.
Takk for svar =)
Lurte på om Gurami kunne være aktuelt?
bytt ut scalarene med dverg ciklider de er så flotte og søte.
fks kurveciklider, bolivianske sommerfuglciklider, gymnogeophaguser osv =)

dverggurammier er også et fargerikt eksmepel =)
Takk! Skal tenke på det, men går Gurami og Scalare sammen?
ja generelt siden gurami holder seg øverst i akvariet mens scalarer trivs gennerelt midt på.
men ville ikke satset på voksne scalarer og guramier, men unge scalarer vil nok gå med dvergguramier.
ville ikke gått for de store guramiene i en 180 Liter..
For å svare direkte på spørsmålet ditt: I et akvarium på under 200 liter, er det ingenting som passer med skalare, ikke engang skalare.
Kampfisk
For å svare direkte på spørsmålet ditt: I et akvarium på under 200 liter, er det ingenting som passer med skalare, ikke engang skalare.

*liker*
Det var igrunnen godt sagt ! Enkelt og greit !

Har selv hatt scalarer i enda mindre akvarium ... og de levde jo ... men om de hadde det så godt er jeg ikke så sikker på ... Ei heller om naboene trivdes så godt med scalarene.

Men vakre fisker er det uten tvil.

Mine ble foresten aldri kjempestore. Kjøpte de små, kanskje 3 cm i diameter. Men var vel fordi de hadde alt for liten plass stakkar.
Satser på gullfisk
Hvis jeg ikke kan ha Scalare, satser jeg heller på gullfisk
Går det bra med Gullfisk, Ancistrus og noen sneglespisere??
Hva slags fisk bør jeg ha med Gullfisk?
har du sjekket at de ønsker samme vannforhold?

Gullfisk/slørhale, trives godt i kaldere vann enn vanlige akvariefisker. jeg er ikke sikker på om ansistrusen og eplesneglene trives i den temperaturen.

Sjekk også ph og hvor hardt eller bløtt vann de vil ha
Jeg synes gullfisk passer best ute i hagedam, der kan den blir over 20 cm lang i løpet av et par år. 180 liter kan bli for lite for gullfisk, under gode forhold er det ikke uvanlig at de blir over 20 år gamle.

Har selv 180 liter, der har jeg: Ancistrus, dverggurami, black molly, guppy, amanoreker og porthornsnegler. Denne kombinasjonen anbefales. Det er enkelt å holde akvariet rent og algfritt når du velger mange algespisere.

Jeg synes også det finnes mange flotte dverg ciklider. Siden disse kan ble litt aggressive under lek, er det vanskelig å kombinere med fiskene jeg har fra før.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap