Hvem er godt selskap til guramier?

Hvis jeg velger noen små guramier som hovedfisker i akvariet mitt, hvem vil da være godt selskap til disse? Tenker på atferd og vannverdier.

Helst fisk som gjør litt av seg, og som fyller ut akvariet godt. Men også som er snille med guramiene, dvs ikke finnenappere.
En stim med rasbora passer fint. Boraras brigittae feks er en nydelig liten rasbora!

På bunnen kan du ha corydoras eller kuhliiål. Jeg har 15 kuhliiål i et kar og de er virkelig en av mine favorittfisker!

En filmsnutt av mine

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="345" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Som algespiser kan du ha en gruppe med otto. Små sjarmerende sugemaller som passer i et så lite kar.

Et par guramier, en stor stim med rasbora, gjerne 20 stk (de er små), 10-15 kuhlii og 6-8 ottoer. Da har du en ryddig og fin sammensetning av fisk som trives i samme vanntype og med hverandre

Tror jeg ville vært forsiktig med å foreslå Boraras brigittae uten å vite hvordan gurami det er snakk om. Noen av guramiene er gode jegere, og disse rasboraene er bittesmå. De er samme størrelse som de røde krystallrekene mine (og pygmegurami knerter reker på denne størrelsen). Men noen små rolige guramier kan sikkert være fint selskap med disse ja. De er ganske fine når man får en stor stim av dem! Kuhlii-ål er jeg veldig enig er bra selskap til guramier. Veldig søte og fredlige bunnfisker. Selv om jeg ikke vil si de gjør så mye ut av seg som ts etterlyste da. Men de er en av mine faviritter!

Ellers kommer det jo an på hvor stort akvarium du har da. Jeg har hatt små guramier sammen med kurvciklide, fantomtetra, sewilla linolata, otto og kuhlii-ål. Nå har jeg tre honnongguramier sammen med en kampfiskhann. Jeg fikk litt ufrivillig en kampfisk, men foreløpig går det bra. Jeg er mer usikker på om kamfisken må ut om jeg flytter pygmeguramiene over i det karet også. De er noen råtasser selv om de er små...
Jeg ser at boreas birgittea liker vann med 0-5 gh.
Dverg gurami og honning gurami liker fra 5 - 15/19.

Kræsjer ikke disse da?
Ser du har postet tre forskjellige tråder om nesten det samme temaet, prøvå holde det i en tråd
Tror det er eneste tråden der jeg prøver å sette sammen noe utfra gurami som valg av hovedfisk?

Det er jo det som er problemet nå, og sette sammen. Så jeg prøver å tenke meg ulike kombinasjoner, eller ulike hovedfisker, og så må jeg prøve å finne ut hva jeg så kan ha sammen med disse. Synes dette med fiskesammensettning er vanskelig. Derfor jeg prøver å skille det ut i ulike tråder, så det blir lettere å få svar direkte på det jeg spør om. Ellers sklir gjerne tråder helt ut.
sessan
Jeg ser at boreas birgittea liker vann med 0-5 gh. Dverg gurami og honning gurami liker fra 5 - 15/19. Kræsjer ikke disse da?

De går sammen, om du har gh på 5. Ellers kan du jo ha stjernedanio, disse har veldig like krav som guramiene. Og så vil jeg foreslå honninggurami, siden den er mindre skjør enn de ulike dvergene som dessverre er avlet ihjel...

Du kan jo se på perlegurami også. Den er litt større, men de har ikke spist noen av mine stjernedanioer ihvertfall...
stjernedanioen var en fin liten fisk. virkelig pen. Men det står at de ikke bør være sammen med andre fisker siden de er så små, og lett blir spist ? Bruker dette gå greit likevel?

Det har heldigvis ikke mine Stjernedanioer lest, så de lever i beste velgående sammen med en stor gruppe Poecilia salvatoris. Det er "ville" mollyer i dobbelt forstand, de har heller ikke lest at Stjernedanio er mat :o)
sessan
Tror det er eneste tråden der jeg prøver å sette sammen noe utfra gurami som valg av hovedfisk? Det er jo det som er problemet nå, og sette sammen. Så jeg prøver å tenke meg ulike kombinasjoner, eller ulike hovedfisker, og så må jeg prøve å finne ut hva jeg så kan ha sammen med disse. Synes dette med fiskesammensettning er vanskelig. Derfor jeg prøver å skille det ut i ulike tråder, så det blir lettere å få svar direkte på det jeg spør om. Ellers sklir gjerne tråder helt ut.

Jeg mener du har tre tråder om fiskesammensetning
Emil Engø
[QUOTE=sessan]Tror det er eneste tråden der jeg prøver å sette sammen noe utfra gurami som valg av hovedfisk? Det er jo det som er problemet nå, og sette sammen. Så jeg prøver å tenke meg ulike kombinasjoner, eller ulike hovedfisker, og så må jeg prøve å finne ut hva jeg så kan ha sammen med disse. Synes dette med fiskesammensettning er vanskelig. Derfor jeg prøver å skille det ut i ulike tråder, så det blir lettere å få svar direkte på det jeg spør om. Ellers sklir gjerne tråder helt ut.

Jeg mener du har tre tråder om fiskesammensetning

Syns ikkje det gjer noe om det er tre tråder eg. Overskriften gjer det lett for andre som søker samme informasjon til å finne fram uten å evt lage sin egen tråd)
Freke
Tror jeg ville vært forsiktig med å foreslå Boraras brigittae uten å vite hvordan gurami det er snakk om. Noen av guramiene er gode jegere, og disse rasboraene er bittesmå.

Joda du har rett i det, men skal hun ha noen dvergguramier skal det gå fint. Vil nok miste noen få mens rasboraene er nyinkjøpt og veldig små..

Guramier er gode jegere, men guramiene i familien Trichopsis (pygme feks) er ekstremt gode jegere! Guramier elsker rekelignende dyr til middag, så de vil selvfølgelig ta dvergreker. Det har jeg smertelig erfart selv
sessan
Jeg ser at boreas birgittea liker vann med 0-5 gh. Dverg gurami og honning gurami liker fra 5 - 15/19. Kræsjer ikke disse da?

Dette går helt fint. Men har du testet vannet ditt i springen ennå, vet du hva den ligger på der?
Skal vi se, vannet mener jeg er 4-5 GH. I springen.

Grunnen til at jeg starter flere tråder, er at det skal bli litt mer oversiktlig enn om jeg spurte om alt mulig i en tråd. Og så prøver jeg å lage gode overskrifter.

Tror rett og slett jeg må gå i en butikk og se disse fiskene live, så jeg ser hvor små eller store de er for det er veldig vanskelig å se for seg bare ut fra bilder hvordan de vil bli i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap