Hjelp til valg av "alpha male"?

Hei alle sammen! Jeg er ny her på forumet så jeg kan presentere meg selv. Jeg er i tyve-årene og utdannet kokk, og har jobbet som det i noen år. Har vært nysgjerrig og intressert i akvarier i et par år. Nylig var det 50% i den lokale dyrebutikken og følte at NÅ var det på tide og investere i akvarium for alvor!

Investere da i et Wromak 120x45x50 akvarium, 245 liter. Har god utvendig pumpe og ellers alt nødvendig utstyr jeg trenger. Til problemet ...

Det jeg ser etter er en type fisk med stor blikkfang faktor/litt wow faktor. Har googlet rundt i ring i en ukes tid uten og helt bestemme meg (tror ikke jeg helt finner frem). Ser etter en fisk som jeg kan tilpasse og bygge akvariumet etter, både i forhold til andre fisker, planter, dekorasjoner, vann verdier o.l. F.eks black ghost (for lite kar) og lion fish (saltvanns fisk) er to fisker jeg virkelig liker men ingen av dem passer i mitt kar. Om noen har forslag til fisk som dere tror kunne passet for meg vil jeg være meget takknemmelig. =)

Mvh
Hei og velkommen til en flott hobby :o)

Helt supert at du spør om hjelp FØR du kjøper fisk, det sparer deg for mange ergelser og fiskene for mange lidelser :o)

Hva med scalare?
En praktfull fisk, og ikke altfor vanskelig. Du bør enten ha et etablert par, eller en liten stim på 6-7 stk.

Selv er jeg veldig begeistret for perlegurami.
En solitærfisk du er ute etter?

Eg har en stor ildhalehann i en 375-liter, og den er utvilsomt et blikkfang i karet
Karet ditt er i grenseland størrelsesmessig, etter min mening, men 120 cm går sikkert greit.
Velkommen.
Hva med Blå Acara? En flott fisk med bra størrelse som ikke krever for mye plass, karet ditt ville være perfekt til et par av de.

Hehe Beurre blanc, veldig bra ordspill på nicket ditt med tanke på yrket ditt.
Takk for svar Likte de blå acraene. Var lite informasjon under "akvarievenner" her på siden. Har du noen gode tips? Madammen smeltet jo når det stod at de dannet par for livet ut... hehe.
Blå Acara er absolutt en fin fisk når du får dem opp i litt størrelse. Da farger de veldig godt ut. Har en Gunn på 15+ cm, hun mistet mannen sin for en tid tilbake og har nå fått seg ny type på si. Så jeg stoler ikke helt på dette at de danner par for livet, muligens hunnen min er litt løs på tråden i forhold til hva som er vanlig.

Akvarievenner funksjonen bør du ikke bruke for mye krefter på, den forteller ikke hvilke fisk Blå Acaraene passer sammen med - bare hvilke andre fisk folk har den med. Det er ikke noen vitenskapelig begrunnelse for de sammensetningene.
Har et lekspar med blå acara som jevnlig produserer yngel, og de er rolige fine ciclider som ikke gjør en flue fortred i utgangspunktet Fantastiske foreldre ! La de få plass nok vil de belønne deg med yngel, og en fantastisk harmoni i karet ditt De vil derimot spise småfisk som eks neontetra og fisk i samme størrelse, og under lek er de ikke videre diplomatiske.
Blå Acara er pene og se på, men....husk at blå acara yngler som kaniner, og fort vil fylle hele karet ditt med avkom. Det kan ofte vise seg vanskelig å bli kvitt alle ynglene, da disse fiskene yngler hos alle og alle vil bli kvitt dem...markedet er gjerne mettet i perioder. Ikke så rart, da de produserer hundrevis av yngel pr kull!

Når de er i yngleperiodene sine vil paret bli veldig territorielle, og jage alle andre fisk som måtte nærme seg. De kan fort bite og skade andre fisk i prosessen. Det er ikke noe hyggelig å ha et fiskepar som ofte skaper ufred i et selskaps-kar, syns jeg.

Krobia sp. Xingu er fin fisk som ikke er for krevende. Den er vel heller litt rolig. Start med en liten gruppe, og ta ut overskuddet når de danner et par. Krobia kan godt gå med en stim av noen sort, bare ikke stimfisken er for små. Da blir de spist. Cory kan også gå i samme karet. Og gjerne en malle eller to.
Hei alle sammen og tusen takk for alle svar! Glemte passordet til nettsiden men fant det ut igjen i dag, så har vært sen med og takke for all hjelp! I mellomtiden er innkjørings tiden ferdig og jeg har puttet mine to første fisk i karet ) Startet med en gibbiceps jeg ble forelsket i og en ancistrus. Starter rolig med disse to og avventer situasjonen i karet litt siden jeg er nybegynner. Vil ikke risikere at alle fiskene dør! hehe. Har puttet oppi litt squash i dag så de blir fornøyd begge to )

I forhold til valg av hovedfisk endte jeg til slutt på en black ghost. Den dagen den blir for stor for karet er dagen jeg kjøper meg større kar, for den fisken er jeg blitt forelsket i..!

Godt nyttår!
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap