Hjelp-fiskene dør!

nå har 5 fisker blitt funnet døde i dag, og de dør helt akutt. de svøkmmer rundt helt fint, også plutselig ligger de der. Det er 7 fisker igjen, hva skal vi gjøre? Er helt nybegynnere i dette med fisk. vi har hatt ett lite akvarium i rundt 4 år, men for en uke siden kjøpte vi et større et, med masse nye fisk.
Hva kan vi gjøre for å unngå at flere dør? Alle butikker er jo stengt...

HJELP!!!
Inaktiv bruker
Bytt vann!
Flere ganger om dagen i ca 4-5 uker.
Mål vannverdier og pass på at de ikke oppstår giftstoffer i vannet.
Dere har puttet fisk i et helt nytt akvarium, det er ikke bra.
Filteret er ikke innkjørt og fisken svømmer i gift.
Les om innkjøring og vannverdier.
Kjøp vanntester.

Og hva skal de i butikken gjøre? De kan jo nesten ingenting fornuftig.
De hadde bare solgt deg ett eller annet "Mirakel" middel...
Nei, les nøye på DENNE linken så skjønner du mer.
Og ikke stol for mye på de i butikken, de liker å tjene penger.
Høres litt rart ut om de er friske, så plutselig dør akutt...
Hvilke fisker har dere?
Dere har satt inn fisk før filteret er innkjørt og istand til å bryte ned avfallsstoffene fiskene produserer. Nå er det ammoniakk i vannet og det er giftig. Om en uke eller to, hvis fiskene lever så lenge, kommer det nitritt som også er giftig.

Skiftvann, minst 30% hver dag, gjerne to ganger om dagen i helga, i de neste 4 5 ukene. Søk her på AF på Innkjøring og bli vis. Lykke til
tusen takk for svar! så det var flere døde fisker i akvariumene der vi kjøpte fiskene, kan de han en sykdom derifra? Vi har nå igjen 3 hann guppyer, 6 sølvhai, 7 maller og 1 neontetra.. resten er døde. vi har 120 l akvarium.. og je gvet at det er for lite for sølvhaier, men da sa ikke de i butikken noe om.. ååh... men takk dere!!
Inaktiv bruker
Kvitt dere med sølv haiene! De blir for store FORT!
ja, off a mei, må slutte å høre på folk i dyrebutikker... æææ
Erik Thorud
så det var flere døde fisker i akvariumene der vi kjøpte fiskene, kan de han en sykdom derifra? Vi har nå igjen 3 hann guppyer, 6 sølvhai, 7 maller og 1 neontetra.. resten er døde. vi har 120 l akvarium.. og je gvet at det er for lite for sølvhaier, men da sa ikke de i butikken noe om.. ååh... men takk dere!!

Selvsagt kan de ha hatt sykdom med seg. Kjøp ikke fisk fra kar du ser det er døde fisk i. De kan være svekket etter nettopp å ha ankommet butikken etter lang transport, men det kan også være sykdom, og med det gjerne smitte.

I dette tilfellet tror jeg imidlertid på manglende innkjøring og opphoping av ammoniakk som resultat. Filteret i et akvarium har som hovedoppgave å være "bolig" for et par typer bakterier som bryter ned avfallstofer fra fiskene, overflødig for samt råtnende plantedeler. Disse bakteriene bruker tid på å formere seg til et antall som er tilstrekkelig for oppgaven. Med den mengden fisk dere satte inn på en gang, har bakteriene ikke en sjanse til å henge med.

Innkjøring vil si å dyrke fram disse bakteriekulturene slik at de er tilstede i nødvendig mengde før dere setter inn fisk. Det er tragisk at butikkene ikke gjør oppmerksom på dette, men enten vet de ikke bedre (det burde de!!) eller så gir de blaffenb fordi de kan selge mer fisk. Personlig ville jeg tatt med en vannprøve til butikken og klaget over manglende informasjon, krevd pengene tilbake. Går ikke det, hadde jeg aldri kjøpt mer der og spredt erfaringen i vennekretsen. Det er den eneste makt forbrukere har.

Her kan du lese mer om innkjøring, hva det er og hvorfor. Om du vil, kan du også lese om hvordan. http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372
Inaktiv bruker
Høres ut som sykdom. Men, fisk kan jo dø av å få brå endringer i vannverdiene, spesielt ved pH fall. Jeg tror mer på det enn nitritt etter bare en uke (?)

Ps. Er det ikke sånn at nitritt er mer giftig for fiskene desto høyere pH verdi man har i karret?

Jeg kjøpte selv noen fisk for noen uker siden fra et karr med minst to døde fisk i.
Jeg spurte om de var syke og akvaristen svarte at de var blitt svekket av transporten. Jeg burde jo ikke kjøpt fiskene, men jeg gjorde det, og nesten alle døde innen få dager. Kan ha vært sykdom, men det vet jeg ikke siden jeg brukte Cappatablad i karret her hjemme, som kan ta knekken på eventuell sykdom.

Men, nå har det gått 5 uker og ingen nye fisk er funnet døde.
Jeg satt med hjertet i halsen og så etter symptomer på resten av fiskene (som jeg hadde fra før av) og hadde medisiner klare i tilfelle de viste symptomer.
Blir nok ikke siste gang jeg gjør det, man risikerer jo å få med sykdom bare man kjøper en plante. Men, det blir siste gang jeg kjøper fisk som ser svekket ut og som kommer fra et karr med døde fisk i...

Vannelement: Herr 530 tror det er ammoniakk-forgiftning, og det er helt naturlig etter ei uke...
Vannelement
Høres ut som sykdom. Men, fisk kan jo dø av å få brå endringer i vannverdiene, spesielt ved pH fall. Jeg tror mer på det enn nitritt etter bare en uke (?) Ps. Er det ikke sånn at nitritt er mer giftig for fiskene desto høyere pH verdi man har i karret?

Tror alle som har skrevet her er enig med deg i at det ikke er nitritt, derfor har heller ingen foreslått det. Ammoniakk derimot, som kommer fra og med dag én, er svært sannsynlig. Nitritt kommer ikke i mengder før etter et par uker, når første gruppe bakterier har begynt å oksidere bryte ned) ammoniakken.

Nitrittens giftighet henger ikke sterkt sammen med om vannet har høy eller lav pH. Det har derimot ammoniakk. Ved pH 7 vil det være nær balanse mellom ammonium (NH4) som ikke er så giftig og ammoniakk (NH3) som er veldig giftig. Etterhvert som pH øker, over 7, går NH4 over til å bli NH3 og vannet blir altså giftigere. Ved pH under 7 og synkende, går mer og mer NH3 over til NH4 og giftigheten synker. I surt vann er derfor fiskene mindre utsatt for ammoniakkforgiftning enn i basisk vann.

Det kan også være at akvarievannet har mye lavere pH enn det vannet de gikk i i butikken. Det er trolig lite sannsynlig etter så få dager. Har mer tro på at det kan være mye lavere enn i posen fiskene ble levert i. Jeg vet ikke hvor mange poser betjeningen i butikken brukte for å fordele fiskene i eller hvor lang tid de var i posen og endelig hvor lang tid trådstarter brukte på tilvenning til nytt vann. På grunn av at fiskene selvsagt skiller ut ammoniakk også i posen, har pH antagelig vært mye høyere enn i karet de gikk i. Ammoniakk er basisk, derfor går pH opp. Tilvenningen bør i slike tilfelle gå over lenger tid

Jeg har sjekket vannet i poser med tanke på pH når fiskene har oppholdt seg der i noen timer (auksjon, lang kjøretur) fordi jeg i de fleste karene har svært surt vann. Vannet holdt overraskende høy pH! Å plumpe dem ut i akvariet ville derfor vært veldig skadelig og trolig farlig.
phen i akvariet er 7,5 noe som er ganske normalt? er det ikke? skjønner ingentingjeg.. enda en død fisk i dag..
Jeg håper virkelig ikke at mitt svar på Vannelements innlegg har forvirret deg. Det som skjer hos deg har høyst sannsynlig ikke noe med pH direkte å gjøre. Når det er sagt, så ville giftigheten avtatt dersom pH var under 7.

Om du ikke har forstått at det er fiskenes egne avfallsstoffer og utskilling av ammoniakk som tar livet av dem, og at vannbytter er det eneste du kan gjøre nå, da har jeg dessverre ikke mer å tilby av info.
okay, tusen takk! har lest så mye forskjellig rundt omkring om ha jeg skal gjøre, så blir litt forvirra..
Inaktiv bruker
Erik Thorud
okay, tusen takk! har lest så mye forskjellig rundt omkring om ha jeg skal gjøre, så blir litt forvirra.. :)

Hva forvirrer deg da? Forklar så kanskje vi kan hjelpe deg.
Nå er ikke jeg noen proff på dette, men det beste rådet jeg kan gi deg er å kjøpe vanntester så fort du har mulighet. Så kan du overvåke verdiene i vannet.

Men gjør som andre over her sier, skift vann daglig (ikke alt)
Sørg for at karet er skikkelig innkjørt. Det må være en biologisk balanse i karet for at liv skal kunne opprettholdes.

Hvis du har en venn med akvarium og plass, så bør du se om noen kan passe fiskene dine (ikke hvis de er syke vell og merke)

Lykke til, håper du ikke mister flere fisker.
Inaktiv bruker
Klart man blir forvirret. Det er jo ganske kompliserte greier dette her Spesielt når man begynner å analysere i det vide & brede.

Skjønner jo at jeg må ha hatt noe utrolig flaks som aldri har opplevet fiskedød når jeg har startet opp nye akvarier osv. Noe jeg har gjort veldig mange ganger, både mine egne og hjulpet andre med sine. Så totalt sett kanskje 30 akvarier har jeg startet opp.

Nå har jeg et 180 Liters akvarium jeg startet opp for 6 uker siden, ikke tegn til nitritt eller noe problemer overhodet, hatt fisker i fra dag en. Forer sikkert alt for mye! Gir fiskene både flakfor, malletabletter, vegetarisk for, fersk squash, og fersk krill.

Bruker lunkent vann fra varmtvannsbereder når jeg skifter 1/3 del vann ca hver 4e dag. Det skal man jo heller ikke gjøre sies det her på akvaforum (bruke vann fra varmtvannsbereder.)

Har målt nitritt sånn ca hver tredje dag hele tiden. Ikke noe utslag. Har ny filterpumpe som ikke var innkjørt i dette karret. Måler også pH ofte for å se at den er stabilt på 7.5, men hva pH verdien egentlig er er jo ikke godt å si da, de Tetra testene er sikkert bra nok men å avlese resultatet, selv i dagslys, er ikke alltid 100% Men, den er ihvertfall mellom 7 og 7.5. Og, når man bruker feks Cappatablader eller har røtter som avgir farge i vannet, slik jeg har, innvirker det kanskje på testresultatene også. Bekymrer meg litt for dette med pH siden fiskene mine skal ha pH 7 og det er pH 8 i vannkrana her. Vurderer å begynne med noe annet pH senkende som gir mer stabil pH.

Men, som sagt, ingen problemer, ikke noe som helst. Hva gjør jeg riktig? Har jeg en skytsengel eller er det rett og slett bare flaks? Har både reker og små yngel i karret, de burde jo dødd før de større fiskene dersom noe var galt.

(De eneste fiskene som døde var de svake praktbotia jeg kjøpte, og de døde før jeg hadde satt opp dette akvariet, dvs i det gamle og innkjørte akvariet.)

Er det de hyppige vannbyttene som redder meg? Det må det jo være?

Inaktiv bruker
Vannelement
Klart man blir forvirret. Det er jo ganske kompliserte greier dette her ;-) Spesielt når man begynner å analysere i det vide & brede. Skjønner jo at jeg må ha hatt noe utrolig flaks som aldri har opplevet fiskedød når jeg har startet opp nye akvarier osv. Noe jeg har gjort veldig mange ganger, både mine egne og hjulpet andre med sine. Så totalt sett kanskje 30 akvarier har jeg startet opp. Nå har jeg et 180 Liters akvarium jeg startet opp for 6 uker siden, ikke tegn til nitritt eller noe problemer overhodet, hatt fisker i fra dag en. Forer sikkert alt for mye! Gir fiskene både flakfor, malletabletter, vegetarisk for, fersk squash, og fersk krill. Bruker lunkent vann fra varmtvannsbereder når jeg skifter 1/3 del vann ca hver 4e dag. Det skal man jo heller ikke gjøre sies det her på akvaforum (bruke vann fra varmtvannsbereder.) Har målt nitritt sånn ca hver tredje dag hele tiden. Ikke noe utslag. Har ny filterpumpe som ikke var innkjørt i dette karret, men kikkstartet den med filterguffe fra den andre filterpumpa. Måler også pH ofte for å se at den er stabilt på 7.5, men hva pH verdien egentlig er er jo ikke godt å si da, de Tetra testene er sikkert bra nok men å avlese resultatet, selv i dagslys, er ikke alltid 100% Men, den er ihvertfall mellom 7 og 7.5. Og, når man bruker feks Cappatablader eller har røtter som avgir farge i vannet, slik jeg har, innvirker det kanskje på testresultatene også. Bekymrer meg litt for dette med pH siden fiskene mine skal ha pH 7 og det er pH 8 i vannkrana her. Vurderer å begynne med noe annet pH senkende som gir mer stabil pH. Men, som sagt, ingen problemer, ikke noe som helst. Hva gjør jeg riktig? Har jeg en skytsengel eller er det rett og slett bare flaks? Har både reker og små yngel i karret, de burde jo dødd før de større fiskene dersom noe var galt. (De eneste fiskene som døde var de svake praktbotia jeg kjøpte, og de døde før jeg hadde satt opp dette akvariet, dvs i det gamle og innkjørte akvariet.) Er det de hyppige vannbyttene som redder meg? Det må det jo være?
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap