Samboere med scalare
Jeg har et 325 liters akvarium som ser litt "tomt" ut. Problemet er to scalarer som regjerer der, og som jeg har vondt for å finne samboere til. Andre fisker som bor der er 3 ancistrus, og 10 corydoras. Disse går sammen uten problemer, men det mangler altså fisk i de øvre vannlagene. Dette er et selskapsakvarium, og jeg har ingen planer om å få til oppdrett.
I dag var jeg på nippet til å kjøpe kileflekkrasbora, siden de var så store og fine og har gått i butikken lenge. Det ble ikke noe handel fordi hun som betjente butikken ikke ble ferdig med å skravle i telefonen enda jeg gjorde tydelig oppmerksom på at jeg trengte hjelp. Jeg ble så stang sur mens jeg ventet på at hun skulle avslutte samtalen at jeg bare gikk. Jeg liker å bli sett når jeg kommer i en dyrebutikk, selv om jeg ikke kjøper noe hver gang.
Men det er greit med en tenkepause, derfor spør jeg her om noen har erfaring med en slik kombinasjon, eller har noen andre forslag. Jeg vil ikke risikere at nykommerne blir frokost, lunsj eller middag. Rasboraene de hadde i butikken var vel ca 3-4 cm kan jeg tenke meg.
Hjelp please.
I dag var jeg på nippet til å kjøpe kileflekkrasbora, siden de var så store og fine og har gått i butikken lenge. Det ble ikke noe handel fordi hun som betjente butikken ikke ble ferdig med å skravle i telefonen enda jeg gjorde tydelig oppmerksom på at jeg trengte hjelp. Jeg ble så stang sur mens jeg ventet på at hun skulle avslutte samtalen at jeg bare gikk. Jeg liker å bli sett når jeg kommer i en dyrebutikk, selv om jeg ikke kjøper noe hver gang.
Men det er greit med en tenkepause, derfor spør jeg her om noen har erfaring med en slik kombinasjon, eller har noen andre forslag. Jeg vil ikke risikere at nykommerne blir frokost, lunsj eller middag. Rasboraene de hadde i butikken var vel ca 3-4 cm kan jeg tenke meg.
Hjelp please.
Postet 11.01.12 kl 16:56
Postet 11.01.12 kl 19:16
Da jeg hadde to 250 litere med scalarer, ville jeg også gjerne ha noen stimfisk som samboere til dem. I det ene karet hadde jeg en stor flokk rosentetra. Nydelige når de farger ut. Eller deres større og mer imponerende fetter; dolkestikktetraen. Men de kommer egentlig ikke til sin rett i det skarpe lyset som er i det fleste vanlige selskapsakvarier. De liker det dunkelt og skyggefullt. Da blir de glødende oransjerosa! (ingen av bildene i fiskebasen viser dem på det flotteste) Mye flyteplanter med lange, hengende røtter er best til et kar dolkestikktetraen skal være i.
I det andre karet hadde jeg en av de flotteste tetraene som finnes; keisertetra! Når de trives og forholdene er lagt til rette slik de vil ha det, er de utrolig fargerike. Og øynene... hannen har turkisblå øyne og hunnene har smaragdgrønne. Helt utrolige øyne, har de!
Keisertetra kan anbefales. De er ikke av de minste tetraene, og er trygge selv for større scalarer. Fredelige iflg min erfaring. Hadde aldri noe problem med lange finner hos scalarene og keisertetraene - de nappet aldri.
I det andre karet hadde jeg en av de flotteste tetraene som finnes; keisertetra! Når de trives og forholdene er lagt til rette slik de vil ha det, er de utrolig fargerike. Og øynene... hannen har turkisblå øyne og hunnene har smaragdgrønne. Helt utrolige øyne, har de!
Keisertetra kan anbefales. De er ikke av de minste tetraene, og er trygge selv for større scalarer. Fredelige iflg min erfaring. Hadde aldri noe problem med lange finner hos scalarene og keisertetraene - de nappet aldri.
Postet 11.01.12 kl 20:50
Endret: 11.01.12 kl 20:55
Postet 12.01.12 kl 00:01
Tove HI dag var jeg på nippet til å kjøpe kileflekkrasbora, siden de var så store og fine og har gått i butikken lenge. Det ble ikke noe handel fordi hun som betjente butikken ikke ble ferdig med å skravle i telefonen enda jeg gjorde tydelig oppmerksom på at jeg trengte hjelp.
Huff...enda en plagsom kunde, tenkte hun...
Postet 12.01.12 kl 02:42
Takk for forslag. Keisertetraen frister veldig, og jeg har surfet på noen uterlandske nettforum og funnet bare godord om denne fisken. Det tiltaler meg at den virker fredelig og ikke napper, og den er jo vakker!
Om jeg får tak i den er en annen sak, for jeg er ikke akkurat bortskjemt med å ha et bra utvalg av akvariebutikker i nærheten. Det blir vel å reise til Oslo, og ha fiskene i pose i mange timer, stakkars. Når vi er i Oslo, er det gjerne en del annet vi skal ordne der også.
Jeg ser forresten også at keisertetraen holder seg i midtskiktet, mens kileflekkrasbora holder seg øverst, kanskje jeg kan ha begge deler? Det står at rasboraen også er fredelig.
En annen løsning er å flytte dolkestikktetraene mine over til scalarene, men de holder seg også mest i den nederste halvdelen, og det frister meg lite å flytte dem.
Om jeg får tak i den er en annen sak, for jeg er ikke akkurat bortskjemt med å ha et bra utvalg av akvariebutikker i nærheten. Det blir vel å reise til Oslo, og ha fiskene i pose i mange timer, stakkars. Når vi er i Oslo, er det gjerne en del annet vi skal ordne der også.
Jeg ser forresten også at keisertetraen holder seg i midtskiktet, mens kileflekkrasbora holder seg øverst, kanskje jeg kan ha begge deler? Det står at rasboraen også er fredelig.
En annen løsning er å flytte dolkestikktetraene mine over til scalarene, men de holder seg også mest i den nederste halvdelen, og det frister meg lite å flytte dem.
Postet 12.01.12 kl 15:08
Postet 12.01.12 kl 17:37
Postet 12.01.12 kl 19:50
Jeg kjøpte 5 keisertetra da jeg startet selskapsakvariet for snart tre år siden. Nå er de 13. Kan anbefales, men kjøp gjerne f.eks. fire-fem hunner på to hanner. Hannene er nesten like ivrige som guppyhanner. Har du tett beplantning, vil du sikkert få yngel. Jeg har ikke gjort noe som helst for å få det, men gjennom flere kull er det en eller et par som har berget seg og funnet både skjul og mat.
Hos meg går de sammen med 4 scalarer, ikke veldig store ennå, samt perlegurami, noen Apistogramme sp. rositae, corydoras sterbai ikke noe av dette skaper problemer. Keiserne jager helst hverandre, dvs. oppfordrer til lek. Det er også artig å se på.
Hos meg går de sammen med 4 scalarer, ikke veldig store ennå, samt perlegurami, noen Apistogramme sp. rositae, corydoras sterbai ikke noe av dette skaper problemer. Keiserne jager helst hverandre, dvs. oppfordrer til lek. Det er også artig å se på.
Postet 12.01.12 kl 20:43
:)
Jeg har reinbuefisk i mine scalare kar, fungere helt ypperlig.
Postet 12.01.12 kl 21:29
Postet 12.01.12 kl 23:43
530: Nå får jeg bare mer og mer lyst til å skaffe disse fiskene. Du har dine gående i 530-literen ettersom jeg skjønner, men har dine ynglet mens du har hatt scalarene?
pappafisken: regnbuefisk har jeg også tenkt litt på, siden jeg har hatt slike tidligere, i dette akvariet. Det var før jeg skaffet scalarene. Men de var litt lettskremte når jeg drev med slamming og plantestell og da de døde for meg, skaffet jeg ikke nye.
Til alle: Bare fortsett å komme med forslag, siden scalare ikke er noen enkel fisk å finne samboere til. Det ville være fint om flere enn meg kan få nytte av denne tråden, så dess flere eksempler på vellykkede samboerskap med scalare, dess bedre.
pappafisken: regnbuefisk har jeg også tenkt litt på, siden jeg har hatt slike tidligere, i dette akvariet. Det var før jeg skaffet scalarene. Men de var litt lettskremte når jeg drev med slamming og plantestell og da de døde for meg, skaffet jeg ikke nye.
Til alle: Bare fortsett å komme med forslag, siden scalare ikke er noen enkel fisk å finne samboere til. Det ville være fint om flere enn meg kan få nytte av denne tråden, så dess flere eksempler på vellykkede samboerskap med scalare, dess bedre.
Postet 14.01.12 kl 16:41
Tove H530: Nå får jeg bare mer og mer lyst til å skaffe disse fiskene. Du har dine gående i 530-literen ettersom jeg skjønner, men har dine ynglet mens du har hatt scalarene?
Nei, men scalarene har jeg bare hatt siden slutten av november 2011, så det er for tidlig å si om det ikke kan skje med scalarer i karet. De virker forøvrig som temmelig hardføre fisk, har ikke hatt problemer med dem.
Lykke til med valget, uansett utfall.
Postet 14.01.12 kl 18:14