160liter 100*40*40 hjelp til fiskesammesetning

Hei

Har satt opp et 160 liter kar og lurer litt på hva slags fiisk som kan gå i det? Er helt fersk i akvarie verden så det trenger ikke være veldig "avansert" fisk

Er selfølgelig interesert i fisk som er fin å se på, men er ute etter fisk som kansje ikke annses som "vanlige" med det mener jeg at jeg er ute etter noe litt spesielt som ikke finnes i et "standar" Akvarie

Har tenkt litt på å finne en mindre kjent fisk (gjerne med mye farger) for så å sette samen fisk utifra den, kan det være en god ide?

Det er kansje vanskelig å møte disse ønskene 100 % men kansje det går ann å kombinere noen litt mindre kjente arter med noen vanlige

sitter å blar litt i fiskebasen å leter etter en eventuell "hovedfisk" som jeg kan gå utifra skal skrive når jeg finner noe interesant

Jeg skal ha biltemasand i bunn å så kommer det noe planter å dekorasjoner etterhvert.

Tar gledelig imot alt av anbefalinger, råd, veiledning og ikke minst krtikk

Haavard

Inaktiv bruker
Vil du ha en rolig fisk som står mye stille eller en fisk som er litt i bevegelse?
Vil du ha fisk som er fargerik men tar litt plass og krever litt omsorg å stell eller så enkelt som mulig? Stim eller gruppe?
Mange eller få? Store eller små? ;P

Her er en liste over fisker som kan passe sammen. *Utvidet skrift er hoved fisk.
10-15 Pygméøksefisk
4-5 Seilfinnetetra
10-20 Corydoras melini

Antallet er jeg ikke sikker på om blir litt mange, men tror det skal gå ganske greit.
Flere arter trenger man ikke da Corydoras ene lager mye liv, men her har du dekt ALLE etasjene og de hører til i samme område med samme vannverdi!
Først og fremst, flott at du søker kunnskap før du shopper inn masse "kul" fisk på nærmeste dyrebutikk :o)

160 liter er en fin størrelse, og biltemasand gjør at du ikke utelukker bunnfisk som trives med sandbunn :o)

Sommerfuglciklider er en utrolig vakker fisk. Får du et par så har du mye spennende å se på også, da disse godt kan formere seg i akvariet.

Disse kan være litt skjøre, og vil ha ganske lav pH.

Noen maller, f eks pitbullpleco og en stim med en tetra art, så har du et akvarie med fisker fra Sør-Amerika.
Takk for svar

Ja jeg syns det er greit å ha litt kunnskaper om det før man fyller opp akvarie med fisk, greit at de er fine å se på men det er jo tross alt levende dyr

Jeg kunne tenke meg 2-3 større(kansje fler hvis det lar seg gjøre) for så å sette sammen resten av fiskene etter dette. vet ikke om dette kan være problematisk med tanke på at det kansje kan ende opp i en"etegilde" for de større fiskene?

Jeg regner med dersom jeg går for en gruppe større fisk vil det senke antalle mindre fisk jeg kan ha. eller?

Foresten hva regnes som en stor fisk et 160 liter kar?

Her er noen av de jeg har sett på Er det noen av disse man finner i dyrebutikker her til lands eller er det vanskelig?

Labidochromis chisumulae
http://akvaforum.no/search.cfm?genus=Labidochromis&search=fish

Placidochromis sp ´Jalo´
http://akvaforum.no/search.cfm?genus=Placidochromis&search=fish

Haplochromis piceatus
http://akvaforum.no/search.cfm?genus=Haplochromis&search=fish

Liker virkelig Placidochromis sp ´Jalo´ men ser at det anbefales minst 200l akvarie til denne, men har også sett at dette ikke alltid like mye overholdt er det mulig at den kan trives "hos meg"? (hvis den i det heletatt er til å få fatt i da)

Beklager at jeg ikke har lagt til linker men jeg fikk det rett og slett ikke til så jeg håper klipp og lim varianten er godt nokk fåreløbig

Dukker sikkert opp flere spørsmål etterhvert kan jeg tenke meg men de får komme i morgen

Kjempe bra hjelp i dere her på forumet, takk takk

Haavard

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap