Tips fisk i 180l

Ha fått 180l i hus som skal innkjøres. Men ønsker noen tips fra dere der ute for hva jeg skal ha i det. Plan er 2 stimer Corydoras hver på 5-6, 2 ancistrus som jeg har i annet akvarie idag, 15 kardinaltetra som jeg har i annet akvarie idag, noen guppy som jeg også har idag. Men er det noen anbefalinger? Har lurt på gurami, men har litt dårlig erfaring med en aggresiv fra tidligere. Jaget rundt omkring til annen fisk døde. Er det noen som har god erfaring med noen? Har også lurt på 3 SAE, men må jo også tenke på hvor mye fisk jeg kan ha også.

All tips taes imot med glede
Har også lurt på å ha et par med Sommerfuglciklide. Er det noe å satse på? Fisken ser veldig fin ut, men krever den mye?
Har lest litt mer på forumet, og er mulig at jeg går for Boliviansk Sommerfuglciklide Men hva er best å kjøpe av antall? Tenker mest for at de ikke skal jage hverandre så mye, men også om det evnt skal bli par. Hvor enkelt er det å definere kjønn på disse ved kjøp f.eks i butikk?

Mulig jeg også må redusere Corydoras fra 2 til 1 flokk, og heller ha noen flere i en flokk. Jeg har 3 stk idag, så fortsetter nok på samme slaget. Så jeg planlegger derfor å ha f.eks 8 stk Aeneus

Kommer det til å være følgende i 180l akvariet:

Ancistrus 2 stk
Corydoras Aeneus 8 stk
Kardinaltetra 15 stk
Boliviansk Sommerfuglciklide 2 eller flere?
Otto eller SAE???

Noen kommentarer?
Grattis jeg har et nytt 180l kar, du kan jo klikke på profilen min å se hva jeg har
Inaktiv bruker
Jeg synes oppsettet ditt ser fint ut jeg Du kunne jo kjøpt deg en liten gruppe med Sommerfuglciklider, hvis det ble et par kunne du solgt resten. Er vel helst under egglegging at de blir hissige av seg, men uansett kan du ha mye planter og andre gjemmesteder så de har mulighet til å gjemme seg for hverandre. Ville ikke hatt SAE om jeg var deg, de passer ikke inn i oppsettet, og ville kanskje droppa Ottoene og. Det holder med Ancistrusene som algespisere, men det er meg da Heller brukt de litrene til litt flere Kardinaler, det er flott med store stimer Ellers kan det kanskje bli problmer med Coryene om Sommerfuglene legger egg, siden de deler bunnarealet. Men dette vet jeg ikke da, har ikke prøvd det ut selv, kanskje noen andre her har svar på det? Isåfall kan du jo få deg flere akvarium, det er en god løsning. Hihi, lykke til!
Ciklider og coryer er fryktelig dårlig mix, om du ikke invisterer i et enormt stort kar...
Jeg har cory i karet med sommerfuglciklide (nå kun en dame etter at han døde) men det har ikke vært noe problem.
Har nå også kakadueciklide i samme kar, så langt ingen problemer.
(160L)
Da har du foreløpig hatt veldig flaks...
Ok. De er virkelig ikke opptatt av coryene i det hele tatt.
Coryene vimser rundt overalt. De er veldig små enda.
Kardinaltetra og guppy er ingen perfekt kombinasjon, siden de skal ha helt forskjellige vannverdier. Sommerfuglciklide og SAE kan være aggresive og passer dårlig sammen med guppy.

Selv har jeg Black Molly, Guppy, Ancistrus og Dverg Gurami (+ amanoreker, posthornsnegler og hjerteskjell) i 180 liten min. Du bør begrense antallet litt slik at du har plass til yngel. Jeg har 8 hunner som jeg bruker i oppdrett, og tanken min begynner å helt full av yngel.

Dverg Gurami er litt vanskelig å få til, de spiser seint og skal ha mye mat. Jeg mater derfor mine litt ekstra fra hånden etter fellesforing. Noen kan være litt agressive, men jeg har vert heldig og fått tak i et rolig par som ikke spiser yngel (så lenge det blir foret godt med røde mygglarver). De bør være i et rolig kar, siden de fort blir stresset av annen fisk.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap