Sammensetning i karet

Jeg har en 125l og ønsker innspill på hvilke fisker som er fine sammen.
Fra før har jeg disse:

2 ancistrus
6 SAE
3 pakistanbotia
8 rødmunntetra
2 glassmalle

Har nettopp omplassert en relativt voksen scalare som ble litt for glupsk mot tetraene og en enda større gibbiceps med plassmangel, så nå ble det jo nesten tomt oppi der..
Men hva skal man ha som er litt morsomt å drive med? Jeg er fersk i faget, men leser meg gjerne opp på ukjente arter!

(Tenker forresten også å kjøpe et par til av både botiaene, glassmallene og tetraene så de trives best mulig)
Det var godt du fikk omplassert scalaren og gibbien. SAE er også en fisk som passer dårlig i et såpass lite akvarium som du har. De er raske svømmere og trenger lange svømmestrekninger når de blir store.

Hvis du vil ha flere glassmaller bør du prøve å få omplassert de 6 SAE'ne. Glassmallene (er det indisk gassmalle du har?) blir ganske store, 15 cm. De er rolige stimfisker, men 125 liter er i minste laget. Flere pakistanbotia er jeg også skeptisk til. Derimot kan du godt skaffe flere rødmunnstetra så du får en skikkelig stim.

Da står det bare igjen å finne et alternativ til glassmallene. Kanskje rubin- eller dverggurami kan være noe?
Ja de trengte større plass begge to. Heldigvis har vi et vennepar med dobbelt så stort kar

SAEne ble kjøpt inn med tanke på noen gjenstridige penselalger. De to største er ca 4-5 cm nå, og den minste er bare snaue halvannen til to cm, så det er ingen kjempehast enda, men tanken er å omplassere de også etterhvert ja

Det kan godt være aktuelt å bytte ut glassmallene også, det er indiske ja, de to gjør liksom ikke mye ut av seg.. De fulgte med når jeg arvet karet. Hvorfor er du forresten skeptisk til flere pakistanbotiaer? Plassmessig?

Rubin- og dverggurami skal sjekkes ut! Takk for gode innspill, kom gjerne med flere. Det er jo et hav (bokstavelig talt) av fisk der ute, og vanskelig å vite hvor man skal begynne å lete
Ja, det var plassen de trenger jeg tenkte på, ettersom du allerede har 2 ancistrus i bunnsjiktet. Jeg har ikke erfaring med denne fisken, men jeg har hatt praktbotia og ancistrus i samme kar. Der ble det konflikter fordi det ble for stor konkurranse om hulene. Pakistanbotia er også en ganske stor fisk.

He he ja, det er et "hav" å velge i!
For å kunne foreslå noe, er det greit å vite hva slags vannverdier du har i karet (pH, GH) ?
Botiaene mine er egentlig ganske fredelige sånn sett. De "leker" og jager litt på hverandre, men bryr seg ikke særlig om de andre i karet.
Den ene ancistrusen er voksen og med dertil lavt tempo, sitter omtrent bare stille på en rot. Den andre er bare ca 3 cm og er dermed mer aktiv, men jeg har både røtter, planter og flere "krukker"/steiner med huler i, så jeg har aldri sett dem krangle om plassen. Heller tvert i mot så har de hver sine favoritter
Men klart, nå er jo bare den ene ancistrusen full str. De andre har mange cm igjen å vokse - botiaene er heller ikke så store enda - så da får jeg jo bare se det an etterhvert!

Silvershaded, jeg skal ut og kjøpe tester i morgen! Gikk tom i juleferien, så kommer tilbake med vannverdiene
Da var ihvertfall KH og PH i hus igjen.

PH på ca 8 og KH på ca 3,5. Hvordan er disse verdiene ifht de fiskene jeg har, og hva slags evt. nye fisker ville du anbefalt?

(Er forresten KH litt i laveste laget?)
Dette er for høy pH for tetra, glassmalle, SAE og botia.
Den relativt høye pH skyldes nok høy KH....tilsetter du noe natron eller pH/KH-plus i karet ? Mål kranvannet, for å sjekke hvorfor det er slik....hvis kranvannet har høy KH er det mulig å ta ned pH en del med en syre.

Målte du ikke GH ?
De var utsolgt for GH-tester.
Tar en tur bort i neste butikk etterpå.

Ja, jeg så at pH var litt høy. Jeg tilsetter ingenting, kanskje jeg har noe i karet som skiller ut baser? Stein/grus e.l?
Rett fra springen er den også ca 8, kanskje bittelitt lavere, men ikke helt nede på 7,5.
Finnes det mer nøyaktig pH-test? De i dyrebutikken har jo ikke peil har jeg skjønt.. og der har de nokså snevert utvalg.
(Tetra sine dråpetester har jeg nå)
Anbefaler deg JBL's pH-test 6.0-7.6. Denne har god oppløsning på 0.1 grader pH... jeg bruker denne. I det hele tatt er JBL's tester best, både når det gjelder NH3/NH4 (ammoniakk), NO2 (nitritt) og NO3 (nitrat). Oppløsningen er bedre, og da blir nøyaktigheten bedre.

Mye mulig du har noe stein/grus i karet som holder pH oppe. Hva er KH i krana, da ?
Takk for tips, da skal jeg se om de har JBL-tester i den andre butikken, ellers får jeg bestille på nett.

KH i springvannet var ca 2,5.
Jeg har en stor hvit stein med masse huler i nemlig, vet ikke om det er ekte kalkstein, men det kan jo være (fulgte med arvet kar). Da vil den vel i såfall bidra med å holde pH (og KH) oppe?
Jepp, kalkstein er som regel synderen i slike tilfeller. Om kranvannet er på KH=2.5 og karet ligger på KH over 4, er det klart at noe i karet hever KH (og dermed pH). Hvis du tar den ut av karet og skrubber av den litt, kan du dryppe eddik på den og se om det bruser. Dette er et nokså sikkert tegn på at det er kalkstein.

Dyrebutikkene har som regel ikke JBL-tester...bestill på nett. Jeg kjøper alt utstyret mitt fra Aquaristikshop i Tyskland, det blir billigere og tar stort sett ikke lenger tid enn å bestille i Norge...vanntester er omtrent alltid på lager og sendes kjapt.
Det var kalkstein vettu.. og den er ganske svær også, så nå er den byttet ut med en rot. Da kan det jo hende det hjelper på litt! (Litt synd ifht botiaene, for de elsker å ligge inni alle hulene der, men da får jeg heller se om jeg finner noe annet de kan få å gjemme seg inni.)

Skal sjekke pH jevnlig fremover og ta noen vannbytter, og så bør jeg vel ta "forsuringen" litt over en periode, sånn at ikke fisken får helt sjokk. Den bør vel minst ned på 7.5? Kanskje ned mot 7 også? Hvor lang tid er det lurt å beregne på en såpass stor endring? Noen uker? Et par måneder? Nå spør jeg fælt!

Jammen godt å ha dere på dette forumet som kan hjelpe! (Og jammen synd at de som jobber i dyrebutikkene ikke har mer peiling.. får jo inntrykk av at bare man bruker aquasafe så er alt greit liksom..)

JBL skal bestilles på nett! Tusen takk for all hjelp så langt! (Burde vel nesten vært flyttet til vannverdier-forumet denne, selv om det begynte med fiskesammensetning.) Jeg drøyer litt ang. nye fisker da, sånn at jeg får bedre forhold for de jeg allerede har først. Det haster jo ikke med nye, selv om jeg savner litt farge oppi der
Jeg ville tatt ned pH til rett under 7...si ca. 6.8. Det burde være tilfredsstillende for alle artene du har.
Enig i at det kan være lurt å se det an litt an nå som kalksteinen er borte. Gjør et par store vannbytter ganske tett nå, så vil KH og pH antagelig gå litt ned av seg selv. Så tar vi det derfra !
Da har jeg endelig fått målt GH. Rett fra springen er den på 3,5 og i karet er den på 5. (Målt med 10 ml vann, og henholdsvis 7 og 10 dråper skulle til for å endre farge.)

PH virker faktisk som har sunket litt allerede (ser nærmere 7,5 ut enn 8 nå), så det er jo bra.
Nå har jeg jo en tråd gående i planteforumet også, og disse tingene henger jo sammen, så da kan jeg jo kanskje bare ta oppfølgingen der
Det er helt greit, vettu.
Både pH, KH og GH burde synke litt nå som steinen er borte.
En litt lavere pH er bra for mange av plantene også, de fleste arter liker best litt surt vann.
Ph nå?
Hva er pH etter at du tok ut kalksteinen?
Med så høy pH som du hadde ville jeg satset på levendefødere som platy, guppy og sverddragere eventuelt høynet pH /kh enda mer og satset på Tanganyikaciklider av den mindre sorten ??
Som jeg skrev over så er den nærmere 7,5 enn 8 allerede etter å kun ha tatt ut steinen og tatt et vannbytte, så jeg tror ikke dette skal bli noe problem. Mer nøyaktige tester er på vei, foreløpig får jeg bare bruke Tetra.
Hvis jeg skal øke pH enda mer må jeg jo skifte ut alt som er oppi der av både planter og fisk, ser for meg at det er både mer tidkrevende og dyrt enn å prøve å senke verdiene litt..
Det er klart, Lianne ! Hele vitsen her er jo at du har et kar med masse fisker som går i for høye verdier av pH og GH...folk burde lese sammenhengen før de svarer.
Velment råd
Det er ikke opplagt at det er enklere å endre vannverdiene enn fiskene
Og det forutsetter jeg at en moderator vet....
Tilfeldig bekjentskap
© Catrine Scisly
Reklame for plussmedlemskap