CO2/ planteakvarie; div spørsmål

Har flere ganger lest om planteakvarier og tilførsel av co2, men jeg synes det er helt forvirrende og jeg får ikke helt med meg ting.

Hva er lettest for en nygegynner å bruke til et kar på 325 L?? Hvor mye co2 i døgnet osv, har fått med meg at man kan bruke en teller? Hvordan brukes dette på en ok måte og når vet man at man har for lite eller mye co2 i vannet?

Hva er lettest for en nygegynner i dette med planteakv?(tenker da på utstyr osv) Fint om noen kan anbefale utstyr, vil gjerne ha noe som funker lenge til en ok pris, ikke utstyr som under tvil kan gå bra fordi det er billigere.

Holder det ikke å bruke vanlig luftpumpe? Kan noen fortelle meg forskjellen på co2 og o2?? Somsagt, jeg tar meg ikke selv for å være dum( selv om det virker slik) men bare utrolig forvirret..... Jeg vil jo lykkes i et forsøk på å få til et planteakvarie, kanskje man rett og slett må prøve og feile for så å lære av det???

Også var det det med bunnsubstrat (som nevt i en tidligere tråd)
Er dette noe å anbefale, evt hvor mye (karet er 130x50x50) og kan jeg da ha sand over?

Holder det med en vanlig utvendig pumpe (bergnet til ant l) til et planteakvarie? Trenger plantene gjødning??

Hei og hopp, mange dumme spørsmål her nå, og noen må vel tro jeg er den komlpette idiot......he he...Så jeg håper noen eksperter der ute i forumet kan skru noe kunnskap inn i huet mitt nå en gang for alle.... Takker så mye for de som er tolmodige og kan svare meg.. :o)
Ja,mye og sette seg inn i. Hvorfor tilsetter man co2, enten for å senke ph, man ønsker finere planter,eller man vil stabilisere ph. Her kommer kh inn i bildet. De fleste har liten kh i sitt springvann, så da må man tilsette natron evt bikarbonat, jeg foretrekker den siste pga pris. Målet er og stabilsere kh på ca 3-4 har nå jeg funnet ut fungerer hos meg. Hvor mye som skal til av bikarbonat for og øke kh må du prøve deg fram, skift vann så starter du sakte men sikkert og tilføre bikarbonat til du er i mål med ønsket kh.

Co2 er karbondioksyd, o2 er luft og har ingen ting med plantevekst og gjøre, for å si det enkelt planter puster inn co2 og ut o2. Det du skal merke deg er at co2 fortrenger o2, men ikke værre en at med litt krusing fra pumpa i overflten så er du der.

Bunnlagsnæring og plantenæring generelt finnes det en urskog å velge i om det ene er bedre enn det andre skal jeg ikke legge meg inn på. Selv bruker jeg jbl florapal som bunnlagsnæring, tropica mastergrov som flytende, Har du mye røde planter evt sverdplanter trenger disse jern. Men vær forsiktig med dette i oppstartfasen halver dosene å vel så det, til karet for satt seg litt, ellers kan du risikere å få en god del alger som ikke bestandig er like lett og bli kvitt.

Hvilke systemer du kan velge mellom, ja her finnes det mange, dette har vi diskutert litt her.
Takker for svar, Gla for at noen kunne forklare litt enkelt, ble bitte litt klokere, med andre ord bør jeg gå til innkjøp av at test sett da så jeg til en hver tid kan kjekke kh og andre verdier?

Men leste noe om at må ha sats, og at denne varer så så lenge før du må sette en ny, og da kan dere tro jeg ble enda mer forvirra..... så egentlig tenker jeg snart å droppe alt som har med co2 å gjør i akvarie.... for dette er jo mere komlisert enn noe annet...

Jeg vet det er mange tråder ang dette, men det hjelper ikke meg noen ting når akvarister med mange års erfaring dynker ned et svar man ikke fatter et døyt av...... Noen flere enkle forklaringer mottas med STOR takk.... COME ON!!
Nei, dette må du ikke gi opp. Jeg startet med co2 fordi jeg ville holde en stabil ph til mine discus, men så jo fort at plantene trivdes med det.

Når du setter sats, som inneholder vann, sukker, gjær og sågar bakepulver, så vil dette starte en gjæringsproses, som lager co2 gass, men dette varer bare en viss tid. Da må du sette ny sats. En sats varer ca 3-4 uker.
Legger ved en link til GeirK sin hjemmeside, her er både sats oppskrift, fremgangsmåte, og proffversjonen. Les litt igjenom sidene hans, så kommer du tilbake med flere spørsmål, infoen står under DIY og teknisk, så skal du nok se at du får det til
CO2 (Bokstaven C, bokstaven O, og til slutt tallet 2)
= carbondioxyde på engelsk, på norsk karbondioksyd.

O2 = oksygen

Du og jeg puster INN O2,
og den brukte luften vi puster UT er CO2.

For planter er det omvendt. De forbruker CO2, og lager O2 i prosessen med fotosyntese.

En vanlig luftpumpe, som du foreslår, tar luften i rommet og driver den gjennom en luftslange og ned i akvariet. Dette er O2. Altså ikke det plantene vil ha.

CO2 er en gass som lages ved f.eks. gjæring av sukker, vann og vanlig gjær som står lunt og passe varmt.
Det er faktisk CO2 i lufta også (ellers hadde alle plantene død), men noe mindre enn O2. (Det det er mest av er nitrogen, men det er uten betydning). Så et akvarium uten CO2 vil faktisk ta opp dette gjennom vannoverflaten sammen med O2.
mona o
CO2 (Bokstaven C, bokstaven O, og til slutt tallet 2) = [B]c[/B]arbondi[B]o[/B]xyde på engelsk, på norsk karbondioksyd. O2 = oksygen Du og jeg puster INN O2, og den brukte luften vi puster UT er CO2. For planter er det omvendt. De forbruker CO2, og lager O2 i prosessen med fotosyntese. En vanlig luftpumpe, som du foreslår, tar luften i rommet og driver den gjennom en luftslange og ned i akvariet. Dette er O2. Altså ikke det plantene vil ha. CO2 er en gass som lages ved f.eks. gjæring av sukker, vann og vanlig gjær som står lunt og passe varmt.

Jada, skal skjerpe meg Litt sånn offtopic, den godeste Oliver Knott, bruker faktisk mineralvann i et 1 liters kar Oliver Knott
Bengt Fossli
Jada, skal skjerpe meg:) Litt sånn offtopic, den godeste Oliver Knott, bruker faktisk mineralvann i et 1 liters kar:)[URLBLOCK1]

Jeg skrev til Bettina, jeg Prøvde bare å klargjøre litt forskjellen mellom oksygen og karbondioksyd

PS!
T. Amano skriver om mineralvann med kullsyre i den første boken sin. Det var han som fant på det for mange år siden. Dette var i planteakvarienes barndomsdager, og han brukte å tømme farris-flasker i akvariet daglig Inntil man kom på en bedre metode å få det ekstra tilskuddet av CO2'en ned i vannet på...
Bengt Fossli
Jada, skal skjerpe meg:) Litt sånn offtopic, den godeste Oliver Knott, bruker faktisk mineralvann i et 1 liters kar:)[URLBLOCK1]

Vanlig vann med kullsyre i som man kan kjøpe på butikken?
Sindre Dybvik
Vanlig vann med kullsyre i som man kan kjøpe på butikken?

Jepp, det stemmer.
Jeg bare måtte:
Farris med limesmak: pH 5,0, kH 13
I følge CO2 tabellen betyr dette sinnsykt mye CO2, skalaen var ikke i nærheten av å dekke dette (i det JBL settet jeg har)
Jeg har latt litt av farrisen stå igjen i et glass og skal teste det på nytt etter et par dager for å se hvordn verdiene er når kullsyra har forsvunnet/minket.
Og, det må jo selvfølgelig prøves ut med planter....

Mulig dette blir for meget, men...

I et planteakvarie er det tre viktige begreper med vannet som man må holde kontroll på. Disse er pH, kH og CO2 mg/liter. Fordelen med disse (og bakdelen) er at de henger nøye sammen. Måler du to av dem kan du beregne den tredje. Hvis formelen: 3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter skremmer kan du bare slå opp i en tabell for å finne svaret. Det enkleste er å måle pH og kH for deretter å beregne C02 mg/liter. Ut fra formelen og med kH på 4 og pH på 7 i karret ditt vil du ha 12 mg/liteer med CO2. Denne verdien bør ligge rundt 20.

Siden formlen forklarer sammenhengen mellom disse sier de også at ved å endre den ene vil de to andre også endre seg. Det har seg slik at ved å tilføre CO2 vil pH og kH synke. PH vil synke raskere enn kH. Ved å øke kH vil pH øke og Co2 mg/liter synke. Dette fordi at ved høyere kH verdier vil vannet binde opp CO2 i en såkalt buffer. Det er derfor at man ved kH verdier fra ca 3 og oppover man sier at vannet har god evne til å buffre pH.

Ved god bufferevne må man tilføre mere CO2 for å få pH til å synke enn ved dårligere bufferevne(dvs lav kH). Ved pH under 7 sier man at det finnes fri CO2 i vannet. Dette er bra for plantene. Plantene har to måter å skaffe seg karbonater. Den ene er CO2 og den andre er å gå løs på karbonathardheten(kH). Plantene foretrekker CO2 fordi de ikke har behov for å investere i en ekstra prosess for å frigjøre karbonet før de kan benytte det i fotosyntesen. Dette må de gjøre for å frigjøre karbon fra karbonathardheten. CO2 kan de fleste planter benytte på direkten. Ekstra prosesser krever energi som ellers ville gå direkte inn i fotosyntesen.

Det neste er lys. Enten må man sette opp karret med nok lys til at de krevende plantene får nok eller så får man tilpasse hvilke planter man velger til det lyset man har.

Deretter kommer man ikke bort i fra næringstilskudd. Med økt tilførsel av CO2 er man også nødt til å øke tilskuddet av næring.
Det enkleste her er å benytte ferdige blandinger som for eksempel TMG. I mange plantekar vi ikke TMG være nok slik at man tilfører nitrat og fosfat i tillegg.

Hvis du har lest på hjemmesiden min ser du at DIY CO2 ikke er noe mer enn en flaske med sats i som produserer CO2. I ditt kar vil den mengden som jeg har beskrevet ikke klare å skape noe problemer i ditt 325 liters kar. Satsen klarer rett og slett ikke å produsere nok CO2 til det. Men plantene dine vil nyttegjøre seg av den CO2en du tilfører og jeg kan garantere at du vil se det på planteveksten.

Hvis du går til innkjøp av trykkflaske vil du kunne regulere mengden på en enkel måte. 1-3 dråper i sekundet avhengig av hvor mye planter du har
Jeg blir helt rørt av å lese dette, dere har så mye kunnskap, er nok bare jeg som er litt lost....
Men jeg skikket over tropefisk.no og co2 anlegg..... Hvordan er det med et slikt oppegg, fungerer det bra?

http://tropefisk.no/shop/productinfo.asp?id=285010

I tilfelle må jo dette være enkelt??

Også hvis man går for løsning med co2 flaske, hvor får man fyllt på denne når den er tom?

Nå var den linken til jbl plantenæring Regner med du ville vise oss CO2 anlegget

Der var linken ordnet

Tja, har vel ikke verdens beste erfaring med denne, passer nok best til mindre akvarium. Men den er jo kjempe enkel i bruk.

Om jeg skulle få anbefale deg et system ville jeg gått for denne. CO2 sett uten flaske. Jeg ville også kjøpt en magnetventil denne kan du koble til et tidsur som slår seg av og på samtidig som lyset. Nå har jeg ikke satt opp noen link til selve flasken, dette kan lønne seg å sjekke med firmaer som selger brannsluknings utstyr, de har ofte brukte flasker som man kan få til en billig penge, de fyller også opp flaskene til deg. Jeg betaler 200 kr for og få fylt opp min,det er nok kjempe billig, men sånn ca 2-300 kr må du regne med.
Ja det ble feil link, men har ordnet om igjen nå.... kløna...
Har ikke startet opp med dette akvariet ennå, men jeg regner med at det må gå en stund før jeg evt begynner med co2 eller?? Hvordan påvirker dette fiskene???

også til slutt.... en vanlig luftpumpe som da gir fra seg 02, hva er fordelen med dette i et akvarie, tenker på at planter vil ha co2 og gir fra seg o2, og hvis man har vanlig luftpumpe i et akvarie, ja da må det jo bli veldig mye o2 i vannet da......ha det noen konsekvenser??? eller er jeg på jordet igjen nå???

Bettina
Har ikke startet opp med dette akvariet ennå, men jeg regner med at det må gå en stund før jeg evt begynner med co2 eller??

Man bør ikke sette inn CO2 i et kar som ikke er helt stabilt med mindre man har erfaring med å holde algene under kontroll. Tilførsel av CO2 vil gagne algene lige mye som plantene..

Bettina
Hvordan påvirker dette fiskene???

Så lenge CO2 mg/liter ikke overstiger 40 - 50 er det ingen fare. Med de anbefalte verdiene rundt 20 er du på trygg grunn.

Bettina
også til slutt.... en vanlig luftpumpe som da gir fra seg 02, hva er fordelen med dette i et akvarie, tenker på at planter vil ha co2 og gir fra seg o2, og hvis man har vanlig luftpumpe i et akvarie, ja da må det jo bli veldig mye o2 i vannet da......ha det noen konsekvenser??? eller er jeg på jordet igjen nå???

Det er nesten ikke mulig å få for mye O2 i vannet. Når vannet ikke klarer å løse opp mer O2 vil O2en stige til værs som luftbobler.

Faktisk er det slik at det er ingen grunn til å benytte luftpumpe så lenge man har bevegelse i vannflaten. Unntaket her er hvis man skal trigge fiskene til lek. Tilførsel av ekstra O2, knallgod bevegelse i vannet (sirkulasjonspumpe), påfyll med kaldere vann og godt med for simulerer regntid for fiskene.

Flott artikkel Geir. Med den formelen betyr det at CO2 i Farris (nysjenket i glass) har 3*13*10^(7-5) = 3900 mg/liter. Tror ikke man bør prøve å ha fisk oppi dette, men tror du planter vil trives? Jeg må uansett prøve, kan nesten ikke vente med å komme hjem i kveld

Nei, vann for fisker er det ikke. For de som er interressert i godt lesestoff om sammenhengen mellom lys og CO2 bør lese denne artikkelen fra Tropica.
Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif
Reklame for plussmedlemskap