"gress"
jeg har nu anskaffet ett 80 liters kar.
jeg har tenkt og ha noen gressaktige planter i den. mange har det ser jeg.
men.. jeg vil ha noe som vokser rimelig fort, men ikke blir så forbasket høyt.. å er grønt..
noen forslag til hvilke arter jeg kan anskaffe å hvor jeg kan kjøpe dem?
jeg gjødsler med "nutron flora" (flytenede) om det er noen spørsmål om det.
tips meg om hva de heter så jeg kan finne dem i plantebasen.
på forhånd; TAKK.
jeg har tenkt og ha noen gressaktige planter i den. mange har det ser jeg.
men.. jeg vil ha noe som vokser rimelig fort, men ikke blir så forbasket høyt.. å er grønt..
noen forslag til hvilke arter jeg kan anskaffe å hvor jeg kan kjøpe dem?
jeg gjødsler med "nutron flora" (flytenede) om det er noen spørsmål om det.
tips meg om hva de heter så jeg kan finne dem i plantebasen.
på forhånd; TAKK.
Postet 29.10.06 kl 21:25
Postet 29.10.06 kl 21:41
Postet 29.10.06 kl 21:41
Postet 29.10.06 kl 21:43
Du kan enten skaffe det ved å lage selv, sjekk artikkel delen på forumet her, eller du kan kjøpe ferdige saker, noe âla dette
Postet 29.10.06 kl 21:47
Postet 29.10.06 kl 21:52
BjarneEleocharis acicularis, Eleocharis parvula :)
Har sånn parvula selv, og når jeg fikk det var det nokså høyt. Trimma det litt, men toppen er mer gulaktig enn grønt, bør jeg trimme det helt ned? Planta det i en klase også, burde kanskje spredd det litt. Vet ikke om det er for sent. Hvis jeg er misfornøyd med andre planters plassering flytter jeg bare hele planta med sanden :P De har overlevd det.
Postet 03.11.06 kl 12:03
Den skal ikke klippes i det hele tatt. Når det blir for tett bruker du en skarp grønnsakkniv og skjærer ut et stykke av plenen. På denne måten får plantene plass nok til å fornye seg.
Å tynne plenen på denne måten trenger man bare å gjøre 2-4 ganger i året.
Metoden gjelder eleocharis, echinodorus, sagittaria, vallisneria og alle andre planter som har blader i en rosett.
Å tynne plenen på denne måten trenger man bare å gjøre 2-4 ganger i året.
Metoden gjelder eleocharis, echinodorus, sagittaria, vallisneria og alle andre planter som har blader i en rosett.
Postet 03.11.06 kl 13:33
Endret: 03.11.06 kl 13:33
Håvard Støre AndresenDen skal ikke klippes i det hele tatt. ....
Er du sikker på det, Håvard? Jeg ser at Bent Skarlie viser klipping av Eleocharis på AkvarieDVD'n. Noe han stadig gjorde for å holde den tett og fin.
Nå har ikke jeg noe særlig plen hos meg for tiden, men planlegger en liten kvadrat når jeg setter opp 375'n på nytt i desember (har kjøpt meg rekkehusleilighet ser du og skal flytte snart).
Postet 03.11.06 kl 14:12
Det er vanlig å klippe tuppene etter nyplantning. Dette skjer kun en gang og er kun nødvendig hvis dem er stygge. Videre klipping er vold mot plantene. Selve plenen skal vokse seg tett og tykk, så skjærer man ut små brikker en sjelden gang.
Se bildene.... På det nederste bildet har jeg skåret ut en 15cm lapp ved ruta. Dette er tenellus, men det foregår likt med Eleocharis.
Hvis man klipper blir rotstokken stadig eldre og man får gamle planter. I naturen har man plantebeitende dyr som røsker opp hele flak med røtter og alt. Plantene er derfor tilpasset denne måten å vokse og fornye seg på.
Ved å fjerne hele lapper vil man også få et bølgende og dynamisk landskap med høydeforskjeller.
Se bildene.... På det nederste bildet har jeg skåret ut en 15cm lapp ved ruta. Dette er tenellus, men det foregår likt med Eleocharis.
Hvis man klipper blir rotstokken stadig eldre og man får gamle planter. I naturen har man plantebeitende dyr som røsker opp hele flak med røtter og alt. Plantene er derfor tilpasset denne måten å vokse og fornye seg på.
Ved å fjerne hele lapper vil man også få et bølgende og dynamisk landskap med høydeforskjeller.
Postet 03.11.06 kl 14:34
Endret: 03.11.06 kl 14:52
Vet ikke om jeg er helt med nå. Jeg mente klippe i høyden da, pga. de er gulere øverst, og nokså flokete. Og de er nyplantet. Men det er ikke sånn med disse at man kan klippe av og plante det andre? Disse utvider seg selv i bunnen om de liker seg, gjør de ikke det?
Hmm, ok, du mener vel å skjære ut en firkant, sett ovenfra, og flytte den litt vekke så det gror mellom disse eller?
Hmm, ok, du mener vel å skjære ut en firkant, sett ovenfra, og flytte den litt vekke så det gror mellom disse eller?
Postet 03.11.06 kl 15:21
Endret: 03.11.06 kl 15:27
biXenJeg mente klippe i høyden da, pga. de er gulere øverst, og nokså flokete. Og de er nyplantet.
Man klipper ofte en gang en kort stund etter nyplantning.
biXenMen det er ikke sånn med disse at man kan klippe av og plante det andre?
Det hadde nok fungert dårlig
biXenDisse utvider seg selv i bunnen om de liker seg, gjør de ikke det?
Det gjør de. Det er derfor jeg selv foretrekker nettop disse artene i akvariene. Veldig lite vedlikehold.
biXenHmm, ok, du mener vel å skjære ut en firkant, sett ovenfra, og flytte den litt vekke så det gror mellom disse eller?
Det jeg mener er at når plenen blir veldig tykk etter noen måneder skjærer man ut stykker av plenen og kaster i biosøpla eller planter i andre akvarier. De bare grusflekkene gror fort igjen. Neste gang man skal tynne ut skjærer man plantene fra området ved siden av. På denne måten slipper man gamle planter og gir maksimalt gode vilkår til nyvekst.
Postet 03.11.06 kl 15:42