Hvilket substrat er ideelt til et plantekar?
Postet 27.11.06 kl 23:12
Jeg er ingen ekspert i dette, langt i fra, men jeg har nettopp gått samme runden som du gjør nå, for jeg er i ferd med å starte et plantekar selv...
Som grus har jeg fått anbefalt engelsk elvegrus 2-4 mm. Jeg liker veldig godt den gyldne fargen på grusen, og jeg er spent på om jeg får plantene til å holde seg.
Under grusen har jeg 1 cm tropica aquacare, noe som ikke er å anbefale dersom man har gravende fisk... (det blir da grums i vannet).
Jeg ble egentlig anbefalt å bruke TetraPlant initial sticks, men jeg er ingen lydig liten jente, så jeg ville prøve noe som minnet mer om det man finner i naturen...
I tillegg har jeg skaffet jerngranulat som jeg kommer til å bruke litt av etterhvert... Men her vil jeg prøve meg fram litt forsiktig...
Hvis du skal ha halvvegs nedgravde steiner med litt størrelse, så har webzoo fått inn noe de kaller for thermounderlag som man kan ha både under selve akvariet, og på bunnen inni akvariet. Jeg valgte å bare bruke dette under akvariet, for mine steiner er ikke særlig store, og ikke skal de graves ned, heller...
Jeg valgte å sette i gang uten varmekabler. Noe av grunnen til dette, var at jeg ble fortalt at med det slaget substrat som jeg bruker, så vil næringssirkulasjonen uansett være ved røttene til plantene...
Tiden vil vise om det er bra...
Lykke til, til deg, da... Håper du får mange gode råd...
Som grus har jeg fått anbefalt engelsk elvegrus 2-4 mm. Jeg liker veldig godt den gyldne fargen på grusen, og jeg er spent på om jeg får plantene til å holde seg.
Under grusen har jeg 1 cm tropica aquacare, noe som ikke er å anbefale dersom man har gravende fisk... (det blir da grums i vannet).
Jeg ble egentlig anbefalt å bruke TetraPlant initial sticks, men jeg er ingen lydig liten jente, så jeg ville prøve noe som minnet mer om det man finner i naturen...
I tillegg har jeg skaffet jerngranulat som jeg kommer til å bruke litt av etterhvert... Men her vil jeg prøve meg fram litt forsiktig...
Hvis du skal ha halvvegs nedgravde steiner med litt størrelse, så har webzoo fått inn noe de kaller for thermounderlag som man kan ha både under selve akvariet, og på bunnen inni akvariet. Jeg valgte å bare bruke dette under akvariet, for mine steiner er ikke særlig store, og ikke skal de graves ned, heller...
Jeg valgte å sette i gang uten varmekabler. Noe av grunnen til dette, var at jeg ble fortalt at med det slaget substrat som jeg bruker, så vil næringssirkulasjonen uansett være ved røttene til plantene...
Tiden vil vise om det er bra...
Lykke til, til deg, da... Håper du får mange gode råd...
Postet 27.11.06 kl 23:42
Endret: 27.11.06 kl 23:46
Som underlag for steiner bruker jeg helt enkelt 3mm depronplater (99,- per m2 på Maxbo).
Lurer også på hva svaret (svarene...) er da jeg tenker på å ha et plantekar.
Litt fin engelsk sjøsand hørtes fint ut. Bruker den litt grovere typen i mitt store akvarium (150 ltr) og her vokser plantene helt fint! De får CO2 tilført i tillegg til det som fiskene gir. Har noen litt kravstore planter som Lilaeopsis brasiliensis. Også de skyter nye skudd og brer seg.
Har hatt en periode med ganske grønt vann, men det har nå gitt seg.
Lurer også på hva svaret (svarene...) er da jeg tenker på å ha et plantekar.
Litt fin engelsk sjøsand hørtes fint ut. Bruker den litt grovere typen i mitt store akvarium (150 ltr) og her vokser plantene helt fint! De får CO2 tilført i tillegg til det som fiskene gir. Har noen litt kravstore planter som Lilaeopsis brasiliensis. Også de skyter nye skudd og brer seg.
Har hatt en periode med ganske grønt vann, men det har nå gitt seg.
Postet 07.12.06 kl 11:55
Håvard Støre Andresen i hans artikkel om planterBunnlaget eller substratet er avgjørende for hvordan røttene på plantene fester seg. Dynamikken i dettte er selvfølgelig komplisert, men man kan ganerellt si at en kombinajon av grov og fin sand holder bedre på røttene enn bare fin eller grov sand. Dette dreier seg om små og middels store sandkorn som kiler seg fast i hulrommene mellom de større gruskornene og kiler røttene fast med stor kraft.
Her er artikkelen
Postet 07.12.06 kl 12:17
AggiSom grus har jeg fått anbefalt engelsk elvegrus 2-4 mm. Jeg liker veldig godt den gyldne fargen på grusen, og jeg er spent på om jeg får plantene til å holde seg. :D
Jeg ble litt nysgjerrig på den grusen. Vet jo at engelsk elvegrus er veldig rund og glattslipt, ingen skarpe kanter, og i den kornstørrelsen er den sikkert veldig pen også (jeg liker ikke stor grus).
Så jeg sjekket bildet av den du nevnte i nettbutikken hos Aquamanias, og den var faktisk veldig fin! Lurer litt på å prøve meg på et slags plantekar etterhvert jeg også, så da kunne absolutt den der vært noe...
Grus gir jo litt "åpninger" i bunnlaget pga kornstr, som øker sirkulasjonen og bedrer opptaket av næring o.l. til plantenes røtter. Så et plantekar bør nok ha en form for grus, ja.
Postet 07.12.06 kl 12:41
Postet 07.12.06 kl 15:33
Postet 07.12.06 kl 15:43
Postet 07.12.06 kl 18:34
Joda, selvfølgelig var den pen
Jeg svarte deg bare feil, for jeg snakket jo om engelsk elvegrus....
Den grusen jeg har er mer multifarget enn sjøgrusen. Mineralet i seg selv virker i tillegg mer blankt hos sjøgrusen.
Her er forresten noen bilder... Vannet er ikke blitt helt klart ennå, men man får jo intrykk av hvordan det blir likevel....
Jeg svarte deg bare feil, for jeg snakket jo om engelsk elvegrus....
Den grusen jeg har er mer multifarget enn sjøgrusen. Mineralet i seg selv virker i tillegg mer blankt hos sjøgrusen.
Her er forresten noen bilder... Vannet er ikke blitt helt klart ennå, men man får jo intrykk av hvordan det blir likevel....
Postet 07.12.06 kl 20:03
....kan ellers nevnes at "vår egen" Frank også har en utmerket artikkel om div. akvariegrus....
Postet 07.12.06 kl 21:17
Postet 07.12.06 kl 23:00
AggiJa, det var nyttig lesning.... Skjønner godt hvorfor elvegrusen er så populær... Den har jo ingen påvirkning på vannet... Det er jo greit å vite at denne grusen kan brukes til all slags fisk. Forrige gang jeg kjøpte grus, kjøpte jeg helt feil slag. Og det var til og med etter råd fra dyrebutikken :(
det er sjeldent du finner noen på dyrebutikkene som virkelig vet hva de selger, ofte finner de bare opp noe visvas som vil høres bra ut for kunden siden de ikke har kunskapen om produktene bare for å få deg til og kjøpe det ... så jeg råder deg heller til og gå på dyregutikken 2 ganger, og første gang bare se hvilke produkter de selger og så gå hjem og se på nettet etter " rewies" på det du vil kjøpe !
Postet 21.12.11 kl 13:15
Postet 21.12.11 kl 13:25