jeg trenger en bredbladet flyteplante. kan noen hjelpe meg å velge?

jeg er på utkikk etter en slags bredbladet flyteplante.
men aner ikke hvilken jeg skal ta..
har aldri vært helt innpå det med planter..
planten bør være grønn, og ha en overkommelig pris. kjekt om den ikke er så vanskelig å få tak i også.
har noen ett forslag til hvilken plante jeg kan bruke?
helst en som ikke har så "avansert" stell.
kan noen hjelpe meg?
på forhånd takk.
Ceratopteris Cornuta har kanskje ikkje så breie blad, men den dekkjer i alle fall mykje. Lettare plante skal du leite lenge etter. Mi erfaring er at denne veks under alle forhald, og den veks som eit uver. Ikkje er den dyr heller, så treng du berre ein for avleggjarar kjem det nok av etter kort tid.
Pistia
Jeg har selv lurt litt på om jeg skulle ha skaffet meg Pistia til et yngelkar... Kanskje det er noe for deg også?
Onan:

Vet du hvor jg kan få tak i en slik? Har ikke sett flyteplanter i noen av butikkene her i byen..
Kan det bestilles noe plass?
Det var fine planter. Har også lyst på sånne. Men er det sånn at all maten blir liggende oppå?
Toril
Onan: Vet du hvor jg kan få tak i en slik? Har ikke sett flyteplanter i noen av butikkene her i byen.. Kan det bestilles noe plass?

Har sett denne plantene i så godt som alle akvarieforretningar eg har vore innom her i Drammen i alle fall. Dei har dei nok ikkje inne til alle tider, men stort sett har dei dei ståande. Den vert aldri framstilt som flyteplante, då den står i potte. Denne planta kan både plantast i grusen/sanden og brukast som flytepolante, allsideig sak. Ikkje utruleg om du faktisk har sett denne om du har leita etter ei flyteplante, då eg har erfart at ikkje alle forretningane eg har vore i har vore klar over at den kan brukast som dette. Burde uansett ikkje vera noko problem å snakke med dei som står bak disken. Sidan dette er ei svært så vanleg plante kan dei nok bestille den for deg der.

Fiskeelsker!
Det var fine planter. Har også lyst på sånne. Men er det sånn at all maten blir liggende oppå?

Alle flyteplanter vil "hope" opp mat om du dekkjer heile overflata med dei. Normalt dekkjer ein berre rundt 1/3 - 2/3 av overflata med flyteplanter for å sleppe ljoset betre gjennom. Om ein ikkje gjer det vil mange av plantene på botnen stryke med av for lite ljos. Så om du ikkje dekkjer til alt vil du få eit "forehøl" der det ikkje er flyteplanter.
takk, men fortsatt ikke helt det jeg leter etter...
Takk Onan. det så ut som ei fin plante, og er ganske sikker på at jeg har sett noe slikt i dyrebutikken før også.
men det er uansett ikke helt det jeg leter etter..
jeg leter etter noe som man f.ks bruker når man avler gurami, kampfisk og paradis fisk, eller noe i den dur.
er det noen som har forslag til en slik plante? :-S
en slik plante er det jeg leter etter.
men takk for forslagene. de plantene så virkelig fine ut og jeg vurderer å se litt på dem også...
grunnen til at jeg er litt på leting etter planter er den at jeg skal om-møblere akvariet snart igjen. vi kommer trolig til å flytte snart, (sukk) og da skal akvariet forandres litt.
mye av plast plantene skal byttes ut med levende, og jeg har alltid hatt lyst på ei slik flyte plante...
ingen andre forslag da? :-S
skal på dyrebutikken på lørdag å kunne jo kanskje har kjøpt noe da...
Hvis du har lyst på noe helt enkelt, kan du jo se på denne: Andemat

Men denne er kanskje ikke så bred?!? ;P
hmm.. nja, fortsatt ikke det jeg leter etter! :-D
hmm.. er det ikke noen her som har avlet kampfisk eller gurami eller noe her da? hvilke planter har de brukt?
den er noe sånt jeg er på leting etter.
er sikker på jeg har sett ett bilde av noe slikt her på akvaforum eller noe for lenge siden men finner det ikke igjen..
husker den var ganske bredbladet å grønn...
men det er alt jeg husker.. veldig lenge siden det nå. FØR jeg laget meg profil og slik her... :-S
Ciklide
Takk Onan. det så ut som ei fin plante, og er ganske sikker på at jeg har sett noe slikt i dyrebutikken før også. men det er uansett ikke helt det jeg leter etter.. jeg leter etter noe som man f.ks bruker når man avler gurami, kampfisk og paradis fisk, eller noe i den dur.

Denne planta er noko av det ypperste du kan bruke til avl av gurami og betta. Det vert eit mykje betre nettverk mellom lauva på denne enn mellom røtene på mange av dei andre flyteplantene. Desutan er planta Asiatisk og vanleg å finne i naturlege kulpar der gurami og betta held seg.

Men alle dei andre plantene held også mål i høg grad, så her kan du velje kva du vil.

Om du er open for noko HEILT anna kan du ta ein kikk på diverse typer vannkanne planter (kallar det vannkanner då dette er namnet på dansk og ikkje er sikker på eit godt norsk eit...). Desse plante veks med røter i grusen, men dei sender opp ein lang stengel og let pladet\blada flyte på overflata. Slike er og vanlege å finne forskjellige variasjonar av i dei naturlege biotopane i Asia.
greit Onan. du vinner! ;D
hmm. ok Onan. du vinner.
jeg skal prøve og lete opp den planten du snakker om å gi den ett forsøk.
den minnet meg om noe riccia igrunn.
uansett var den jo fin, å jeg kan vel teste den ut.
tusen takk folkens.
Er det lotus, du mener, Onan?
kan "Prodac Flora" brukes som gjødsestilsettning mon tro?
det står om planten som ble foreslått her, at den trenger gjødselstilsetning for å unngå bleke blader.
vil "Prodac Flora" fungere greit da?
det er det jeg bruker til gjødsel. den er flytende.
forresten noen andre anbefalinger til gjødsel?
har som nevnt tidligere, aldri vært helt innpå det med planter, men planlegger å forandre litt på det nå.
Tilfeldig bekjentskap
© T.Bentehaugen
Reklame for plussmedlemskap