Identifikasjon av IKEA-planter
Postet 24.03.07 kl 11:55
Postet 24.03.07 kl 11:59
Postet 25.03.07 kl 22:10
Den røde er ingen akvarieplante. Den heter Hemigraphis colorata og er en terarieplante, som vil dø etter en stund i akvariet.
Den klarer noen uker under vann, men den vil rotne og dø etter en stund.
Sorry
Den klarer noen uker under vann, men den vil rotne og dø etter en stund.
Sorry
Postet 25.03.07 kl 22:29
Endret: 25.03.07 kl 22:31
Postet 25.03.07 kl 22:32
Rose UDen røde er ingen akvarieplante. Den heter [URLBLOCK1] og er en terarieplante, som vil dø etter en stund i akvariet. Den klarer noen uker under vann, men den vil rotne og dø etter en stund. Sorry
Den må det være, ja! Synd at den ikke holder seg under vann, den var litt fin. Etter litt googling ser det ut som at Tropica har hatt denne tidligere, men sluttet med den. Får bare følge med og kaste den ut når den blir dårlig.
Men hvis det er en terrarie-plante: vil det si at jeg kan sette den i en potte og ha den i stua, eller vil den mangle noe da?
Var en "calculated risk" at det kunne være noen slike planter i utvalget, har sett det i andre tråder her inne, men tenkte det kunne være morro å prøve ut de jeg fant.
Postet 25.03.07 kl 23:02
Kjetil LKan nr1 være en Bacopa?.
Ja, de lignet på både nr 1, 2 og 4. De tre plantene er ganske like, men litt forskjellig farge og kanskje litt forskjell i bladfasongen også (er ingen botaniker...) Mulig de tre er tre forskjellige bacopa-varianter? Var dårlig med røtter på alle tre, men disse er da ihvertfall ordentlig akvarieplanter, så her er det håp
Postet 25.03.07 kl 23:07
Jeg har også noen slike IKEA-planter
Jeg har også en som nr 1, og nå som jeg har hatt den en stund, og jeg har lett fram og tilbake i databasen her, så har jeg kommet fram til at den likner mest på en Bacopa, ja. Kan det være en Bacopa australis?
Den vokser villig vekk, og er ganske fin! :o)
Den røde tror jeg jeg også har. Den har holdt seg i et par måneder i akvariet nå...? Den setter røtter også, men vokser ikke særlig. Men råtne har den ikke gjort. Siden den er såpass mørk og rød, regner jeg med den sikkert ønsker seg mer lys enn jeg har i akvariet den står i.
Når jeg får flyttet fiskene over i det store akvariet, tror jeg jeg skal ha den planten i en vase i vinduskarmen istedet. Et "planteakvarium", altså... ;o)
Den vokser villig vekk, og er ganske fin! :o)
Den røde tror jeg jeg også har. Den har holdt seg i et par måneder i akvariet nå...? Den setter røtter også, men vokser ikke særlig. Men råtne har den ikke gjort. Siden den er såpass mørk og rød, regner jeg med den sikkert ønsker seg mer lys enn jeg har i akvariet den står i.
Når jeg får flyttet fiskene over i det store akvariet, tror jeg jeg skal ha den planten i en vase i vinduskarmen istedet. Et "planteakvarium", altså... ;o)
Postet 29.03.07 kl 21:05
Endret: 29.03.07 kl 21:08
Bacopa
Jeg tror heller den på bilde nr 4 må være australis. Den vokser nemlig som et uvær, ca 3 cm siden jeg kjøpte den. Har ikke allverdens forhold mhp lys/næring/CO2 i karet den står i heller. Ser at av bacopaene i basen her er det bare australis'en som er hurtigvoksede. Den er også den enest av de tre som har litt rødskjær. Uansett type: ser ut til at ihvertfall DEN ikea-planten er brukelig. På den annen side: plantene der er såpass små at de kanskje ikke er så billige allikevel??
Postet 29.03.07 kl 21:24
Postet 16.04.07 kl 06:40
Tror du har rett i det. Alle plantene har nå klart seg fint i en mnd, til og med terrarie-planten. Den gressliknende sagen ser ikke ut til å utvikle seg noe særlig, men har ikke dødd heller. Bacopa-variantene ser ut til å vokse bra, har delt dem av på midten og planten avleggerne. Ser ut til at de vokser og trives fint.
Postet 16.04.07 kl 09:28
Ja, den øverste er bacopa monnieri, har den selv.
Jeg tror jeg har hatt den røde selv og den døde ganske fort.
Derfor kjøpte jeg den bacopa'en.
Den har vokst flittig, på muligen 1 år har den vokst til mer en 24 cm og var under 15 cm når jeg fikk den, uten gjødsel.
Men jeg har den stående i vinduet nå fordi det ble for mye stengel i forhold til blader.
Vis den vokser ut av vasen sin kan du bare klippe den av under overflaten og plante toppen.
Jeg tror jeg har hatt den røde selv og den døde ganske fort.
Derfor kjøpte jeg den bacopa'en.
Den har vokst flittig, på muligen 1 år har den vokst til mer en 24 cm og var under 15 cm når jeg fikk den, uten gjødsel.
Men jeg har den stående i vinduet nå fordi det ble for mye stengel i forhold til blader.
Vis den vokser ut av vasen sin kan du bare klippe den av under overflaten og plante toppen.
Postet 16.04.07 kl 20:50
Dragon FlameJa, den øverste er bacopa monnieri, har den selv. Jeg tror jeg har hatt den røde selv og den døde ganske fort. Derfor kjøpte jeg den bacopa'en. Den har vokst flittig, på muligen 1 år har den vokst til mer en 24 cm og var under 15 cm når jeg fikk den, uten gjødsel. Men jeg har den stående i vinduet nå fordi det ble for mye stengel i forhold til blader. Vis den vokser ut av vasen sin kan du bare klippe den av under overflaten og plante toppen.
De står pent plantet i akvariene mine disse plantene, så der har jeg ennå noen cm å gå på i høyden
Postet 16.04.07 kl 22:19
Ligner litt på Lobelia cardinalis. http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1158&tab=3?=1288
Postet 24.08.09 kl 12:57