Planter for meg?

Hei jeg har et 104 l selskapsakvarie, hvor jeg sliter voldsomt med plantene for å si det mildt.... Alle planter jeg putter oppi visner. Enten blir de hullete i bladene og/eller nesten gjennomsiktige, eller så blir de brunaktige... Alle planter holder i max 2-3 uker også må jeg ta de opp igjen.

Hva gjør jeg galt??

Når jeg kommer hjem med planten, tar jeg den ut av potta og tar av vatten rundt rota. Også graver jeg et hull i grusen og putter den oppi, deretter gjødsler jeg litt med "tropica master grow".

Jeg har nesten helt nytt lysstoffrør: JBL solar colour!

Jeg mistenker min ansitrus XL for hull i blader på store blader, men hva med de små...??

Håper noen kan hjelpe meg!!

Ev. hvilke planter burde jeg kjøpe...

Nå har jeg 8 planter, hvet ikke hva de heter men de ser ut som litt tykke grass som vrir seg ca 0.5 cm brede, per rot er det ca 5-8 gresstå på...


Håper på HJELP
De plantene du beskriver at du har er nok Vallisneria; muligens skruvallisneria. Dette er planter som liker en del lys. Den trives også best om vannet ikke er for surt.

Hva som feiler de andre plantene er ikke godt å si, men jeg mistenker dårlig lys, og manglende\feil næring.

Har du bare ett lysrør i dette akvariet? Da er nok grunnen dårlig lys. Du kan prøve å sette på reflektor, (dette vil hjelpe litt) eller sette inn mere lys.

Du bør søke i plantebasen etter enkle planter som ikke trenger så mye lys.
Har du prøvd å tilsette jern i tillegg til TMG? Mener jeg har sett her på forumet at man bør tilsette ekstra jern hvis man bruker den plantenæringen. Jernmangel vil gi gule/hullete blader. Ville prøvd å tilsette Ferrogan el.l i tillegg til TMG'en.
Det er helt riktig at man bør gi jern i tillegg til TMG, for at plantene ikke skal bli gule.

Men planter dør ikke i løpet av 2-3 uker av jernmangel. Når planter dør på så kort tid, er det mer sansynlig at det kan være lysmangel, mangel på sirkulasjon, eller skade som er årsaken.

Som oftest dreier det seg om for krevende planter i forhold til det lyset akvaristen har.

Rose U
Det er helt riktig at man bør gi jern i tillegg til TMG, for at plantene ikke skal bli gule. Men planter dør ikke i løpet av 2-3 uker av jernmangel.

Hmmm....tenkte jeg ikke på. Jaja, kan ikke skade med litt jerntilsetning ihvertfall
Reflektor??
Takk for svar Rose U!

Jeg har bare ett lys ja, det er det som sitter på kun.

Men hva er reflektor??
Takk for svar!!
Takker for svar, skal prøve med jerntilsettning.... og sette på reflektor....
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap