Bunndekkende akvarieplanter ("gress")

Hei. Jeg har lyst å lage et akvarium med såkalt gress foran med forskjellige planter, steiner osv bak.

Jeg er ganske fersk på dette området og lurer på om noen har råd til meg om plantevalg og ellers andre råd om hvordan få det til.

Noen planter jeg vurderer er Echinodorus og Eleocharis. Har vært innpå mange sider for å skaffe informasjon og håper noen av dere kan hjelpe meg mer

Mvh Morten Milde

Vil takke på forskudd
Det er en rekke planter du kan bruke som plendekke, feks Hemianthus callitrichoides, Eleocharis parvula eller Echinodorus tenellus om du ikke bryr deg om at plenen blir litt høy.
Eleocharis og HC kan du klippe ned for å øke horisontal spredning.
For å hardscape kar med slike lave tette planter kan du søke på iwagumi eller Takashi Amano, da burde du finne inspirasjon mht steinplassering ol
Det er nesten et must å ha ordentlig belysning i et kar med slikt "gress". Det pleier å kreve noe mer enn et enkelt lysrør eller to.

Hva slags armatur har du, og hvor mange lysrør er det i det? Hva slags lysrør bruker du?

Jeg har et spesielt blått lys for plantene i akvariumet mitt. Resten av plantene mine trives veldig godt og har utrolig lyst å få til en bund med "gress".

Takk for svar! Liker å lære av personer som har peiling
Er greit å få hele bunnen dekket med gress uten CO2 og sinnsyke mengder lys, men resultatet kan kanskje bli litt skuffende og ikke like frodig som man håpet på.
Jeg kjøpte akvariumet brukt. Er et 190 liters Juwel hjørneakvarium. Jeg har tatt steiner nedi sanden, så det ser ut som klipper (veldig stilig).

Det er 2 lysrør i akvariumet. Det ene lysrøret er blått og spesielt for å drive plante akvarium. Mens det andre er normalt. Plantene trives veldig godt og ser fantastiske ut.

Har kjøpt noen stubber av Eleocharis for å prøve de ut. De ser utrolig flotte ut iforhold til å være "gress" til akvarium bunnen.
Gror de sakte? Vil det ta lang tid før det er spredt utover bunden?
De to lysrørene du har er vel Juwel Plant og Juwel Daylight?

Kanskje du kan sette inn enda ett?
Vet at de som lager slike plantekar ofte bruker masse lys og CO2.

Det tar nok en stund før du får resultatet du håper.
Ihvertfall uten CO2 og/eller skikkelig gjødsel.

Det er bare å smøre seg med tålmodighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap