Plante som kan vokse på glasset, filtervatten eller lignende?

Jeg tenkte å ha planter som vokser på glasset i akvariet mitt. Fåreløpig har jeg brukt anubias som jeg festet til en 4mm tykk filtervatt duk. Det har ikke gått så lang tid siden dette, men ser ut til at det funker. Men jeg har lyst på noen andre planter også. Jeg vil helst ha noen planter som brer seg litt utover vatten. Håper noen kan hjelpe meg med dette, hadde blitt fint om jeg fant en plante osm vokste slik som jeg tenker det nå.
Du kunne jo prøve deg på å lage en mose-vegg? Det finnes jo etterhvert diverse akvariemoser på markedet som egner seg. Blant annet den vanlige javamosen.

Man bruker netting i plast, to lag, og mosen legges i midten. Etterhvert vokser mosen gjennom nettingen mot lyset, og skjuler plastnettingens masker.

Du finner en artikkel med bilder om hvordan lage en mosevegg her.
Ja den har jeg sett før, men mose trenger vel mye lys, og det har ikke jeg, har bare en femten watts armatur.
Nei, javamose greier seg bra med et lysrør. Den vokser saktere riktignok, men det er mindre sjanse for at den blir full av alger iallefall, om lyset er sparsomt.
Jeg har f.eks. javamose i et akvarium med et 14 w lysrør, og den gror som bare det

Til høyre i dette akvariet på bildet ser du javamosen som gror under 14 watts rør.
[External Image]
Du kan sikkert få det til med javabregne også, den vokser ihvertfall på røtter og liknende.
Takk for all hjelpen, skal prøve å få til noe med dette. Det var hvertfall veldig fint i akvariet ditt mona.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap