Undervannskrise (synes ihvertfall jeg)

Jeg fikk i går en del hornblad i posten. Problemet er at det var en del blader som hadde løsnet, men jeg forankret to forholdsvis hele bunter i akvariet men i dag da jeg våknet var nesten alle stenglene nakne og akvariet fløt over av "hår". Nå er også hele bunnen dekket av disse "hårene", det ellers så vakre akvariet mitt ser ikke ut.
Er det noen mulighet for å redde plantene, må jeg kaste alle disse hårene eller er det noen mulighet for at det kan vokse nye planter fra disse? Vet ikke hva som er verst- at akvariet ser ut som et hårinferno eller at jeg har kastet bort mine dyrebare studentpenger på dette
Jeg opplevde det samme en gang. Dette er veldig hardføre planter, men utsettes de for bittelitt kulde slipper de alle "nålene" og dør. Hvis noen av toppene fortsatt er friske kan du prøve å klippe dem av og gjøre et nytt forsøk. Jeg fikk ikke mine til forankret i bunnen, det likte de ikke. Men som flyteplante funka de bra.
Ok. Takk. Hvor kaldt skal det være for at det kan betegnes som kulde? Det var ganske varmt oppi de posene plantene kom i og jeg skylte de forsiktig i lunkent (rundt 25 grader) vann i går, før jeg tok plantene i akvariet. Det var en del som var nakne da de kom. Jaja. Iallefall veldig surt, nå har jeg puttet en del topper i yngel buret slik at de ikke forsvinner i pumpen så får jeg se. Kommer til å ha mareritt om de hårene i lang tid fremover
Jeg husker ikke hvor jeg fant den informasjon om at de ikke tålte noe kulde, men når jeg leste det gikk det opp et lys for meg på hvorfor de døde etter en veldig kjapp tur ut i kulda. Det gikk bedre neste gang når jeg fikk dem pakka inn i isopor. Men jeg vet altså ikke hva grensa er på hvor lav temp de tåler.

Åhh, men jeg ønsker deg lykke til med å fjerne "nålene"
Jeg brukte et par dager for å få de vekk. Måtte fjerne alt invetar for å komme til og slamme overalt. Bruk hov (håv?) også i 8 talls bevegelse. Da får du opp en god del. Funka i alle fall ikke å la pumpa ta det, den gikk bare tett.
Takk for råd. Det var 10 grader som var minimumstemperatur på hornblad, men det kan være endringene de ikke liker. Selger opplyste nå om at det samme hadde skjedd når han flyttet på dem, men at han tok vare på stilkene og at de vokste fint. Leste også at de var ganske skjøre når det kom til transport. Får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Har renset godt nå, så får jeg støvsuge igjen i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap