Bambus

Kan man skjære bambuser i to? Vil den øverste delen slå rot om jeg setter den i et glass vann? Kan man ha bambuser i akvariet?
Har noen bambuser stående, og tror de ville vært pene å ha i 40l'ern ;D
Sitat fra Trevike, røtter og blader i akvariet: Bambus er flott å bruke sammen med lange planter som f. eks. Vallisneria. Fisk som svømmer mellom pinnene, som scalare og discus, gir en flott effekt. Bambus er for øvrig ett gress, og det vi får tak i er egentlig tørrede gress-strå! Delt på langs, kan de også brukes. Mange sugemaller liker å ligge inne i bambusbiter og raspe på dem. Likevel bør bambus benyttes med ettersyn, da de fort kan brytes ned i akvarium. De kan lakkes med klarlakk, men da må det selvsagt unngås å holde raspende fisk som kan få i seg giftige kjemikalier.

Vet ikke om det hjelper deg? Jeg har selv tenkt på bambus i det ene akvariet mitt men vet ikke helt hvor man får tak i de.
Jeg har selv lett etter bambus, har jo da, hehe underlig nok, ikke funnet det!

Får du fatt på noe må du være snill å si ifra

Det må jo være råstilig å ha dette i karet, spesiell effekt
Ikea har bambus, om det er i nærheten av dere. Var der jeg fikk min første.
Ellers har da to av de tre blomsterbutikkene her i byen bambuser i forskjellige lengder. Spør der dere kjøper planter, de har sikkert

Ene butikken har noen som ser ut til at de er 120cm lange. Bare sett på avstand, men de er kjempelange! Hadde vært stilig å kjøpt et par slike, delt de opp og putta de i akvariet. Kanskje som bakgrunn eller bare som pynt mellom andre planter
så lenge du har åpning i akvarietoppen, og lar minst en tredel av bambusen stå over vann skal det gå greit. Med hele stilken under, kommer den til å drukne.
Bambus funker ikke i akvarier, i levende tilstand.... Døde bambuspinner kan fungere fint.

Hvis dere tenker på "Lucky bamboo" som selges på bla.a. Ikea. (Den som kun skal stå i vann.) Så er det ikke en bambus art, til tross for navnet.
Plantasjen selger både død og levende bambus i forskjellige størrelser. Europris har også mye billig tørket bambus.

Har lagd litt med det her:

Vidar-Alexander
Bambus funker ikke i akvarier, i levende tilstand.... Døde bambuspinner kan fungere fint. Hvis dere tenker på "Lucky bamboo" som selges på bla.a. Ikea. (Den som kun skal stå i vann.) Så er det ikke en bambus art, til tross for navnet. ;)


Ja, de som blir solgt som bambus på ikea og blomsterbutikker er en Dracaena . Du kan jo godt plante disse i akvariet ditt vil jeg tro, men er de så høy at de stikker ut av akvariet må du jo sørge for at de får lys på toppen av planta også. Dracaena er ingen sumpplante, men jeg ser de overlever i vase med vann i årevis hos folk, så hvorfor ikke i et akvarie..

Bambus får du tak i på hagesenter, (eller i miniatyr på blomsterbutikker) men å ha den som sumpplante tror jeg ikke vil gå.

Hvis du er ute etter en plante som gir litt bambuseffekt og som trives med røttene i vann kan du jo prøve [URL=http://no.wikipedia.org/wiki/Papyrus_(plante)]papyrus[/URL]. Denne blir gjerne høy, så her også vil du måtte sørge for at planta får lys på toppen.
carofline
Kan man skjære bambuser i to? Vil den øverste delen slå rot om jeg setter den i et glass vann? Kan man ha bambuser i akvariet? Har noen bambuser stående, og tror de ville vært pene å ha i 40l'ern ;D


Dracaena kan du egentlig kappe i så mange biter du ønsker. Den setter lett røtter på stiklinger du tar.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap