Hvilke planter legger seg langs bunnen?

Jeg kan veldig lite om planter i karet, er litt nybegynner å regne enda. Vil så gjerne ha planter som vokser langs bunnen og som blir som en gressmatte.
Kan noen hjelpe meg med navn på slike planter?

Denne for eksempel.


Men for å få planter til å krype langs bunnen må man som regel ha veldig godt lys. Hvis planten får for lite lys vil den strekke seg oppover mot lyset.
Alias
Jeg kan veldig lite om planter i karet, er litt nybegynner å regne enda. Vil så gjerne ha planter som vokser langs bunnen og som blir som en gressmatte. Kan noen hjelpe meg med navn på slike planter? :)



Først bør du kanskje fortelle hva slags lys du har i akvariet du vil ha dette i, og hva slags fisk du har der. Ikke alle fisk er godt forenlige med sarte, små gresslignende akvarieplanter Echinodorus tenellus er et eksempel på en slik plante.

Jeg så f.eks. et bilde av en diger rugg Plecostomus i profilen din ("Kongen"), den vil nok gjøre kort prosess og rive opp alle forsøk på å plante små og spede planter i grusen. Men siden du har tre akvarier, kan det jo hende at "gress" planene dine skal være i et annet akvarium? Lys er alfa-omega for lave planter. De vil ha mye lys og riktig lys. Så hva har du?
Hmmm hvordan får dere gjort reint akvarie grusen når dene sprer seg langs bunnen?¨








Geir Rolfsnes
[URLBLOCK1]for eksempel. Men for å få planter til å krype langs bunnen må man som regel ha veldig godt lys. Hvis planten får for lite lys vil den strekke seg oppover mot lyset.
Chihuahua
Hmmm hvordan får dere gjort reint akvarie grusen når dene sprer seg langs bunnen?¨

Det skal ikke slamsuges i plante-kar.
Jeg tror mange overdriver den "støvsugingen" i akvariet litt, som om det skulle være like gullende rent der som på ens eget stuegulv
Hvis man har fisk i karret å slike plante, så blir det jo veldig mye dritt og kanskje mat på bunnen. Mye nitit om man ikke bruker den sugeren.
Nei, langt i fra. Har man litt erfaring så vet man hvor mye man skal fôre og man vet nøyaktig hvor mye som skal til uten at det blir matrester. Dessuten lærer man også hvor mange fisk man skal ha så det ikke blir overbefolket. Det er bedre å ha ti fisk for lite i et akvarium, enn ti fisk for mye!
Man har selvsagt et skikkelig filter, overdimensjonert i forhold til akvariestørrelsen. Med normale vannbytterutiner så blir det ikke noe nitritt.
Med veldig mye planter i forhold til antall fisk, så forbruker plantene faktisk både nitrat og nitritt som næringsstoffer. Problemet mange akvarister har i skikkelig tett beplantede kar, er at plantene bruker opp ALL nitraten slik at man faktisk må tilsette det fra flaske istedet

Jeg tror generaltabben nybegynnere flest gjør er disse:
de har for mange fisk
de har for lite filter (gjerne et lite, innvendig filter, som er kraftig underdimensjonert fordi det er billigere å kjøpe...)
de mater altfor mye
de er for gjerrige med plantene (mye planter holder overskuddsnæringene nede)

Chihuahua
Hvis man har fisk i karret å slike plante, så blir det jo veldig mye dritt og kanskje mat på bunnen. Mye nitit om man ikke bruker den sugeren.
Da jeg var fersk akvarist var jeg veldig flittig med slamsugeren. Dette hadde sammenheng med at jeg hadde discus og foret ganske kraftig med oksehjerte.

Jeg har fortsatt discus og forer med oksehjerte, men slamsuger nesten aldri. Den gørra som blir igjen når snegler og bunnfisk har saumfart bunnen og plantejungelen er god næring for plantene. Og de få gangene jeg tar frem slamsugeren så er det faktisk ikke så mye gørr. Det er kun i områder der det kun er grus (og ikke planter) at jeg finner betydelige mengder med slam.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap