Hornblad og festing av denne

Har biltema-sand i akvariet, og har prøvd å sette ned hornblad.
Det gikk helt fint, helt til coryene kom å rotet i sanden rundt dem. Da lå plutselig alle plantene i vannskorpa å duppet igjen.....

Så, hvordan fester jeg slike planter best?
Og samme, hvordan holder disse seg i grus?
Jeg har ikke fått den til å trives nedgravd i sanda, den utvikler vel heller ikke røtter til å holde seg fast med. Som flyteplante går den greit. Men du kan kanskje prøve sånne lodd du av og til får rundt stilkplanter fra dyrebutikken?
jeg har mine bare "dyttet" ned i grusen, å de stortrives og vokser utrolig fort! mine sitter ved å bare dytte de nedi, men du kan jo prøve å binde de fast i steiner, røtter osv.. eller om du kjøper noe lodd når jeg selv kjøpte disse, satt det noe "skomgummi med lodd" rundt en kvast med stilker, å det satt ikke så godt sammen...
Hornblad er en flyteplante, den vil ikke danne røtter. Deler av planten som ikke får lys og friskt vann vil dø.

Jeg har ofte stukket den ene enden av planta under en stein. Når jeg luker hiver jeg de dårlige delene som var under steienen før jeg stikker plant på nytt under steinen.

Det er mye man kan bruke som lodd for å holde plantene nede, men jeg er meget skeptisk til å bruke lodd som inneholder metall. Unngå i hvertfall kobbertråd og "bly" kjøpt for sportsfiskere, dette er direkte giftig.
Terrakotta potte
Har med hell brukt terrakotta potter som jeg har slått bunnen ut av.Setter dem på hode stikker planten ned i og fyller med sand,funker hos meg.Fisken får heller ikke gravd dem opp.Magne.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap