Teite teite andemat!!!

den ble med som blindpassasjer med noe fisker jeg kjøpte og nå er hele akvariet ødelagt... 2/3 av plantene er døde pga mangel på lys...

noe er alvorlig feil i karet... fisker dør og planter dør...

hvis jeg vil totalrenske karet, kan jeg putte alle fiskene i en bøtte mens jeg rensker det? og da mener jeg tømme hele, ta ut grusen, vaske den, kjøpe helt nye planter og begynne fra scratch rett og slett....

men jeg burde vel beholde noe av vannet ellers må jeg vel kjøre inn karet på nytt og så lenge kan ikke fiskene ligge i bøtta....

HJELP!!
Sålenge du lar filteret fortsette å gå i en bøtte el.l, trenger du ikke ta vare på noe vann. Det er i filteret bakteriene sitter.
ja det er sant! tenkte ikke på det med filteret, er så lei meg her at jeg klarer ikke tenke helt klart...

lurer på om jeg skal bytte til sand når jeg først skal bytte... har to pansermaller som jeg akkurat har fått og de vil nok heller foretrekke sand enn grus med bartene sine....

noen som har noe sand å anbefale?
Og her har jeg problemer med å få andematen til å vokse x)
Hvis plantene dør,vil dette lage meget dårlige forhold i karet ditt.
Regner med at du bytter vann?

For å få ut andemat,bruk flittig en hov for å fange opp dette så vil de bli borte etterhvert.Men det krever litt innsats.

Rådasand eller som mange har brukt frem til nå,biltemasand
Jeg er pinlig nøye med å fjerne andemat av planter eller vannet fisken kommer i. Det er så utrolig vanlig å få med seg denne blindpassasjeren. Jeg har faktisk klart å unngå å få en eneste en i mine kar, men det har også kostet meg noen timer med pirkejobb. Holder ikke bare å skylle, noe kan sitte klistret igjen så da er det bare å saumfare planter og plukke vekk hver minste lille bit av andematen! Jeg kan ikke fordra denne lille satan-pest-planta!
du skulle lånt en av malawicicklidene mine, de tømmer et kar for andemat på et døgn
hehe skjønner ikke hva som er så ille med andemat, de vokser jo vel ikke fortere enn dere kan håve den inn?
En gullfisk jeg hadde før slukte andemat, så det gikk ikke ann å ha i det karet

Jeg vil tro at sand er bedre enn grus siden sand er mer ømfintlig for fiskene. Jeg byttet til finkornet rådasand, noe jeg er strålende fornøyd med. Den er ikke for lys og ikke for mørk Pluss at ålene og corydorasene ble mer aktive.
Det er ikke mulig at du får andemat inn i pumpa da?, da blir det fort fullt av gørr og krise i karet. Sett gjerne på en nylonstrømpe og blåfilter på innsuget.

Har du god belysning og nye rør?

Innvendig sirkulasjonspumpe med to slangeender på. Nylonstrømpe på utblås. Så er det bare å starte opp pumpen. Andematen ender opp i trømpen, det er om å gjøre å ikke være for grådig i starten slik at impelleren klarer å få gjennom andematen uten å gå tett.
Tenyrafar
hehe skjønner ikke hva som er så ille med andemat, de vokser jo vel ikke fortere enn dere kan håve den inn?
de setter seg fast steder man ikke ser, vokser utrolig fort og rett og slett noe herk
darwin
Det er ikke mulig at du får andemat inn i pumpa da?, da blir det fort fullt av gørr og krise i karet. Sett gjerne på en nylonstrømpe og blåfilter på innsuget. Har du god belysning og nye rør?
mulig... jeg har god belysning ja. det vokste som ugress der frem til nå... buhu jeg gråter nesten når jeg ser akvariet nå

men idag er dagen!

vi skal tømme hele, ta bort grus, sette inn sand og nye planter. begynne helt fra scratch!
Skulle gjerne hatt andemat! Men koeien mine tømmer akvariet på kort tid for andemat. Den vokser ikke fort nok til at det blir flere. Så det gikk kun noen få dager så hadde di 2 koiene gummlet i seg alt sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap