Planter som henger :( ?

Hei.

For et par dager siden kjøpte jeg inn 3 planter, og idag morges la jeg merke til at 2 av plantene henger litt. Den tredje er helt fin. Og jeg lurer på om dette er et tegn på at de ikke trives ? Isåfall hva kan jeg gjøre for at de skal bli bra igjen? Jeg holder på å innkjøre akvariet nå, så det er ingen fisk i.
Vannet er på 24*C. Vannet var desverre kaldt da plantene kom oppi, har det påvirket de? isåfall burde vell de bli bra igjen visst de kom litt i sjokk fra temperaturen da. Men det er jo et par dager siden.
Trenger hjelp vil ikke at plantene skal dø.

P.S hvilken planter er det egentlig? denne ene ligner på en hornblad, men jeg er usikker. + jeg leste at hornblad skulle tåle det meste.
Den øverste er hornblad og den under er cabomba. Det værste hornblad kan utsettes for er kaldt vann eller kald luft, de er hardføre men kulde tåler de ikke. Du bør fjerne den før den begynner å slippe "nålene". Ikke morsomt å få de nålene vekk igjen. Cabomba vet jeg ikke noe spes om med kaldt vann, men ingen planter liker et kuldesjokk så den er nok på vei under den også... Den slipper også sine veldig fine blader, blir masse bøss.

Hvor kaldt var egentlig vannet når du plantet de?
Så vil den dø nå? vannet var bra kaldt . Men siden den er i varmt vann nå burde den vell komme seg? eller er det for seint allerede?
Hornblad kan du nok bare glemme, den tåler som sagt ikke kulde.
Trekker tilbake det jeg sa om hornbladen, den har vokst noe vanvittig siden jeg fikk den. Jeg tør å si at den har vokst over 10cm på 4-5 dager
Yngve
Hei. For et par dager siden kjøpte jeg inn 3 planter, og idag morges la jeg merke til at 2 av plantene henger litt. Den tredje er helt fin. Og jeg lurer på om dette er et tegn på at de ikke trives :(?


Det er jo stilkplanter du har kjøpt. De henger selvfølgelig, for stilkene er myke og bøyelige. Dette er ikke planter som står rett opp som stive pinner. Det gjelder alle akvarieplanter, de er "slappe" i forhold til landplanter som må holde seg oppe i luften på egenhånd. Derfor er landplanter stivere, mens akvarieplanter som holdes oppe av vannet er myke.

Stilkplantene du har kjøpt skal altså ikke stå rett opp som pinner. Det er helt naturlig at de bukter seg litt.
Yngve
Trekker tilbake det jeg sa om hornbladen, den har vokst noe vanvittig siden jeg fikk den. Jeg tør å si at den har vokst over 10cm på 4-5 dager :D


Så bra! Da var det ikke noe kuldesjokk så da var nok ikke vannet så kaldt likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap