Hvor kan jeg få skaffet andemat?
Inaktiv bruker
Jeg har planer om å skaffe meg andemat til mitt 60Liters akvarie.
Grunnen til dette er at jeg vil ha mer skygge i akvariet, og synes disse plantene er dekorative. Men, hvor kan jeg få skaffet dem? Koster de mye? Vil sirkulasjon i vannioverflaten irritere dem? Er de gode til å ta næringen fra vannet? Hvordan formerer de seg?
Grunnen til dette er at jeg vil ha mer skygge i akvariet, og synes disse plantene er dekorative. Men, hvor kan jeg få skaffet dem? Koster de mye? Vil sirkulasjon i vannioverflaten irritere dem? Er de gode til å ta næringen fra vannet? Hvordan formerer de seg?
Postet 28.02.10 kl 22:49
Inaktiv bruker
Disse plantene formerer seg som ugress, og jeg vil ikke anbefale deg å innføre det i akvariet ditt. Jeg kjøpte et brukt akvarium med grus (som det tydeligvis var litt andemat i), og nå har jeg fullt av det i alle kar. Tetter igjen fiter og er et herk! Angående anskaffelse får du det helt sikkert gratis hvis du setter inn en annonse. Men jeg vil anbefale deg å gå for en annen flyteplante
Postet 28.02.10 kl 22:55
Postet 28.02.10 kl 22:58
andemat formerer seg fort og gjør dette med att blad bryter av.
en kan lese mer her: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1100
Jeg tror jeg vil heller annbefale å ta en flyteplante som kanskje er litt større og som ikke formerer seg så fort, da andematen vokser sært fort og kan blokkere lys i å nå lenger ned til andre planter.
Men om man klarer å halde nivået nede kan det være en fin plante.
denne har de ofte på dyrebutikker, og mange akvarister har denne. annbefaler å sjekke i rubrikkene her på akvaforum, kanskje noen nær deg har en liten porsjon å gi bort eller for en billig penge.
Edit: se de svarene over som kom mens jeg skrev dette =)
en kan lese mer her: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1100
Jeg tror jeg vil heller annbefale å ta en flyteplante som kanskje er litt større og som ikke formerer seg så fort, da andematen vokser sært fort og kan blokkere lys i å nå lenger ned til andre planter.
Men om man klarer å halde nivået nede kan det være en fin plante.
denne har de ofte på dyrebutikker, og mange akvarister har denne. annbefaler å sjekke i rubrikkene her på akvaforum, kanskje noen nær deg har en liten porsjon å gi bort eller for en billig penge.
Edit: se de svarene over som kom mens jeg skrev dette =)
Postet 28.02.10 kl 22:59
Endret: 28.02.10 kl 23:00
Inaktiv bruker
Hehe, ja jeg leste en del om at de kan bli et problem. Men grunnen til at jeg ønsker disse plantene er blant annet at jeg ønsker mer skygge i akvariet. Jeg har kun noen anubiasplanter, og disse vokser på en rot. Så, jeg tror da ikke at lysmangel vil bli et stort problem. Men, før jeg prøver å anskaffe her får jeg vel se an på butikkene. Vet noen, om det er vanlig at disse selges på butikker?
Postet 28.02.10 kl 23:08
gutt16Men, hvor kan jeg få skaffet dem? Koster de mye? Vil sirkulasjon i vannioverflaten irritere dem? Er de gode til å ta næringen fra vannet? Hvordan formerer de seg?
Hvis du spør rundt i dyrebutikker er det sikkert mulig å få litt andemat gratis eller nesten gratis. Alternativt er sikkert noen her på Akvaforum villig til å sende deg litt mot porto og et svært beskjedent beløp... Andemat vokser ved deling, og sprer seg veldig fort hvis det er nok lys og næring i vannet. Du trenger bare noen ørsmå planter å starte med. De vil raskt danne et grønt teppe på overflaten hvis de trives.
MEN du bør tenke deg om før du velger å innføre andemat i akvariet ditt! Den sprer seg voldsomt under gode forhold og kan bli plagsom. Selv må jeg fjerne andemat hver uke fra det ene karet mitt for at plantene under skal få nok lys. Det går masse guppyungel der, og det er plundrete å få ut andematen uten at noen av småtassene følger med. Å utrydde andemat fra et kar i drift virker nesten umulig, selv når overflaten er helt fri for blader virker det som det gjemmer seg bort skudd nede i vannet som senere flyter opp...
Så jeg ville heller gått for en annen flyteplante. Uansett følger andemat ofte med som blindpassasjer når man kjøper planter, og så har man det gående...
Postet 28.02.10 kl 23:08
Inaktiv bruker
Ups, sendte to ganger :$.. Men, er disse flyteplantene ellers flinke til å suge til seg avfalsstoffer fra vannet? Og blir det et problem for plantene, at jeg har veldig sterk sirkulasjon på overflaten?
Postet 28.02.10 kl 23:13
Postet 28.02.10 kl 23:49
Inaktiv bruker
på hvilken måte tetter andemat filteret? : o
Postet 28.02.10 kl 23:55
Postet 01.03.10 kl 00:03
Inaktiv bruker
Men, er det ikke slik at bladene holder seg i overflaten? da skal de vel ikke ha stor mulighet til å forstyrre filteret?
Postet 01.03.10 kl 00:04
Postet 01.03.10 kl 00:08
Inaktiv bruker
formerer disse plantene seg så veldig fort? at foreksempel 3 blader kan være 50 innen en uke?
Postet 01.03.10 kl 00:11
Postet 01.03.10 kl 00:15
Inaktiv bruker
jeg vil vel ha andemat fordi jeg liker utseendet, og de små bladene. Samtidig har jeg sett disse plantene i naturen mange ganger, og jeg synes de lager en fin fargeklatt. Jeg synes også disse høres mye enklere ut å få til å trives.
Postet 01.03.10 kl 00:27
Postet 01.03.10 kl 00:30
Inaktiv bruker
Hehe . Hvertfall takk for alle svar og råd. Jeg skal nok tenke mer gjennom denne saken, men heldigvis har jeg kun noen anubias planter i akvariet og disse har veldig små lyskrav.
Postet 01.03.10 kl 00:32
Et sympatisk trekk ved andemat er at mange fisker liker å spise den. Jeg er usikker på om alle pistia artene er spiselige, det ser helt klart ut som andemat foretrekkes hos meg av de to. Ypperlig feriefor.
Selv om de beites intenst vokser de vilt hurtig, så det blir mye luking på deg om du velger den arten.
Planter som vokser over vannflaten får "aerial advantage" som Diana Walstad kaller det, de kan hente co2 rett fra lufta og dermed kan de vokse langt hurtigere enn planter under vann som ofte har mindre tilgang på co2.
Planter som vokser så hurtig vil bruke svært mye næring fra vannet og dermed hjelpe til å holde det rent. De fleste arter flyteplanter er svært billige eller gratis fordi de vokser så hurtig. Ellers anbefales det å lese: "Ecology of the Planted Aquarium" som også tar for seg flere arters evne til vannrensing.
Jeg ville valgt noen av de andre større artene som er lettere å kvitte seg med i tilfelle du ønsker å gjøre om karet senere, selv har jeg andemat i alle mine kar og tror jeg lemper ut et kilo planter i ny og ne. I mine kar er det svært lav vanngjennomstrømming, andemat blir fanget av strømmen og kan tette pumpeinnsug og skaffe mange slags ubehageligheter om det er sterk strøm, da tror jeg også at hornblad er et bedre valg.
Karet vil framstå som mørklagt når andematen begynner å bli skikkelig tett, de tar alt lyset. Da er det bare å ta håven fatt og ta ut alt du ser, så er det på han igjen om et par uker.
Forøvrig ser det ut som andemat og riccia mose (som er en nydelig flyteplante i seg selv) stortrives sammen i mine kar.
Andemat trives også sammen med pistia hos meg, men det er ikke tvil om at jeg luker ut mest andemat.
Det er sterke argumenter for og mot denne planten, jeg har selv et noe ambivalent forhold til den. Vennlig hilsen Ola.
Selv om de beites intenst vokser de vilt hurtig, så det blir mye luking på deg om du velger den arten.
Planter som vokser over vannflaten får "aerial advantage" som Diana Walstad kaller det, de kan hente co2 rett fra lufta og dermed kan de vokse langt hurtigere enn planter under vann som ofte har mindre tilgang på co2.
Planter som vokser så hurtig vil bruke svært mye næring fra vannet og dermed hjelpe til å holde det rent. De fleste arter flyteplanter er svært billige eller gratis fordi de vokser så hurtig. Ellers anbefales det å lese: "Ecology of the Planted Aquarium" som også tar for seg flere arters evne til vannrensing.
Jeg ville valgt noen av de andre større artene som er lettere å kvitte seg med i tilfelle du ønsker å gjøre om karet senere, selv har jeg andemat i alle mine kar og tror jeg lemper ut et kilo planter i ny og ne. I mine kar er det svært lav vanngjennomstrømming, andemat blir fanget av strømmen og kan tette pumpeinnsug og skaffe mange slags ubehageligheter om det er sterk strøm, da tror jeg også at hornblad er et bedre valg.
Karet vil framstå som mørklagt når andematen begynner å bli skikkelig tett, de tar alt lyset. Da er det bare å ta håven fatt og ta ut alt du ser, så er det på han igjen om et par uker.
Forøvrig ser det ut som andemat og riccia mose (som er en nydelig flyteplante i seg selv) stortrives sammen i mine kar.
Andemat trives også sammen med pistia hos meg, men det er ikke tvil om at jeg luker ut mest andemat.
Det er sterke argumenter for og mot denne planten, jeg har selv et noe ambivalent forhold til den. Vennlig hilsen Ola.
Postet 01.03.10 kl 20:59
Postet 02.03.10 kl 19:24
Å tenk deg om. Du kommer nesten garantert til å angre hvis du med viten og vilje innfører denne flyteplanta. Jeg klarte å holde den unna i 3 år fra mine kar. Skylte alt av nykjøpte planter pinlig nøye. Jeg tror jeg har sett andemat i alle dyresjapper jeg har vært i, så jeg sjekker vannet i fiskeposen og fjerner hvert minste lille blad jeg finner.
For ca 3 mnd siden så jeg det havna ett bitte lite bladfnugg i 450 litern min. Det var et sjokk å åpne lokket etter en kort stund å se som den hadde formert seg! Det var helt tett, den hadde tetta igjen hver lille glippe mellom de andre pene flyteplantene mine. Jeg tror det er andematens skyld at jeg sliter med BGA i dette karet. Det blir for tett! Røttene er så pittesmå at de ikke er til særlig nytte for yngel å gjemme seg i heller.
Nei sats på pistia eller Ceratopteris pteroides feks. Flotte flyteplanter med lange røtter. Butikkene i oslo tar jevnlig inn flyteplanter så du bør få tak i en lokal butikk hos deg. Venter du litt til det er varmere i været er det flere annonser her inne fra folk som selger flyteplanter
For ca 3 mnd siden så jeg det havna ett bitte lite bladfnugg i 450 litern min. Det var et sjokk å åpne lokket etter en kort stund å se som den hadde formert seg! Det var helt tett, den hadde tetta igjen hver lille glippe mellom de andre pene flyteplantene mine. Jeg tror det er andematens skyld at jeg sliter med BGA i dette karet. Det blir for tett! Røttene er så pittesmå at de ikke er til særlig nytte for yngel å gjemme seg i heller.
Nei sats på pistia eller Ceratopteris pteroides feks. Flotte flyteplanter med lange røtter. Butikkene i oslo tar jevnlig inn flyteplanter så du bør få tak i en lokal butikk hos deg. Venter du litt til det er varmere i været er det flere annonser her inne fra folk som selger flyteplanter
Postet 02.03.10 kl 20:01