Overgjødsling ?

Hei

Etter en eksplosiv vekst begynner gulerotgresset å vise tegn på mistrivsel. Bladene blir hullete og brune i tuppene.

Vannet blir jevnlig tilsatt flytende jernholdig gjødning . Jeg har også et hjemmelaget CO2-anlegge gående.

Planten ser neste svidd ut så nå begynner jeg å lure på om jeg har overgjødslet. Det som taler i mot er at karet er nesten helt fritt for alger.

Er det noen som har noen ide om hva som skjer?

Antagelig har den gode tilgangen gitt plantene gode vekstvilkår slik at disse har brukt mye næringsstoffer. Dette har da brukt opp stoffer som du IKKE doserer.
En blir nesten nødt til å dosere "full pakke" om en har slik kraftig plantevekst. Foruten mikronæringsstoffene i vanlige plantenæringer trenger plantene også nitrat og fosfat i tillegg til en viss hardhet i vannet, spesielt for å ha tilgang på kalsium.
Hei Alden

Takk for rask tilbakemelding . Ja noe er galt, for jeg ser nå at flere planteslag sliter. Bladene får mørke striper. Det med å holde plantene i form ser ut til å være en utfordring.

Er det noen oppskrift på "full pakke"? Jeg har googlet litt på forumet, men jeg klarer ikke å danne meg noe godt bilde av hva jeg faktisk trenger for en optimal plantevekst.
har du snegler så kan de jo spise på bladene
Hei håkon

Nopp, karet er så og si sneglefritt. De forsvant gradvis sammen med algene.
Algene ble borte etter en kur med "Happy-life algin regular" for godt og vel en måned siden.
Den gjødselen du tilsetter er mest sannsynlig sammensatt av bare mikronæringsstoffer plantene trenger, det vil si at makronæringsstoffer må du få fra et annet sted. Det er snakk om Nitrat (NO3) og Fosfat (PO4). Dette er hovednæringsstoffer for planter. Disse stoffene får man fra fiskeavføring, samt uspist fôr og annet materiale som brytes ned i akvariet. I de fleste akvarier er det mye fisk og lite planter noe som gir en grei tilgang på disse stoffene. Er akvariet godt beplantet og har i tilleg relativt liten belastning med fisk så kan en få mangel på nitrat og fosfat.

Enda værre blir det om du tilsetter CO2 og har godt lys, da vokser plantene veldig fort og vil på relativt kort tid tømme karet for makronæring om ikke dette tilsettes.

Den raskeste måten å fikse dette på er å kjøpe et plantenæringsmiddel som inneholder N og P (feks Tropica Plantnutrition +).
Andre alternativet er å starte med PMDD, feks fra Haack

Det beste for å diagnostisere problemene dine er å skaffe deg dråpetester for nitrat (ikke nitritt) og fosfat og legge resultatene ut her.

Lykke til videre!
Takk for flott en tilbakemelding Alden!
Dette med plater virker kjempespennende. Jeg skal sporenstreks skaffe meg "Tropica Plantnutrition +" .

Sikkert idiotspørsmål, men jeg lurer, og det virker ikke som du biter hue av folk her inne: Kan man bruke flytende plante gjødning for stueplanter for tilsetning av makronæringsstoffer? Jeg har noe her hjemme som heter "substral" . Det inneholder fosfor , kalium, pluss flere typer nitrogenforbindelser.
Det kan jeg faktisk ikke svare på, men jeg betviler det sterkt! Vil tro at forholdet mellom mikro og makronæring ikke er tilpasset akvariebruk.

Om du virkelig vil ha fine planter begynner du med PMDD først som sist
Det er utrolig lettvindt!
Hei igjen Alden

Jeg vært i kontakt med min lokale "fiske og plante-pusher" og fant ut at prisen på Tropica Plantnutrition + var i drøyeste laget. Men det å teste ut "Poor Mans Dosage Drops" virker derimot forlokkende.

Siden jeg er totalt "blond" på dette området må jeg spørre; er det fra Haack du bestiller , og om så, hvilken av variantene som beskrives har du valgt? Det virker ikke som det har den store betydningen men man kan velge riktig med en gang

Oppdatering av innlegget:
Jeg gjorde et gjennomsøk på forumet og kom over mange bra innlegg og oppskrifter på PMDD . Det virker som det er lett å mikse dette i hop selv så spørsmålet over er vel egentlig en smule unødvendig , men om du svarer så er det topp
Jeg doserer Tropica næring uten N og P samt makro fra PMDD.

Men du kan likegodt dosere alt med PMDD.
Anbefaler deg å lese denne siden.
Hei Alden

Takk for hjelpen. Makronæringsstoffer gjorde susen. Riktig nok har jeg ikke brukt PMDD, men vanlig fullgjødsel. Jeg googlet litt og fant ut at forsiktig bruk av fullgjødsel ikke skader fisk eller planter, og siden jeg hadde noen kilo stående ville jeg prøve.

Jeg har brukt 3-5 milliliter mettet løsning i mitt 75l kar en gang om dagen. Det har gitt livet til bake til plantene. De vokser som aldri før.

NOTABENE! Bruk av fullgjødsel er ingen anbefaling, men kun til info.

Ha en flott aften.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap