Gjødselskapsler og flytende plantenæring. noen spørsmål.

Jeg har ganske mange planter i min nystartede juwel rio 240 l, så jeg vil tro jeg blir avhengig av å tilsette næring etterhvert. Tidligere har jeg aldri brukt gjødsel, så dette er litt nytt for meg. Lest en del her inne, og har derfor valgt å kjøpe inn litt forskjellige produkter fra tropica. Bunnsubstrat, og to forskjellige flytende plantegjødsler og kapsler.

Jeg har bare de lysrørene som fulgte med akvariet, pluss at jeg har kjøpt reflektorer. Jeg kommer ikke til å skaffe meg noe co2 anlegg, og har valgt planter som skal gå an å få fine uten dette.

Kommer til å starte veldig forsiktig med flytende gjødsel, iom at jeg ikke er vant til dette i det hele tatt. Tenkte 1/8 del av anbefalt ukentlig dose, og så fordele dette og gi annenhver dag eller noe. Og så eventuellt øke om jeg ser det blir for lite, eller minke om det kommer alger. Høres dette fornuftig ut, eller har dere andre forslag?

Jeg lurer på hvor mange gjødselskapsler jeg kan tilsette i et så godt som nystartet akvarium? Kan jeg tilsette alt nå, eller bør jeg vente en mnd tid før jeg tilsetter resten?
Det er veldig lurt av deg å starte med flytende gjødsel i små mengder. Kulene har jeg aldri hørt at noen har brukt for mye av, så ta gjerne fingeren og press ned en kule ved røttene på alle de plantene du har som ikke henter næring fra vannet.
Håper du blander det flytende gjødselet i bøtta sammen med vann ved vannbytte og ikke rett i karet!?!
Ok, da tilsetter jeg fler gjødselskapsler med det samme.

Jeg har ikke tilsatt noe flytende gjødning enda, ville vente å høre her inne først ang mengde og slikt.

Hva er grunnen til at det bør blandes ut i en del vann før det tilsettes akvariet?
Doserer du 1/8 av hva som anbefales så gjør du det samme som jeg gjorde når jeg begynte med gjødsel. Så kom det litt alger så jeg gikk ned til 1/16 og når det virkelig tok av med alger så hadde jeg ingenting i.

Ikke før jeg doserte så mye som flasken anbefalte begynte ting å ordne seg. Du skal helle veldig mye for mye i før du har overdosert, og om du tror du kan ha overdosert eller det er noe annet galt med vannet så skifter en jo bare 50 prosent av vannet så er alt ok igjen.

Ikke tror jeg du trenger å blande næringen ut før du heller den i karet heller men står det på flasken så må en vel kanskje det.
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men mye av det vi har i akvariet som er flytende er veldig konsentrert og sterkt. Om du heller det rett i karet kan en uheldig fisk komme svømmende rett i næringa og hvis det er sterke saker kan det skade fisken. Jeg vet ikke om det gjelder plantenæring, men jeg blander som regel det meste med vann når jeg har vannbytter for å ha det mindre konsentrert når det havner i karet + at jeg slipper å blande det i vannet med hendene
Hmm, nå ble jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre..

Om jeg skal kjøre på med full dose, fordelt på hver dag, eller om jeg skal starte med mindre dose... Får lese litt mer før jeg bestemmer meg.

Kanskje det kommer flere innspill etterhvert også
Du burde se på plantene i karet og algeveksten. De fleste planter kan lett begynne å falme om de har lite næring. Algeveksten i karet øker dersom det er mye næring i vannet, jo mer næring i vannet jo desto fortere vil algeveksten bli.

Så kommer det også ann på hvor mye planter du har, og om de vokser hurtig. Hurtigvoksene planter tar mye næring fra akvariet om du har mange av slike hurtigvoksene planter i akvariet vil du lett se om veksten blant dem stagnerer.

Stagnerer veksten av planter/alger og planter begynner å falme, er det på tide å tilsette ekstra næring. Etterhvert kan det hende at du vil trenge ekstra Co2 for at fotosyntesen/vekst skal gå trutt og effektivt.
Takk for svar og fin info.

Jeg har en salig blanding av hurtigvoksende og middels til saktevoksende.

På de hurtigvoksende ser jeg forskjell fra dag til dag. Alle plantene, med unntak av en type, ser fine og friske ut. Den siste er slik pga den lå lenge i posten, så en del av bladene er gule. Tror det vil komme seg etterhvert.

Har sett antydning til alger på glasset, akkurat der solen såvidt treffer inn. Tror jeg må få hengt opp en gardin, men er bare 2-3 timer solen skinner inn der, og vinduet er mattet.

Var også noe alger på et blad av en plante, det fjernet jeg. Var penselalge, ikke større enn 2-3 mm høy. Har sett veldig nøye over resten av akvarie, og det er ikke noen flere som jeg kan se da.

Jeg tror jeg venter litt med å tilsette flytende gjødning til jeg er sikker på at det ikke dukker opp mer slike alger.
Ikke for og kuppe tråden, men lurer på en ting. Tar sverdplanter opp næring fra vannet eller røtter? har begge typer gjødsel, men usikker på hva jeg skal bruke..
Sverdplanter henter næring fra substratet, og nyttiggjør seg ikke stort fra vannet. De blir særlig bleke og triste ved mangel på jern. Bruker JBL-kuler og ferro-tabletter i grusen med godt resultat, i tillegg får de et stort rotsystem som ordner opp og holder substratet rent. Hurtigvoksende planter med sveverøtter henter mest fra vannet, og bidrar til å holde orden på nitrat og annen elendighet. Så de får en slurk flytende gjødning, for da holdes algene i sjakk. :o)
Jeg låner denne tråden litt også.
Jeg har bla. Egeria densa "vasspest"
virker som disse gror enten de er satt ned i bunnsubtratet eller flyter rundt.
Men ser at de setter noen relativt krafige røtter. Tar de opp næring gjennom både vannet og bunnen?

Hva med planter som vokser på mangroverøtter? De kan vel ikke ta opp næring i noe annet en vannet? De har noen saftige røtter.... Vet ikke åssen type det er.

Et spørsmål til, etter og ha lest denne tråden kjøpte jeg JBL kuler.
Jeg satt i alle kulene i sanden med røttene til plantene. På forskjellige plasser da over hele akvariet.
Det er sånn det skal gjøres?
Det er en myte at enkelte planter som feks sverdplanter eller Cryptocoryner bare tar opp næring fra rotsystemene. Akvatiske planter er opportunister og sier "ja takk begge deler".
Den andre delen er da vannbåren næring som er den viktigste i planteakvaristikken av den enkle grunn at det er uråd å tilføre Co2 til bunnlaget.
En stor sverdplante kan strippe vannet for makronæring på forbausende kort tid.

I ett lowtech akvarium med lite lys, sjeldne vannskift og balansert fiskebestand kan det la seg gjøre å bare levere næring via bunnlaget. Da vil nitrat og fosfatproduksjonen samt respirasjon av Co2 fra fiskene være tilstrekkelig til å forsyne plantene med næring i vannmassene.
Denne filosofien er gjort kjent gjennom Diana Walstadt kjente bok "Ecology of the planted aquarium".

Hovedproblemet i dag er at de fleste akvarier og akvarister har for mye lys til at metoden til Walstad kan brukes med suksess.
Nå er ofte ikke lyset en begrensende faktor på planteveksten, men derimot Co2.
Planter består av omkring 40% karbon, tilførsel av karbon i form av Co2 blir dermed en viktig faktor for å sikre sunn tilvekst.
Da ble jeg litt klokere i dag også
Bra utfyllende svar.

Skulle absolutt ha invistert i et co2 anlegg skjønner jeg...
Men som alt annet, koster det også penger....
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap