Hvordan få (gress) på bunnen?

Har lenge hatt lyst til å få bunnen i akvariumet mitt til å bli grønn, altså gress.
Noen tips?
Har tenkt å skifte til sandbunn nå å prøve å lage til dette.

Her trenger jeg alle tips og hjelp for jeg har aldri prøvd dette før

karet er 110Liter.
gress, på bunnen, er ikke helt enkelt,.
men fin sand, og god næring i bunnen er et must. dernest godt riktig lys som når helt ned i vannspeilet..

så må vannet være rent,og klart fritt for alger. dernest er det bare å plante og ha Tolmodighet!! dette er noe som tar lang tid..

nesten som å ha saltvannsakvarium, tro meg jeg har et reke akvarium hvor jeg har prøvd med "gress" i bunnen,. gav tilslutt opp, og brukte javamose ,pga lyset ikke var godt nok helt ned i bunnen, samt at bunnmallene lot ikke plantene få stå i fred lenge nok til at de fikk gro skikklig,.

uansett den som har god tid og liker å pusle med slikt vil lykkes,.

finn bøker om plante akvarium, og les og spør på forumet her og andre forum,slik at du finner ut hva slags planter du vil ha og hva slags krav de stiller til lys,næring, vannkvalitet etc etc,..

da vil du lykkes,.
Håvard Støre Andresen har skrevet en god og informativ artikkel om bunndekkende akvarieplanter
Men det står lite om lys her. Finnes det en "plen" som klarer seg bra uten noe mer en Jewels daylight på 30w i et 180 liters akvarie?
Jeg har lyst på Eleocharis parvulus, men vet ikke om det er nok lys.
Er du sikker på at det er 30W lysrør du har?
Jeg har Juwel 180 ltr. men der sitter det i 2x45W. (Nye High-Lite Colour nå)

Du bør nok øke styrken på lyset.
Det er en del BGA, men gresset gror fint det. Kjører bare et st 30W nå 10 timer om dagen på timer for å holde veksten i sjakk, det fungerer ganke bra. Håper mine sorte sakuraer klarer å bli kvitt det når de blir litt fler en 5.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap