Plantesammensetning?

Skal nå innrede et 120-liters kar, som er en meter langt, og er helt i villrede når det gjelder hvilke planter jeg skal ha. Prøver å lete i plantebasen, men blir bare mer og mer forvirra. Tenker hovedsakelig sør-amerikansk...

Har foreløpig følgende planter ventende i ei bøtte:
-1 anubias
-6 stilker gulrotgress
-4 slanke vallisneria
-noen små sagittaria subulata
-noen stilker "rosanervig"
-litt hornblad

Gode forslag til utfylling og oppsett mottas med stor takk!
En form for mose kanskje?
Skal du male resten av bakgrunnen sort, altså der det ikke er stein? Tror det hadde gjort seg.


Om du vil ha litt farger, så kan jeg anbefale rød lotus. Det gjør seg veldig med litt rødt i et akvarium syns jeg.

I 240 liters akvariet mitt har jeg bare enkle, men pene planter. Du kan jo kikke der og se om det er noen av dem du liker.
Skal ha mørk bakgrunne mellom "steinene" ja...

Helt enig i at lotus er vakre, så skal prøve å få tak i en sånn. Karet ditt er kjempefint, og er nå lagt til på favorittlista mi
Hemianthus callitrichoides "Cuba"
vokser litt sakte men er Veldig fin
Med en så fin bakgrunn ville jeg satset på planter som ikke dekker den med en gang eller er for "stenglete" sånn at det blir rotete.

Gulrotgress og vallisneria er mine favorittplanter, har dem i min 450L, men gulrotgresset blir jo enormt stor og dekker voldsomt. Vallisnerian sprer seg villt og uhemmet og må hele tiden lukes. Men du kan jo selvfølgelig passe på å ta avleggere av gulrotgresset hele tiden sånn at du har litt mindre planter

120L kan fort bli igjengrodd men er du flink å luke og klippe kan du jo ha lotus i midten bak og noe vallisneria som vokser opp mellom den. På rota ville jeg hatt anubias eller windeløv. I bedene ville jeg hatt en eller annen cryptocoryne eller blyxa japonica
Plantevalg er en morsom utfordring! Særlig hvis man finner en fin plante det viser seg umulig å få tak i. Og så er det litt prøving og feiling til man finner ut hva som trives i vannet man kan tilby. Mens karet er under innkjøring er det kanskje greit å vente med de kostbare blikkfangene, og kjøre inn arbeidshester som vokser fort og tåler litt? Du har jo allerede et par sånne i hornblad og gulrotgress. Selv prøver jeg å tenke litt på hvor plantene henter næring fra, slik at jeg får noen som tar opp mest næring fra vannet og noen som tar mest fra røttene. I tillegg er det kontraster i farger/bladverk - har plantet om en del...

Men som sagt, under innkjøring er det hardhauser som gjelder. Javabregne, Javamose og/eller Anubias kan kanskje festes i "bergsprekkene" på den flotte bakgrunnen din for å få planter i høyden mens ting gror seg til? Har bare glass, så jeg brukte sugekopp med kvist i. Rask løsning på å forandre mening :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap