Rar vekst på plante

Hei!
Jeg er ny i dette gamet! Kjøpte meg eit brukt akvarium for 4 ukes siden, og alt har gått veldig bra til no Men i dag merka eg nokke rart på ei av plantene mine...
Kva er dette, og evt kva gjer eg med det? De fleste har stått i 3,5 uke. Kjøpte 1 ny for ei halv uke siden..
Den planta det er snakk om her, har stått der siden begynnelsen...
Dette er alger. Trådalge, hvis jeg ikke tar feil. Alger er ikke mulig å unngå fullstendig, men rikelig med planter, ikke for mye lys og ikke for mye mat gjør susen. Det er en hårfin balanse i enkelte kar. Få dyr vil spise denne type alger, så ta det vekk for hånd og pass på antall lystimer og at mat fjernes hvis det ikke blir spist og evt. mate mindre uansett. Algeetende amanoreker f.eks gjør susen, men det kreves balanse på det andre uansett.

http://www.aquadigital.net/alger.html
Har tengt å kjøpe denne type dvergreker:

Blå dvergreker - Neocaridina sp. blue

Trur du de kan fikse biffen?
De vil neppe røre det, men amanorekene vil nok ordne opp.
Ville tatt vekk de bladene som har flest alger,så det ikke sprer seg altfor mye i karret.
Har fjernet de bladene som det er skjeggalgevekst på... å flyttet planten til en del av akvariet med mer stillestående vann... har lest at denne type alge trives best i områder med stor vannsirkulasjon...
Elling Aarseth
Har fjernet de bladene som det er skjeggalgevekst på...


Og det er nettopp det det ser ut som, skjeggalger. Jeg fikk vekk en enorm eksplosjon av skjeggalger med Happy-life algin regular. Denne tråden har litt info om dette. Trådalgene sliter jeg fortsatt med i et av karene mine tross iherdig kuring med middelet så der har jeg satt inn amanoreker. Ryktet sier de skal være helt rå på trådalgene
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap