Små dyr på flyteplantene.

Jeg drev å luket ut litt overskudd fra plantene hvor jeg fikk øye på små dyr som bor på flyte plantene(Lemna minor , andemat). Små svart/grønne "biller"som lever over vannet .... Bladlus????
Hva er dette ??? Er det noe som kan gjøre fisken syk ??

PS: Skal se om jeg klarer å få tatt bilde av de.
Her er det bilder ... håper dere ser de...
Er litt nervøs for fisken min akkurat nå.
Tenker bladlus jeg og, men er ikke helt sikker.

De ha neppe noen betydning for fiskene dine, annet enn som evt. ekstraføde.
Jeg vil bli kvitt disse dyrene syns de er ekle og det er ubehagelig å vite at de er der.
Akvariet står ved et vindu som har stått mye oppe i sommer, kan det være et dyr som har fløyet inn å lagt egg???
Rot litt i vannflata så de havner i vannet. Snacks for fiskene
Har ikke noen fisk som er oppe i overflaten.

Nå har jeg kastet alle flyteplante. så får jeg se om problemdyret blir borte.
Prøvde først å dyppe plantene under vann , men krypene satt på hele tiden.
Bladlus
Ser at dette er gamle innlegg, men har nettopp oppdaget det samme i min 400L. I noen dager nå har fiskene plasket rundt, har ikke skjønnt hvorfor, tenkte at tja kanksje de er våryre, da karet får sol på seg. Og når jeg forer drar jeg bare det ene lokket til side, men idag så jeg noe rart på bladet til den ene planten(blader opp til vannflaten hvor de legger seg utover) Lettet på lokket og fikk et sjokk, der krydde det av bladlus. Over alt på alle blader, ikke rart fiskene har plasket rundt. Rusket litt i plantene (med en pinne) og fiskene ble gale, tyggde i seg lus som bare det. Tetraene, SAE, palettene OG coryene ble ville. Nå ser jeg at coryene, selv de voksene, stadig tar turen til overflaten, og hver gang ser jeg et andemat blad som svever opp igjen..tror de har skjønnt at det er mat på bladene:o)

Jeg har ikke lus på noen av mine stueplanter, men fikk noen akvarieplanter av ei bekjennt for noen uker siden. Ho hadde kjøpt en større porsjon med hornblad på en auksjon. Kan ikke se annen løsning enn at de har blitt med derfra. Fra nå av skal alle nye planter vaskes omhyggelig, før de når akvariene mine! Til tross for at fiskene koser seg veldig for øyeblikket!
Så en oppdatering. Tok noen hvitløksfedd på en strikkepinne som jeg bruker til å feste mat til mallene. Satte den i karet og var litt spennt på om fiskene ville ha hvitløken. Nå har fiskene nesten spist opp løkene (tok ut restene idag) Og vannet har luktet svakt hvitløk fra første dag. OG bladlusene er nesten borte. Fiskene har spist noen, men tviler på at de har spist alle, siden det ble en så stor populasjon av lus. Tror da at hvitløken har tatt knekken på dem, eller at de ihvertfall ikke har formert seg. På andematen er det ikke så mange lus igjen, og på kjempe valisineria bladene er det også ferre, selv om det fremdeles er noen små grupper.
Har det samme på mine flyteplanter nå og da, det er ikke noe problem da plantene trives godt allikevel, lurer på hva som trigger det da det noen ganger ikke er noen å se mens i andre perioder er endel av disse krypene på plantene. Har ikke gjort noe fra eller til med de men kunne godt klart meg uten.

Wobbler
Jeg ble kvitt dette problemet med å fjerne alle flyteplanter. Da ble de borte.
Nå har det vokst frem et nytt teppe av pista , men har ikke sett noe tegn til de. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap