Forslag til planter i et sør-amerika/apistogramma kar med aquabasis/biltema sand?

Jeg er i ferd med å sette opp et 128l som et sør-amerikansk akvarie med Apistogramma, Nannostomus, Otto, kanskje noe øksefisk og muligens noe pygme corydoras og har lyst på mye planter. Planen er å bruke JBL Aquabasis i bunnen med "grov" biltemasand oppå, en Moorkien rot, en vanlig rot, noe stein som jeg plukker i fjæra og noe visne nedfalne eikeblader jeg har plukket. Filter blir antagelig et Eheim 2071. (Har et Eheim Aquaball 2210 innvendig filter men har skjønt at det er utvendig som gjelder for akvarier over 100l.) Ikke noe varmekabler, bare en kolbe. Heller ikke noe CO2 (i hvertfall ikke i første omgang). Lys: Akvastabil Effectline 3x24W T5 med Life-Glo II rør.

Har stilt spørsmål om erfaringer med Aquabasis i egen tråd.

Noen som har noen forslag til planter som kan fungere i dette karet? Tar også gjerne i mot tips om hvor jeg bør kjøpe dem, evt. tilbud fra private som har noe avleggere de vil selge/bli kvitt.
Inge forslag til planter?
Ingen forslag til planter? Jeg reiser nok rundt for å se hva jeg får tak i i morgen lørdag 16/10. Preliminær plan er enkle relativt rasktvoksende planter fra Sør-Amerika (i og med at det er en Sør-Amerika biotop) som fungerer med mine teoretiske vanverdier. Her er de som har havna på shortlista mi:

FLYTEPLANTER
Ceratopteris pteroides

ENKELTSTÅENDE STØRRE PLANTER MIDT/BAK
Echinodorus "Red Special"
Echinodorus bleheri

HØYE PLANTEGRUPPER MIDT/BAK
Hydrocotyle leucocephala
Ceratopteris thalictroides (Gulrotgress)
Heteranthera zosterifolia
Bacopa australis
Vallisneria spiralis "Tiger" (Vanlig Skruvallisneria)

LAVE PLANTER FORAN
Eleocharis acicularis
Echinodorus tenellus (Dvergsverdplante)
Sagittaria subulata
Micranthemum umbrosum

Advarsler, tips, osv. tas i mot med takk!
Hei

Pistia stratiotes er en annen flyteplante som også er flott. Jeg har denne selv i min Sør Amerika biotop. Har også brukt Ceratopteris cornuta. Begge disse plantene vokser veldig fort og blir flotte med lange hengende røtter. Vær oppmerksom på at hvis du skal ha flyteplanter så tar de mye av lyset nede i akvariet så det kan være litt vrient å få andre planter til å trives grunnet lite lys. Du bør også tilsette litt flytende plantenæring da disse flyteplantene tar næringen fra vannet.

Et lite tips er at det ofte i Amazonas biotopene ofte er temmelig sparsommelig med planter på bunnen, men gjerne frodig med flyteplanter. Selv har jeg kun flyteplanter i mitt kar, sammen med mye røtter og eikeløv på fin sandbunn i tillegg tilfører jeg litt sortvannstilsettning for å få en naturlig dunkel effekt i kavariet.

Wobbler
Dilemma - bunnplanter eller flyteplanter
Takk for svar Wobbler!

Gode poenger om flyteplanter kontra bunnfestede planter.

Jeg er litt i tvil om hva jeg gjør i forhold til flyteplanter og en naturlig biotop, eller bunnplanter og et lysere akvarie. Må tenke litt på det. Men jeg må bestemme meg fort. Skal jeg gå for bare flyteplanter som deg er det jo ikke noe behov for Aquabasis under sanda. Uansett blir det sand, røtter og eikeløv der nede i hvert fall.
Det er lettere å sette inn og fjerne flyteplanter om du blir misfornøyd enn med bunnplanter, unntatt andemat da.......

Hilsen Ola
I reolen min har jeg kun Sør-Amerikakar. Jeg har ingen planter i sanden bortsett fra en sverdplante i et av karene, bare Hydrocotyle leucocephala som flyteplante samt litt javamose på røttene. Den kan også festes i sanden, men den flyter lett opp dersom man ikke fester den godt. Den vokser også noe helt sinnsykt, så til slutt blir det en flyteplante som er festet i sanda. Ellers i karene har jeg, som Wobbler sier, sand, masse røtter, eikeblader og orekongler på bunnen av karene. Kan absolutt anbefale dette

Fyll opp med massevis av røtter og gjemmesteder, og karet kommer til å bli veldig spennende. Det er veldig gøy å se på et kar der det plutselig dukker opp en fisk fra en sprekk under en rot og fra andre steder. Jeg blir i alle fall fort lei av kar der man ser alle fiskene ved første øyekast.
Blandings
Jeg har bestemt meg for at jeg skal prøve en kombinasjon av noen flyteplanter og en god del bunnplanter. Må bare sørge for at flyteplantene ikke blir heldekkende og at plantene jeg velger på bunnen ikke krever altfor mye lys.

Var en runde i går og tok med meg et par skruvallisneria (Vallisneria Spiralis "Tiger"), et par Micranthemum Umbrosum og en Limnophilia Sessiflora. Burde gå bra, men jeg er bittelitt usikker på om det blir nok lys for Micranthemumen. Vi får se.

Kona er i Sverige i helgen og tar med seg en del derfra. Antagelig et par vanlig sverdplante (Echinodorus Bleheri), noen Hydrocotyle Leucocephala, noen Bacopa Australis og noen dvergsverdplanter + muligens et par flyteplanter (Pistia eller en eller annen Ceratopteris art) og noen flere Limnophila.

Prøver også å få tak i noe mer Vallisneria og Limnophila og noen Ceratopteris Cornuta (tenkt brukt flytende) fra rubrikkannonser her på forumet.

I tillegg har jeg en Moorkien rot, en vanlig mangroverot, en liten steinhaug og en del eikeblader.

Legger ved planen og et bilde av hvordan det ser ut så langt. (En del av eikebladene har ikke sunket enda.)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap