Co2 - et must eller kjekt å ha?
Er ganske fersk og hekta på denne hobbyen (eller livsstilen) her, men ser ut til å ha fått til fiskene (enn så lenge i alle fall).. Det jeg derimot sliter litt med er plantene mine - de vokser dårlig, og ser ut til å ha en fot i graven.
Vet ikke helt hva jeg gjør feil, eller om dette er "helt normalt" i starten, men jeg har lest litt rundt om CO2, og vurderer å prøve det.. Noen som har synspunkter for/mot?
Ser også at flere lager dette selv. Finnes det en idiotsikker DIY når det gjelder CO2 (som ikke koster en formue..?
Vet ikke helt hva jeg gjør feil, eller om dette er "helt normalt" i starten, men jeg har lest litt rundt om CO2, og vurderer å prøve det.. Noen som har synspunkter for/mot?
Ser også at flere lager dette selv. Finnes det en idiotsikker DIY når det gjelder CO2 (som ikke koster en formue..?
Postet 23.12.10 kl 21:47
Postet 24.12.10 kl 07:39
Inaktiv bruker
Lysmengde
hvor stort er karet ditt? Hvor høyt er det? Og hvor mye lys har du? - Og ikke minst hva slags planter vil du ha?
Postet 24.12.10 kl 08:00
Har ikke noe substrat i bunnen, men har tilsatt litt flytende planteføde. Foreløpig er det ikke så veldig mange planter oppi der - Echinodorus, Lilaeopsis og Pogostemon helleri. Det var en til, men det har vandret til de evige plantemarker..
Dette var noe jeg plukket opp i en dyrebutikk. Syns for øvrig det er vanskelig å finne fine (og ikke minst enkle) planter.
Vil jo gjerne har litt mer planter i karet (Rio 125), men syns det er vanskelig å finne butikker med godt utvalg og ikke minst gode priser.. Enkelte butikker tar jo en formue for en gresstust..
Dette var noe jeg plukket opp i en dyrebutikk. Syns for øvrig det er vanskelig å finne fine (og ikke minst enkle) planter.
Vil jo gjerne har litt mer planter i karet (Rio 125), men syns det er vanskelig å finne butikker med godt utvalg og ikke minst gode priser.. Enkelte butikker tar jo en formue for en gresstust..
Postet 24.12.10 kl 09:37
Postet 24.12.10 kl 10:12
Postet 24.12.10 kl 10:35
Postet 24.12.10 kl 11:41
Kan trygt anbefale deg JBL sine plantenæring-kuler som man legger ned i substraten. De fungerer ypperlig og varer lenge. Du får kjøpt de for en rimelig penge her.
Postet 24.12.10 kl 11:52
Hvor viktig er substrat?
Ok.. Får prøve det etterhvert..
En annen ting - hvor viktig er det med et substratlag under sand/grus? Per i dag har jeg bare grus i karet, vurderer overgang til sand, men er det et must med substratlag under, eller kan jeg bare gjørsle med feks slike kuler..?
En annen ting - hvor viktig er det med et substratlag under sand/grus? Per i dag har jeg bare grus i karet, vurderer overgang til sand, men er det et must med substratlag under, eller kan jeg bare gjørsle med feks slike kuler..?
Postet 24.12.10 kl 14:01
Inaktiv bruker
Plantebok eller nett
Velg planter som tåler lite lys som javabregne, anubias, vallisneria, bolblitis, javamose...hvis du ikke vil kjøpe plantebok bør du sjekke plantebasen her på AF og velge planter som skal ha lite lys
Postet 24.12.10 kl 15:57
Co2 - et must eller kjekt å ha?
Fotosyntesen består av to deler, en lysreaksjon og en mørkereaksjon (calvin syklus). Hvis man skriver dette i en kjemisk ligning, blir det:
6CO2 + 12H2O + lysenergi -> C6H12O6 + 6H2O + 6O2
Veldig forenklet betyr dette at ved hjelp av CO2, vann og lysenergi dannes det glukose, vann og oksygen og plantene vokser. Prosessen motsatt vei i calvin syklusen.
Så hvis du skal ha planten til vokse = produsere glukose må plantene ha tilgang til lsenergi og karbon. Den enkleste tilgjengelige karbon finner du i CO2.
Med andre ord planter trenger både lysenergi og karbon.
Fisk og ulike organiske prosesser som forbruker oksygen produserer (veldig forenklet) CO2. Men for mye CO2 er ikke gunstig for fiskene.
Så på spørsmålet trenger planter CO2 er svarte tja, planter kan ta karbon direkte fra vannet hvis det er noe. Planter vokser f eks veldig dårlig i myr / myrvann da dette vannet holder en meget lav pH og lite tilgjengelig karbon for planter. Dette også i områder med mye lys.
Fisken får problemer med CO2 hvis det blir for mye, og da spesielt om natten da også planter forbruker O2.
Svaret er som du sikker skjønner ikke entydig og avgitt uten forbehold. Men lysenergi er like viktig som karbon og uansett om du mangler den ene hjelper ikke en tilførsel av det andre.
I tillegg har da ulike planter ulike preferanser på næringsinnhold (N, F og andre sporstoffer) samt hvordan de tar opp næringen. Dette betyr at det selvfølgelig ikke finnes en entydig oppskrift på hvordan du skal lykkes med ulike planter i akkurat ditt akvarium.
Fotosyntesen består av to deler, en lysreaksjon og en mørkereaksjon (calvin syklus). Hvis man skriver dette i en kjemisk ligning, blir det:
6CO2 + 12H2O + lysenergi -> C6H12O6 + 6H2O + 6O2
Veldig forenklet betyr dette at ved hjelp av CO2, vann og lysenergi dannes det glukose, vann og oksygen og plantene vokser. Prosessen motsatt vei i calvin syklusen.
Så hvis du skal ha planten til vokse = produsere glukose må plantene ha tilgang til lsenergi og karbon. Den enkleste tilgjengelige karbon finner du i CO2.
Med andre ord planter trenger både lysenergi og karbon.
Fisk og ulike organiske prosesser som forbruker oksygen produserer (veldig forenklet) CO2. Men for mye CO2 er ikke gunstig for fiskene.
Så på spørsmålet trenger planter CO2 er svarte tja, planter kan ta karbon direkte fra vannet hvis det er noe. Planter vokser f eks veldig dårlig i myr / myrvann da dette vannet holder en meget lav pH og lite tilgjengelig karbon for planter. Dette også i områder med mye lys.
Fisken får problemer med CO2 hvis det blir for mye, og da spesielt om natten da også planter forbruker O2.
Svaret er som du sikker skjønner ikke entydig og avgitt uten forbehold. Men lysenergi er like viktig som karbon og uansett om du mangler den ene hjelper ikke en tilførsel av det andre.
I tillegg har da ulike planter ulike preferanser på næringsinnhold (N, F og andre sporstoffer) samt hvordan de tar opp næringen. Dette betyr at det selvfølgelig ikke finnes en entydig oppskrift på hvordan du skal lykkes med ulike planter i akkurat ditt akvarium.
Postet 24.12.10 kl 16:11
Inaktiv bruker
Jøss
Det var et veldig begripelig svar. Hvis har bra med lys om dagen og tilfører co2 med timer, så burde en da kanskje hatt en timer og tilført 02 om natta? Har jeg forstått rett?
Postet 24.12.10 kl 21:37
Har helt og fullstendig plantedilla, og tilsetter ikke CO2. Bruker HappyLife Carbo, som ser ut til å virke bra her. Det må tilsettes hver morgen, det kan jo være et pes, men alt blir en vane...
Alle planter liker seg ikke over alt, og alle planter trives ikke nødvendigvis sammen, så det har blitt litt prøving og feiling. Legger næringssubstrat i nye oppsett, tidligere bruket jeg JBL-kulene og var fornøyd. I tillegg tilsetter jeg flytende jern og micronæring jevnlig. Har også påspandert reflektorer, som øker lysmengden kraftig for en rimelig penge.
Et tips er å velge noen planter som tar opp næring fra vannet og vokser fort (stengelplanter), og noen rotmonstre (rosettplanter som Echinodorus og Cryptocoryne) som spiser fra bunnlaget. Finner jeg en som trives, skaffer jeg mange. Mange planter, lite pes. Og det selges flotte planter i rubrikk her inne, og på klubbauksjoner :o)
At plantene ser pjuskete ut til å begynne med kan komme av at de fleste plantene vi kjøper i butikk har vokst i sump med bladene over vannet. Når de plantes hos oss vil overvannsbladene visne, og nye, flotte og annerledes blader dukke opp. Så ikke røsk ut og kast før de har fått en rimelig sjanse til å tilpasse seg! Her i huset tar enkelte planter en restart når de flyttes til et annet akvarium med annet lys, selv om vannet er nokså likt i alle kar...
Lykke til!
Alle planter liker seg ikke over alt, og alle planter trives ikke nødvendigvis sammen, så det har blitt litt prøving og feiling. Legger næringssubstrat i nye oppsett, tidligere bruket jeg JBL-kulene og var fornøyd. I tillegg tilsetter jeg flytende jern og micronæring jevnlig. Har også påspandert reflektorer, som øker lysmengden kraftig for en rimelig penge.
Et tips er å velge noen planter som tar opp næring fra vannet og vokser fort (stengelplanter), og noen rotmonstre (rosettplanter som Echinodorus og Cryptocoryne) som spiser fra bunnlaget. Finner jeg en som trives, skaffer jeg mange. Mange planter, lite pes. Og det selges flotte planter i rubrikk her inne, og på klubbauksjoner :o)
At plantene ser pjuskete ut til å begynne med kan komme av at de fleste plantene vi kjøper i butikk har vokst i sump med bladene over vannet. Når de plantes hos oss vil overvannsbladene visne, og nye, flotte og annerledes blader dukke opp. Så ikke røsk ut og kast før de har fått en rimelig sjanse til å tilpasse seg! Her i huset tar enkelte planter en restart når de flyttes til et annet akvarium med annet lys, selv om vannet er nokså likt i alle kar...
Lykke til!
Postet 25.12.10 kl 00:13
Postet 25.12.10 kl 10:03
alvdalDet var et veldig begripelig svar. Hvis har bra med lys om dagen og tilfører co2 med timer, så burde en da kanskje hatt en timer og tilført 02 om natta? Har jeg forstått rett?
Man kan med fordel stanse CO2 tilførselen om natten da det ikke finnes noen sm har behov for CO2 da. Den enkleste måten å finne ut om man har bunden karbonat i vannet er å sjekke kH. De fleste som har vann fra vannverk har lav kH.
Bakdelen med å la plantene hente Karbonat fra karbonathardeten er at de ikke bruke denne på direkten(som de gjør med fri CO2). Ved høye kH verdier så vil man også ha rimelig høy pH det vil si mellom 7 og 8.3. Med disse pH-verdiene er CO2 bunden og plantene må foreta en kjemisk posess for å løse opp karbonaten. Den må da benytte næring til dette noe som den ellers vil ha benytet til vekst.
Når det gjelder å tilføre O2 så er dette noe man bare bør gjøre hvis det er behov for det. Når man tilfører O2 i vann så ender man også opp med å øke gassutvekslingen i vannet. Co2 er rimelig flyktig og ved å øke bevegelsen i vannmassene så vil man "lufte" ut den lille CO2'en man har og dermed må plantene hente karbonat fra den bundne karbonat.
Hvis man har mulighet for det så vil jeg anbefale å gjøre litt test med CO2 før man slipper dette løs i kar med fisker. CO2 DIY er skikkelig morsomt når man ser hvilken effekt det har på planter.
Bare for å ha det sagt så er det ikke slik at man må ha mye lys for å benytte CO2. Tilfører man CO2 i et kar uten å gjøre noen ande endringer så vil plantene tjene på det.
Her er en artikkel fra Tropica om dette.
Postet 25.12.10 kl 11:24
Inaktiv bruker
Takk geir
Du skriver:
"Ved høye kH verdier så vil man også ha rimelig høy pH det vil si mellom 7 og 8.3. Med disse pH-verdiene er CO2 bunden og plantene må foreta en kjemisk posess for å løse opp karbonaten"
Ok, men det motsatte er tydeligvis ikke tilfelle ettersom mitt vannledningsvann har ph på 8,0 og dh på 3,0 (nettsiden til Oppegård vannverk). Er slike vannverdier ugunstige med tanke på plantevekst ?(om jeg har forstått deg rett)
"Ved høye kH verdier så vil man også ha rimelig høy pH det vil si mellom 7 og 8.3. Med disse pH-verdiene er CO2 bunden og plantene må foreta en kjemisk posess for å løse opp karbonaten"
Ok, men det motsatte er tydeligvis ikke tilfelle ettersom mitt vannledningsvann har ph på 8,0 og dh på 3,0 (nettsiden til Oppegård vannverk). Er slike vannverdier ugunstige med tanke på plantevekst ?(om jeg har forstått deg rett)
Postet 25.12.10 kl 14:20
Med dh regner jeg med at du mener gH og gH på 3 er ikke uvanlig i vann fra vannverk. Når det gjelder pH på 8 så er denne høy til vannverk å være. Høyere pH verdier koroderer vannrør lettere en lave.
I et plantekar vil man ha pH under 7 fordi det er da man har fri CO2 i vannet. pH verdier på over 7 gir vanligvis høyere kH-verdi. Dette resulterer i at vannet har bedre bufferevne mot svingninger i pH. Vannet har altså bunnet opp karbonater og dermed må plantene gå over til å itvinne karbonater gjennom en kjemsik prosess. Fri CO2 medfører at plantene henter karbonater direkte fra vannet gjennom osmose. Den filterer vannet gjennom bladene.
Postet 25.12.10 kl 21:42
Plantene her vokser for tiden i vann fra Kolbotn (eller Moss, eller Oslo, eller Hobøl, ikke store forskjeller fra vannverk til vannverk...), der er pH 7, KH 2 og GH 3 iflg JBL-testene. Det finnes en plante for alt, det gjelder bare å finne dem. Bryr meg ikke så mye om kravene i basen, bortsett fra hvis de kommer fra ekstremvann, planter er utrolig tilpassningsdyktige :o)
Postet 25.12.10 kl 22:55
Inaktiv bruker
Planter
Skjønner ut fra det Geir skriver hvorfor det bare er noen planter som trives med vannverdiene i Malawi/Tanganyika.
Når det gjelder vannverdiene til vannverket i oppegård så stemmer GH og DH, i likhet med andre her så har jeg med eget vanntest-sett målt lavere PH enn det vannverket oppgir (fikk 7,5). Så ph-verdien på vannet fra vannverket kan sikkert variere gjennom året. Sannsynligvis vil PH være mer stabil i et akvarium om en ikke foretar altfor store delvannsskift.
Når det gjelder vannverdiene til vannverket i oppegård så stemmer GH og DH, i likhet med andre her så har jeg med eget vanntest-sett målt lavere PH enn det vannverket oppgir (fikk 7,5). Så ph-verdien på vannet fra vannverket kan sikkert variere gjennom året. Sannsynligvis vil PH være mer stabil i et akvarium om en ikke foretar altfor store delvannsskift.
Postet 26.12.10 kl 09:36
Planter i juwel akvarium
Hei!
Så at du sliter med plantene dine i Juwel akvarie. Det har jeg også slitt med. Juwel akvariene virker som de er for dype i forhold til lysstyrke. Jeg måtte kjøpe nytt armatur med T5 rør, fordi INGENTING ville vokse med T8 rørene som fulgte med akvariet. I tillegg måtte jeg installere reflektorer på rørene, legge et ekstra lag på 5 cm med grus for å få plantene høyere opp, så de fikk mer lys. Nå endelig vokser ting som det skal, etter over et år med prøving å feiling, (les mest feiling). Det blir også skitdyrt å måtte kjøpe nye planter hele tiden....
Ble billigere med mer grus og nytt lyssystem. Lykke til!
Så at du sliter med plantene dine i Juwel akvarie. Det har jeg også slitt med. Juwel akvariene virker som de er for dype i forhold til lysstyrke. Jeg måtte kjøpe nytt armatur med T5 rør, fordi INGENTING ville vokse med T8 rørene som fulgte med akvariet. I tillegg måtte jeg installere reflektorer på rørene, legge et ekstra lag på 5 cm med grus for å få plantene høyere opp, så de fikk mer lys. Nå endelig vokser ting som det skal, etter over et år med prøving å feiling, (les mest feiling). Det blir også skitdyrt å måtte kjøpe nye planter hele tiden....
Ble billigere med mer grus og nytt lyssystem. Lykke til!
Postet 02.02.11 kl 09:56