Snegler med planter.

Ja da har jeg kommet til mitt foreløbig siste spørsmål på lista for nytt akvarium.
Jeg har hatt en liten tank, som jeg har kjøpt noen planter til, og smittet akvariumet
med små snegler som formerte seg raskere enn fy.
Plukket 25-30 hver uke i tillegg til de som ble dratt inn i heverten.
Snegledrepemiddelet tok først knekken på de etter at jeg hadde kverket et par fisker,
rengjort hele tanken, vasket grusen og latt grus og planter stå i middelet
et par dager hvor fisken var i en liten bolle.

Så jeg har rimelig paranoia når jeg nå skal ut og kjøpe nye planter.

Noen som har nyttige tips? Jeg vurdere seriøst å la plantene stå i middelet i karantene før de kommer i karet. Det er kanskje det beste?

At man får en så stor økning av snegler betyr som oftest at man forer fiskene for mye. Husk at er det matrester fiskene ikke spiser går det rett i gapet på sneglene. Spesielt for som bøsser, flakfor feks, sørger for at sneglene finner mye mat. Prøv å fore mindre istedet for å drive med sneglegift. Varier gjerne flakforet med frossentfor

Ellers er det lurt å skylle nyinnkjøpte planter under lunkent vann før de settes i akvariet. Snegleeggene ligger i små geleklaser på undersidene av bladene. Det er alltid en risiko for at det følger med snegleegg på planter.

Jeg syns snegler hører med i et akvarium, jeg har satt inn div snegler med vilje i alle mine kar. De er jo nyttedyr så lenge de ikke forøker seg så mye som hos deg
Lisbeth
Spesielt for som bøsser, flakfor feks, sørger for at sneglene finner mye mat. Prøv å fore mindre istedet for å drive med sneglegift. Varier gjerne flakforet med frossentfor Ellers er det lurt å skylle nyinnkjøpte planter under lunkent vann før de settes i akvariet. Snegleeggene ligger i små geleklaser på undersidene av bladene. Det er alltid en risiko for at det følger med snegleegg på planter.

Takk for svar,

Stemmer at jeg foret med flak da. Og med så få fisk hadde ble det fort for mye.
Blir nok noe annet med større akvarium og flere fisker håper jeg.

Men jeg syntes de var ekle da, hehe, når det poppet opp snegler på få dager.

Blir å innføre snegler for å rote opp i sandbunnen nå da, men de er jo nesten søte i forhold.
Vi og gjorde den feilen med å fore for mye. Lettere å dosere frosenmat og granulat for.

Skal bare sjå du blir som oss. Først syns vi snegler var ekkelt men no kjører vi Bergen rundt etter lilla eplesnegler..
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap