Planteproblem
Hei.
Har holdt på med akvarium i 6 år.
Aldri fått til en eneste plante. Har for tiden et 530 liters akvarium med discus, flying fox, praktbotia og Pansermaller.
Går kjempe fint med fiskene, men alt av planter jeg har forsøkt å ha i akvariumet blir brune og dør mer og mer. Til slutt er det mer som skelett som står igjen.
Har prøvd det meste av planter jeg har kommet over.
Er det temperaturen som blir feil? ca 28 grader.
Har 4 x t5 80 watts lysrør. Der to av dem er for planter. Har prøvd både flytende og tabeletter som plantegjødning. Har også brukt begge samtidig en periode. Samme hell.
Har tidligere hatt selskapsakvarium der temperaturen var 24 grader. Fikk ikke til noen planter da heller.
Legger ved et bildet av plantene som jeg plantet, som nå ser helt trasig ut.
Trenger sårt hjelp.
Har holdt på med akvarium i 6 år.
Aldri fått til en eneste plante. Har for tiden et 530 liters akvarium med discus, flying fox, praktbotia og Pansermaller.
Går kjempe fint med fiskene, men alt av planter jeg har forsøkt å ha i akvariumet blir brune og dør mer og mer. Til slutt er det mer som skelett som står igjen.
Har prøvd det meste av planter jeg har kommet over.
Er det temperaturen som blir feil? ca 28 grader.
Har 4 x t5 80 watts lysrør. Der to av dem er for planter. Har prøvd både flytende og tabeletter som plantegjødning. Har også brukt begge samtidig en periode. Samme hell.
Har tidligere hatt selskapsakvarium der temperaturen var 24 grader. Fikk ikke til noen planter da heller.
Legger ved et bildet av plantene som jeg plantet, som nå ser helt trasig ut.
Trenger sårt hjelp.
Postet 13.02.11 kl 11:06
Jeg er overhode ingen ekspert på hverken akvarie eller planter.. Men her gjødsler jeg med Tropica Mastergrow og Ferro og plantene mine vokser ut av alle dimensjoner. Temperaturen ligger på 26.
Hva slags planter har du hatt da? Javabregner og anubias feks liker ikke å bli festet på røtter og steiner..
Håper det retter seg for deg
Hva slags planter har du hatt da? Javabregner og anubias feks liker ikke å bli festet på røtter og steiner..
Håper det retter seg for deg
Postet 13.02.11 kl 11:54
Postet 13.02.11 kl 12:11
Wilma77Hva slags planter har du hatt da? Javabregner og anubias feks liker ikke å bli festet på røtter og steiner..
Du mener vel motsatt?! Javabregner og anubias liker ikke bli plantet på bunnen, men heller på røtter
Jeg vet ikke hvorfor plantene dine dør, men jevn temp på 28 kan nok bli i det drøyeste laget for mange planter. Det kommer sikkert noen diskus-folk inn og hjelper deg, de vet jo hvilke planter som kan trives i så varmt vann
Postet 13.02.11 kl 12:14
Postet 13.02.11 kl 12:17
Postet 13.02.11 kl 21:29
Postet 14.02.11 kl 12:49
Endret: 14.02.11 kl 12:50
Ikke alle planter liker 28 grader faktisk, så noen kan dø av den grunn.
Du har stor grus ser det ut som? Kan være at plantene har problemer med å slå rot.
Kan det være du har for mye lys? Plantene greie ikke utnytte alt, men det gjør algene. Tror anbefalt løys mengde er 8-10 timer om dagen?
Jeg har selv 3x80 watt i mitt 530 liters diskus kar, og ikke særlig problemer med planter. Eneste problemet jeg har hatt var noen Ikea planter jeg prøvde, og noen planter som var anbefalt opp til 25 grader.
En mulighet er å dele opp lyset litt. F.eks start dagen med 2 lys rør, så ha alle 4 på midt på dagen, så mot kvelden gå over på 2 rør igjen.
Du har stor grus ser det ut som? Kan være at plantene har problemer med å slå rot.
Kan det være du har for mye lys? Plantene greie ikke utnytte alt, men det gjør algene. Tror anbefalt løys mengde er 8-10 timer om dagen?
Jeg har selv 3x80 watt i mitt 530 liters diskus kar, og ikke særlig problemer med planter. Eneste problemet jeg har hatt var noen Ikea planter jeg prøvde, og noen planter som var anbefalt opp til 25 grader.
En mulighet er å dele opp lyset litt. F.eks start dagen med 2 lys rør, så ha alle 4 på midt på dagen, så mot kvelden gå over på 2 rør igjen.
Postet 14.02.11 kl 16:57
Postet 15.02.11 kl 18:28